|
بهمنظور همگانى کردن فرهنگ استفاده از تجارت الکترونيکى سهولت بکارگيرى آن توسط مصرفکنندگان و کاربران نيز از اهميت ويژهاى برخوردار است.
|
|
بهعنوان مثال مراکز خريد مىبايد با هزينه کم و در تمام ساعات شبانهروز و از هر مکان حتى محل کار يا خانه قابل دسترس باشند. هماکنون تکنيکهاى متفاوتى بهمنظور ايجاد و پيادهسازى محيطهاى ساده و امن براى تجارت الکترونيکى در حال مطالعه و بررسى است.
|
|
در حال حاضر به کمک سيستمهاى نرمافزارى مراکز خريد با جاذبههاى خاص خود (نظير Mall Centers) در حال طراحى است. در اين فروشگاههاى مجازي، کالاهاى مختلف و نيز خدمات موردنياز کاربران ارائه مىگردد.
|
|
سهولت استفاده از چنين سيستمهاى تجارت الکترونيکى موجب مىگردد تا مصرفکنندگان دقيقاً به کالاها و خدمات موردنياز خود دستيابند.
|
|
| ايجاد يک فروشگاه بزرگ مجازى (Mall)
|
|
در ادبيات تجارت الکترونيک Mall به يک مرکز بزرگ تجارى اتلاق مىگردد که شامل مجموعهاى از فروشگاههاى گوناگون مىباشد. اين فروشگاهها برحسب کالا و خدمات مختلف تقسيمبندى شدهاند که علاوهبر عرضه خدمات و کالاها به مشتريان جاذبههاى حاشيهاى آن نيز ازجمله ويژگىهاى اين مراکز مىباشند. بهگونهاى که متقاضيان خريد از اين مراکز از خريد online خود احساس رضايت نموده و از انتخاب هرآنچه که موردنظر آنهاست لذت ببرند. اين خدمات بصورت شبانهروزى و قابل دسترس از هر نقطه مىباشد.
|
|
واژه الکترونيک در اين مقوله درواقع بهمعناى امکانات استفاده از کارتهاى اعتبارى بهعنوان روش پرداخت الکترونيکى مىباشد.
|
|
در اين مدل کوچکترين واحدى که در آن اجناس خريدوفروش مىگردند مغازه ناميده مىشوند و Mall مجموعهاى از اين واحدها را تشکيل مىدهد.
|
|
هزينههاى پايين توسعه مراکز مجازي، (Mall)، قابليت جذب خريداران از سرتاسر جهان و نيز جاذبههاى بيشتر خريد از اين مراکز مجازى در مقايسه با مراکز واقعى و همچنين تحقق آرمان ايجاد فضاى فروشگاههاى جذاب و تماشايى ازجمله امتيازات اينچنين مراکزى مىباشد. هرچند مىتوان کاهش آلودگىهاى زيستمحيطى و کاهش هزينههاى مربوطه و امکان بهرهگيرى توسط تمامى اقشار ازجمله معلولين و سالمندان را به مجموعه امتيازات فوق افزود.
|
|
در ادامه مباحث حتىالامکان راهنمايىهاى لازم درخصوص تکنولوژى بهينه جهت تأسيس يک Mall با ويژگىهاى جاذب ارائه مىگردد.
|
|
| نقش وظايف نمايندگىها در يک فروشگاه مجازى اينترنتى
|
|
ازآنجايى که بصورت روزافزونى خريدهاى اينترنتى بشدت معمول و گسترده مىگردد، لذا جستجو و يافتن کالا و خدمات در Mallهاى بزرگ براى اغلب مصرفکنندگان مشکلتر شده و لذا سيستمهايى بهمنظور ارائه خدمات مشاورهاى به خريداران موردنياز مىباشد تا جهت يافتن نيازمندىهاى خاص، آنها را کمک نمايد.
|
|
مواقعى را مىتوان يافت که مشترى کالاى موردنظر خود را مىشناسد اما نمىتواند عرضهکننده آن را پيدا نمايند و يا اينکه مشترى بهدنبال يک نوع مواد غذايى رژيمى و يا خاص مىباشد که نمىداند آنها را از کجا تهيه نمايد و يا نمىداند به چه نحوى هتل و يا قطار موردنظر خود را رزرو نمايد. در چنين مواقع نياز به مشاوره و راهنما مشخصتر مىگردد.
|
|
ازاينرو فروشگاههاى بزرگ مىبايد داراى امکاناتى جهت پيداکردن و يا ارائه توصيههاى لازم و خدمات به تکتک مشتريان خود باشند، اين وظايف درمجموع وظايف يک نماينده (Agent function) را تشکيل مىدهد.
|