جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

هتل‌های گران


امروز کشورها به دنبال استاندارد یک نواختی نیستند که درجه هتل تعیین‌کننده کیفیت باشد هتل‌های درجهان با درجه پائین و ارائه خدماتی توانسته‌اند صنعت گردشگری را در بخش هتلداری متحول کنند و معیارهای جدیدی را بر این صنعت حاکم سازند امروزه بسیاری از هتل‌ها به تکاپو افتاده‌اند تا بتوانند خدمات خود را به نحوی ارتقا دهند و درجه کیفی خود را به ستاره بالا برسانند که ارائه‌دهنده خدمات بسیاری می‌باشد که تا کنون در هتل‌های بالا هم بی‌سابقه بوده و حداکثر رفاه مسافران و رضایت اقامت‌کنندگان در این هتل‌ها فراهم می‌شود ستاره‌ها بر سر در ورودی هتل نشان‌دهنده کیفیت بالاترین نیست ممکن است بالاترین قیمت باشد ولی ستاره‌ها نشان دهند خدماتی ماورای خدمات رایج در هتل‌های مشهور ستاره بالا نیست.
فقط می‌توان گفت میهمان با دیدن ستاره‌ها از نظر روحی آماده می‌شود تا برای پرداخت مبلغ بالا‌تر آمادگی داشته باشد و با شنیدن قیمت‌ها از اقامت در هتل منصرف نشود به واقع آیا ارتقای درجه‌بندی هتل‌‌ها منجر به بهبود وضعیت جهانگردی در جهان خواهد شد؟ البته باید توجه داشت و بی‌تردید بهبود کیفی و ارتقای سطح ساخت هتل‌ها می‌تواند عاملی تشویق‌‌کننده برای افزایش مسافرت داشته باشد و بسیاری از توریست‌ها با حصول اطمینان از اینکه در کشورها یا منطقه‌ای مناسب امکانات اقامتی خوبی وجود دارد به آن منطقه مسافرت کرده‌اند و می‌کنند و نزدیکان و آشنایان را نیز برای مسافرت به آن مکان‌ها تشویق کرده‌اند و باعث رونق اقتصادی آن منطقه نیز شده است.
هنوز هم هیچ استاندارد و معیار اندازه‌گیری مشخصی و واضحی برای تعیین و اجرای این رتبه‌بندی‌ها در جهان وجود ندارد و مرجع معینی هم برای اعمال این استانداردها وجود ندارد و بسیاری از کشورها برای جلب توریست بیشتر اقدام به بزرگ‌نمائی خدمات هتل و گردشگری خود می‌کنند اما همین مسأله بی‌تردید به طور غیرمستقیم بر دیگر کشور ها که درآمد سرشاری از بخش صنعت گردشگری دارند تأثیر می‌گذارد بهترین توصیه به مسافران در زمان حال این است که با خوش‌بینی به تمامی این رتبه‌بندی و ستاره‌دادن‌ها بنگرند و با اقامت در این هتل‌ها مدعی خدمات بی‌نظیر خدماتی که در این هتل‌ها ارائه می‌شود را مورد آزمایش قرار دهند.
البته این نکته را هم باید خوب به یاد داشت که قیمت‌های بالا هیچ تضمینی بر این امر نیست که کیفیت این هتل‌ها نیز به‌طور خودکار ( اتومات) بالا باشد و هر گونه مشتری مشکل پسندی را راضی نگهدارد در بسیاری از کشورها بعضی از هتل‌های لوکس و مجلل قدیمی با تجربه و ریشه‌دار در برابر این‌گونه درجه بندی و رتبه بندی‌ها به شدت مقاومت می‌کنند. و حاضر به پذیرش آن نیستند و بسیاری عقیده برآن است که از اصطلاح ستاره برای هتل نیاید استفاده کرد زیرا درجه بندی یا ستاره‌بندی به بسیاری از نکات وابسته است و دلیل آن این است که ۲ هتل هم ستاره در یک شهر یا کشور هیچ‌گاه مشابه هم نیست و تفاوت‌های بسیاری باهم دارند.
باید سعی و کوشش کرد مراجعان و اقامت‌کنندگان را در هتل را راضی‌تر از هتل‌های ستاره‌دار بالا نگاه داشت و به دلیل اینکه قیمت کمتری دارند راحت‌تر می‌توانند رقابت و رفت و آمد ایجاد کنند در کشورهای که در صنعت هتلداری فعال هستند و ازدر‌آمدهای هنگفت توریست بهره‌مند می‌شوند اندک اندک پی به واقعیت‌های حاکم بر این صنعت می‌برند و برنامه‌های تشویق‌کننده‌ای را بالا بردن تدوین می‌کنند تا به ارتقای کیفیت تشویق شوند.
امروزه مسافرین خوب می‌دانند در مقابل وجهی که پرداخت می‌کنند باید خدمات هتل در چه حد حدودی باشد هر چند هتل‌ها از نام‌های همچون هتل بین‌المللی، هتل بزرگ، مجلل استفاده کنند مسافرین به خوبی درک می‌کنند و متوجه هستند که خدمات با قیمت دریافتی یکسان نیست مدیران باید بدانند خدمات و سرویس‌دهی و رضایت میهمان است که موفقیت به دنبال دارد نام‌ها و ستاره‌ها که شرایط آن را ندارند بر سردر هتل‌ها آویزان می‌کنند به معنی گران باشد یا خدمات بالاتری است که ارائه می‌دهند نیست؟ و این نام‌ها و این‌گونه تبلیغات برای کسب درآمد است. و نتیجه معکوس به دنبال دارد.
اکنون این سؤال پیش می‌آید و مطرح می‌شود که چه مرجعی باید این ازتقا را تائید کند و معیار اندازه‌گیری خدمات سرویس‌دهی و کیفیت چیست؟ افزایش ستاره هتل‌ها را رسمی کند یا به نام‌های انواع هتل مثل هتل بزرگ یا بین‌المللی رسیدگی کند که چگونه با چه شرایطی از این نام‌ها استفاده می‌کنند.


همچنین مشاهده کنید