|
|
|
|
|
تميز و تشخيص صدا به تفکيک سن با بيان اهداف رفتارى بستگى دارد
|
|
۳-۴ سالهها:
|
- بايد بتوانند، صداهاى معمولى مختلف را در محيط از هم تميز دهند.
|
|
- بايد بتوانند با شنيدن يک صدا به آسانى مسير صدا را مشخص کنند.
|
|
۴-۵ سالهها:
|
- بايد بتوانند يک شيء آشنا را از طريق صدا براحتى شناسايى کنند.
|
|
- بايد بتوانند صداها را بر حسب بلندى و آهستگى رديف کنند ( به ترتيب قرار دادن از بلند به آهسته).
|
|
- بايد بتوانند صداى اول يک کلمه را شناسايى کنند و کلمه ديگرى را با همان صدا درست کنند.
|
|
- بايد بتوانند کلمهاى همقافيه با کلمهٔ داده شده حتى اگر بىمعنى هم باشد، بسازند.
|
|
۵-۶ سالهها:
|
- بايد بتوانند حيوانات، پرندگان و اشياى آشنا را از صداى آنها بشناسند.
|
|
- بايد بتوانند افراد را ازطريق صدايشان شناسايى کنند.
|
|
- بايدبتوانند صداى اول و آخر (آغاز و پايان صداها) کلمات را شناسايى کنند و با اين صداها کلمات ديگرى بسازند.
|
|
- بايد بتوانند کلمهاى معنىدار و همقافيه با يک کلمهٔ داده شده توليد کنند.
|
|
|
براساس سن و اهداف رفتارى کودکان عبارتست از:
|
|
۳-۴ سالهها:
|
بايد بتوانند تصاوير يا اشيايى را که مشابه يکديگرند، از ميان يک مجموعه تصاوير يا اشيا شناسايى کرده، جور کنند.
|
|
۴-۶ سالهها:
|
- بايد بتوانند يک تصوير، طرح يا يک شيء مختلف را از ميان مجموعهاى از تصاوير و اشياى مشابه شناسايى کنند.
|
|
- بايد بتوانند تفاوت بين دو تصوير مشابه را شناسايى کنند.
|
|
- بايد بتوانند يک شکل ويژه را در يک تصوير داده شده پيدا کنند.
|
|
- بايد بتوانند يک حرف الفبا را از ميان چندين حرف مشابه شناسايى کنند.
|
|
- بايد بتوانند شکل نوشته شده نام خود را تشخيص دهند.
|
|
از کودکان انتظار مىرود تا فقط براساس درک خود، تشخيص دهند. از آنها انتظار نمىرود که کلمات يا حروف الفبا را بخوانند و سپس تشخيص دهند.
|
|
| تداعى ارتباط شنوايى و بينايى
|
|
براساس اهداف رفتارى و سن کودکان:
|
|
۴-۵ سالهها:
|
- بايد بتوانند اشيا و تصاويرى را که صداى اول آنها مشابه است، طبقهبندى کنند.
|
|
- بايد بتوانند اشيا و تصاويرى را که بصورت کلامى ( شفاهي) نام برده مىشود، باهم مطابقت داده، جور کنند.
|
|
۵-۶ سالهها:
|
- بايد بتوانند صداها را با حروف الفبا جور کنند.
|
|
- بايد بتوانند تصاوير را با حروف الفباى اول آنها مرتب کنند.
|
|
- بايد بتوانند تصاوير را با کلمات مربوط به آنها مرتب کنند.
|
|
لطفاً توجه داشته باشيد که:
|
کودکان ۵ تا ۶ ساله معمولاً در کلاس اول مدارس پايه ابتدايى هستند. در مواردى که در بعضى جاها هنوز در کلاسهاى آمادگى و يا پايينتر هستند، بايد آنها را تا حدودى با لغات و حروف الفبا آشنا کنيد.
|
|
|
براساس اهداف رفتارى و سن کودکان ۴ تا ۶ ساله عبارتست از:
|
|
۴-۶ سالهها:
|
بايد بتوانند به انجام دادن کارها از طرف چپ به راست عادت کنند.
|