|
|
|
ويژگىهاى زبانى عبارتند از:
|
|
- روانى و سادگى
|
|
- طبيعى بودن
|
|
- موجز بودن
|
|
- کتابتى بودن
|
|
- معاصر بودن
|
|
- جدّى بودن
|
|
- نداشتن افعال شخصي
|
|
- نداشتن ضماير شخصي
|
|
- نداشتن عبارات يا جملات طولاني
|
|
|
ويژگىهاى کيفى عبارتند از:
|
|
- اطلاعدهندگي
|
|
- داشتن اعتبار و درستى علمى - فني
|
|
- منطقبندي
|
|
- مستدل بودن
|
|
- انسجام و يکدست بودن
|
|
- متناسب با موضوع بودن
|
|
- وضوح
|
|
- کامل بودن
|
|
- صريح بودن
|
|
- تخصصى و مؤکد به موضوع بودن
|
|
- عينى و واقعيتنما بودن
|
|
- امين بودن
|
|
- نداشتن لفاظىهاى بىمورد
|
|
- نداشتن تأکيدهاى بىجا يا بيش از اندازه
|
|
- اطمينانبخش بودن
|
|
- مبالغهآميز نبودن
|
|
- حقيقتمند بودن
|
|
|
با توجه به عوامل مؤثر در ارائه و ويژگىهاى نوشتار علمى - فني، در عمل هر يک از موارد زير، بهعنوان يک عامل منفي، سبب بروز نقص در ارائه و ناقص شدن ارتباط علمى - فنى مىشود:
|
|
- نادرستى تعريف موضوع
|
|
- عدم دقت در تعيين عنوان اصلي
|
|
- عدم انتخاب درست سرفصلها و عناوين داخلي
|
|
- روشن نبودن انگيزه نوشتن
|
|
- تعيين نادرست خواننده و سطح آن
|
|
- نادرستى دادهها
|
|
- عدم صراحت بيان
|
|
- عدم توانايى نويسنده در بررسى مطلب از ديدگاه خواننده
|
|
- عدم انتخاب روش(هاي) مناسب گسترش مطلب
|
|
- ضعيف بودن استدلالها
|
|
- عدم انسجام و هماهنگى قسمتهاى مختلف نوشتار
|
|
- عدم وجود توالى منطقى بين قسمتها ى نوشتار
|
|
- وجود اطلاعاتى که بديهى هستند
|
|
- چندبارنويسي، لفاظى و حاشيهپردازي
|
|
- کامل نبودن رشته
|
|
- وجود اصطلاحات علمى - فنى ناآشنا
|
|
- وجود کلمات يا اصطلاحات پيشپا افتاده و محاورهاي
|
|
- وجود معادلهاى مختلف براى کلمات
|
|
- اشتباه در علائم سجاوندي
|
|
- استفاده نادرست يا بيش از اندازه از کوتهنوشتها
|
|
- عدم درج درست و مناسب شکلها و جدولها
|
|
- اشتباه در کاربرد کلمات
|
|
- نامناسب بودن طول عبارات، جملات و نوشتپارها
|
|
- عدم توجه به نکات دستوري
|
|
- انتخاب سبک نامناسب
|
|
- استفاده از کلمات و اصطلاحات پيچيده و سنگين
|
|
- وجود ارجاعات بيش از حد
|
|
- وجود تأکيدهاى نابجا و بيش از اندازه
|
|
|
در حيطه دانش و فن و بهويژه در کار پژوهش، توليد و توسعه، نوشتن امرى اساسى است. بدون نوشتن ايدهها، يافتارها، دانستارها و ... و ارائه آنها، کار پژوهش، توليد و توسعه ناتمام است. تا گزارش مناسبى از کار در دست نباشد، کار را بايد ناقص تلقى کرد. بنابراين، توليد نوشتار علمى - فنى در هر سازمانى بايد با اهميت تلقى شود و بخش خاص با مديريتى کارآ بايد براى اين منظور ايجاد شود. اين مديريت بهطورکلى وظايف زير را دارد:
|
|
- تأمين نيروى تخصصى توليد نوشتار علمى - فنى از طريق ايجاد يا تقويت مهارت ارائه نوشتارى در افراد متخصّص در سازمان
|
|
- تأمين مکان و ابزارهاى مناسب براى توليد نوشتار
|
|
- سرپرستى نمايندگان و بهويژه اِعمال مديريت صحيح وقت و فرصت اين افراد و استفاده بهينه از زمان (اقتصاد زماني).
|
|
- تبيين صريح و روشن خواستهەاى مديريت سازمان از توليدکنندگان نوشتار
|
|
- نظارت در آمادهسازى نوشتار
|
|
- ويرايش نوشتار بهطور کامل و صحيح
|
|
- تأييد نهايى نوشتار و ارائه آن به مديريت سازمان
|
|
- ارزيابى و تشويق نويسندگان کارآ
|