|
|
|
- وب بصورت ديجيتال است و در نتيجه ويژگىهاى چند رسانهاى دارد (متن، عکس، صدا، تصوير ويدئويي، تصوير زنده و ...).
|
|
- تعاملى است يعنى کاربران مىتوانند اطلاعات را دريافت و ارسال دارند (مثلاً اظهارنظر نمايند، در مسابقهاى شرکت کنند، خريد کنند و...).
|
|
- اطلاعات موجود در صفحات وب (مثلاً متون، تصاوير و ساير فايلها) مىتوانند پياده و ويرايش شوند .
|
|
- وب جهانى است. در نتيجه از تمام زبانهاى مهم حمايت مىکند.
|
|
- مىتواند سيستمهاى آگاهگر اتوماتيک را بکار گيرد.
|
|
چند مثال:
|
- فردى که در جستجوى شغل است، مىتواند به محض اين که شغلى در سايتى ارائه گرديد، (از طريق e-mail) مطلع شود.
|
|
- خريدار سهام مىتواند سريعاً در جريان آخرين قيمت سهام قرار گيرد.
|
|
- يک شرکت مىتواند در جريان آخرين تحولات در وبسايت رقيب خود قرار گيرد.
|
|
- قابل استفاده بر روى بسيارى از سختافزارها (IBM، مکينتاش و ...) و نرمافزارهاست . (يونيکس، NT و ...) اين مسئله به ظاهر کم اهميت، از لحاظ هزينه بسيار مقرون به صرفه است.
|
|
- صفحات وب مىتوانند بطور کامل مورد دسترسى قرار گيرند، يا بطور کامل و يا جزئى محدود شوند. براى مثال اينترانتها وبسايتهايى هستند براى کاربردهاى داخلى ولى اکسترانتها وبسايتهايى هستند که قابل دسترسى توسط شرکا و همکاران تجارى يک شرکت مىباشند.
|
|
- دسترسى به وب به استثناى هزينه مخابرات محلى و ارائهدهندگان دسترسى به اينترنت، کم هزينه است. در ايالات متحده آمريکا، اکثر مردم، با هزينهاى کمتر از ۲۰ دلار در ماه، دسترسى نامحدود به وب دارند.
|
|
- حضور در وب در مقايسه با تبادل الکترونيک دادهها بصورت سنتى (EDI) نسبتاً ارزان است.
|
|
- وب بطور تماموقت باز است. با اين حال تعدادى از وبسايتها در ساعات معينى باز و قابل دسترسى هستند.
|
|
- وبسايتها مىتوانند بطور ناشناس مورد استفاده قرار گيرند. در نتيجه بعضى افراد از وب براى سرکار گذاشتن شرکتها يا تبليغات سياسى ممنوع استفاده مىنمايند.
|
|
- وبسايتها مىتوانند براحتى به روز شوند و تغييرات اعمال شده فوراً اعمال خواهد شد.
|
|
- وب قابليت ارتباط با ساير خدمات اينترنتى (مانند پست الکترونيک، گروههاى مذاکراتي، ftp، گپ online و ...) را دارند.
|
|
- آمار تفصيلى زمان واقعى دسترسى کاربران وب قابل بحث است. همچنين مىتوان اطلاعاتى راجع به کاربران جمعآورى کرد. اين کار را مىتوان با نرمافزارهاى خاصى مانند www.webtrends.com يا www.mkstats.com انجام داد. مىتوانيد به بخشهاى نمونههاى آمارى در مورد وب سايت و يک ناشر وب سايت چه نکاتى در مورد کاربران خود براساس سوابق آنها مىتواند بدست آورد مراجعه نماييد.
|
|
- بازاريابى شرکت با شرکت يا فرد با فرد و جمعآورى اطلاعات امکانپذير است (ولى معمولاً گران). بهعبارت ساده مىتوان گفت، يک وب سايت براى هر کاربرى کاربرد متفاوت دارد. علاوه بر اين يک وب سايت مىتواند از اطلاعاتى که راجع به يک کاربر جمعآورى کرده براى پيشبينى علايق او استفاده نمايد.
|
|
|
- وب (يا اينترنت) کاملاً قابل اتکا نيست. مثلاً زمان خرابى که مىتواند در اثر عوامل زيادى بويژه در کشورهاى در حال توسعه رخ دهد.
|
|
- وب براى غير از متون خيلى کند است. بنابراين اکثر وب سايتها بايد براى زمان انتظار زيادى که تصاوير بزرگ، صدا، ويدئوها و ... از کاربران مىگيرد، بهينهسازى شوند. شايد تعدادى از کاربران، استثنائاً دسترسى سريع داشته باشند، ولى اکثر کاربران چنين امکانى را ندارند. علاوه بر اين سرعت پياده کردن (Downloading) وب سايت بستگى به عوامل متعددى دارد که توسط افراد زيادى کنترل مىشوند و طبق معمول کندترين عامل (يعنى گلوگاه) سرعت نهايى پياده کردن را تعيين مىنمايد. لذا سايتهاى شرکتهاى کشورهاى در حال توسعه بايد در خارج از کشورشان (مثلاً آمريکا) ميزبانى شوند تا زمان پياده کردن به حداقل برسد. به دلايل فني، حتى درصورتىکه وب سايتهاى کشورهاى در حال توسعه کاربران محلى را هدف قرار دهند، بهتر آن است که (براى دسترسى سريع) ميزبان آنها در خارج باشد.
|
|
- عليرغم رشد سريع اينترنت، هنوز نفوذ آن بويژه در کشورهاى در حال توسعه، محدود است.
|
|
- ويژگى فنآورى و توليدات اينترنتي، تغييرات و نوآورىهاى دائم است. درحالىکه بعضى از نرمافزارهاى تجارى (مانند Microsoft word) هر دو يا سه سال به روز مىشوند، اکثر فرآوردههاى مرتبط با اينترنت چندين بار در سال بطور اساسى بهسازى مىشوند.
|
|
- جوانب امنيتى (مثلاً مسائل مربوط به پرداخت) ناکافى است.
|
|
- سيستمهاى تشخيص هويت (مثلاً امضا و گواهىهاى ديجيتالي، ثبت اسناد اينترنتي، شخص ثالث مورد اعتماد، شناسايى کامل قانوني) گرچه از لحاظ فنى امکانپذير است ولى بخوبى اجرا نشدهاند.
|
|
|
- اينترنت شبکهاى از کامپيوترهاى سرد و بىروح است. بديهى است با بکار بردن ماشينهاى سرد و بىروح ايجاد جذبه (از جمله سخن گفتن) بسيار دشوار مىباشد.
|
|
- صاحبان وب کنترل کامل گرافيکى بر آنچه کاربران مىبينند را ندارند، زيرا جستجوگرها (و ساير نرمافزارها) بسيار متفاوت هستند. علاوه بر اين مونيتورها، سايزها و کنترل رنگهاى متفاوتى دارند ولى فنآورىهاى اخير (مثلاً CSS) ميزان کنترل را (نه بطور کامل) افزايش مىدهند.
|
|
- وب غالباً يک رسانه کششي (برخلاف فنآورىهاى رانشي) است. بهعبارت ديگر، کاربران بايد فعالانه در پى راهى براى وارد شدن به وب سايتها باشند (مثلاً از طريق صفحه کليد آدرس وبسايتها را وارد نمايند).
|
|
- در سال ۱۹۹۹ بيش از ۵ ميليون وب سايت و بيش از ۳۰۰ ميليون صفحه وب وجود داشت، لذا معروف و برجسته شدن مشکل و پرهزينه است.
|
|
- وب سبب ايجاد جنگ بين کانالهاى توزيع مىشود.
|