پنجشنبه, ۱۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 6 February, 2025
مجله ویستا
نگاهی کلی به بُرد و اثرات رسانهای
سازمانهاى رسانهاى هميشه اضطراب نامرئى بودن مخاطبان خود را داشتهاند. اين ترس به خصوص در پخش راديويى و تلويزيونى مشهود است، چرا که تعداد مخاطبان اين رسانهها، حتى با کمک تحقيق هم، تنها به صوتر بسيار غيرمستقيم، تخمينى و پسنگرانه قابل برآورد است. در ديگرسو، موسيقي، کتابها، مجلات، فيلمها و روزنامهها قرار دارند که شواهدى مستقيم، مستمر، و مستقل در مورد توجه و علاقه مخاطبان خود دارند. در دو رسانه راديو و تلويزيون تنها تعداد مخاطبان نيست که ناشناخته است، بلکه کيفيت دريافت مخاطبان نيز - به دليل متغيربودن ميزان توجه آنها و تعويض مدام کانالها - کاملاً غيرقابل پيشبينى است. |
سازمانهاى پخش براى شناخت سه اصل اساسى در مورد مخاطبان خود وابسته به تحقيقاتى هستند که پس از استفاده مخاطب از رسانه انجام مىگيرد. اين سه اصل عبارتند از: تعداد مخاطبان کانالها و برنامههاى متفاوت؛ ميزان توجه مخاطبان؛ و ميزان رضايت و قدردانى مخاطبان. عدم قطعيت، خالقيت و نوآورى زيادى در تحقيقات آفريده است. به علاوه افزايش تعداد کانالها در نتيجه فنآورىهاى جديد و پخش بينالمللى تلويزيونى هم وضعيت موجود را - با غيرقابل پيشبينىتر، بىثباتتر، و غيرقابل شناختتر کردن مخاطبان - بغرنجتر کردهاند. از سوى ديگر، تعداى از ابزارهاى توزيعى جديد (به ويژه کابل دوسويه) امکان کسب اطلاعات دقيق در مورد مخاطبان (يا کاربران دستگاههاى گيرنده) حتى در لحظه استفاده را عملى ساختهاند. |
همچنین مشاهده کنید
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست