|
|
|
تُن و لحن صداى خبرنگار اهميت زيادى نزد مخاطبان و نقش مؤثرى در انتقال پيام دارد؛ از اينرو دستاندرکاران رسانهها تلاش مىکنند براى جذب مخاطبان به برنامهها، از خبرنگارانى استفاده کنند که تُن و لحن صداى جذابى دارند، زيرا تُن و لح صداى خبرنگار نيز مىتواند زمينهٔ ورود مخاطب و توجه او به پيام را جلب کند و در انتقال پيام مؤثر باشد. او بايد تلاش کند متناسب با موضوع، از لحن مناسبى استفاده کند. مثلاً اگر در مراسم سوگوارى است با حزن و اندوه و در مراسم جشن با لحن شاد گزارش دهد.
|
|
|
چهره و قيافهٔ خبرنگار نيز از جمله مواردى است که در انتقال خبر تلويزيون به مخاطب، خودنمائى مىکند و نقش مؤثرى در جذب بينندگان دارد. چگونه ظاهر شدن در صحنه، ايستادن، حالات چهره و قيافه و شيوهٔ اجراء خبرنگار نيز در انتقال پيام بر مخاطبان نقش مؤثرى دارد، مثلاً در مراسم عزادارى با درهم کشيدن صورت و در مراسم جشن با چهرهٔ باز گزارش دهد.
|
|
|
قدرت بيان عبارت است از توانائىها و استعدادهائى که فرد با بهکارگيريى کلمات و بيان عبارت و اداء جملات از خود نشان مىدهد تا پيام موردنظر خويش را در قالب بهترين الفاظ و بامعنىترين عبارت به مخاطب برساند. خبرنگار بايد قدرت بيان زياد و توان مناسبى در بداههگوئى داشته باشد زيرا در خيلى از موارد بهعلت غافلگير شدن، فرصت براى فکر کردن خيلى ناچيز است يا وجود ندارد و خبرنگار بايد بدون هدر رفتن وقت به گزارش خود ادامه دهد. مانند حضور در مصاحبهٔ خبرى که خبرنگار قصد پرسش سؤال، از بين مطالب مطرح شده در مصاحبه را دارد.
|
|
|
نگارش خبر به مهارتهاى خاص نياز دارد. اين توانائىها به صرف جمعآورى مطلب ايجاد نمىشود و هنر نوشتن نيز بسيار مهم است. خبرنگار بايد توانائى نگارش مطالب و بهکارگيرى کلمات و عبارات و ترتيب و تقدم آنها را براى بيان معناى واقعى خبر و بهترين شکل خود داشته باشد.
|
|
|
در هر کشور يک زبان بهعنوان زبان معيار و مادر وجود دارد و تسلط خبرنگار بر دستور زبان بسيار کليدى است. اگر خبرنگار دستور زبان را نداند يا آگاهى کلى نداشته باشد، در نگارش خبر با دشوارى مواجه مىشود و در انتقال پيام موفق نخواهد بود.
|
|
| آشنائى با مهارتهاى ارتباطى
|
|
يکى از مسائل مهم در تهيه خبر و گزارش خبري، توجه به مهارتهاى ارتباطى است. برقرار کردن ارتباط با منابع خبرى از مسائل مهمى است که خبرنگاران و گزارشگران بايد به آن توجه زيادى کنند. هرگونه ضعف و سستى در ايجاد ارتباط، ممکن است به چگونگى تهيه خبر و گزارش لطمه وارد کند؛ از اينرو چگونگى ايجاد ارتباط متناسب با شرايط زمانى و مکانى ارتباط، اهميت ويژه دارد. يک خبرنگار که شرايط حوزهٔ کارى خود را خوب تشخيص مىدهد، روحيات افراد مؤثر و خبرساز را خوب مىشناسد، انواع شيوههاى ارتباطى و نحوهٔ کار کردن با وسايل ارتباطى را مىداند و در بيان ايدهٔ خود بسيار موفق هستند و به سهولت مىتوانند در هر ساعتى از شبانهروز به افراد خبرساز دسترسى داشته باشند، مثلاً شمارهٔ تلفن همراه وزراء و مسئولان را در اختيار دارند و از اين رهگذار قادر مىشوند با آنان در هر زمان و مکان ارتباط برقرار کنند.
|
|
ايجاد ارتباط تنها از طريق آموزش بهدست نمىآيد و جاذبههاى فردى و خلاقيتهاى شخصى نيز در اين باره مؤثر هستند. از اينرو چگونگى ايجاد ارتباط با منبع، مهمتر از تهيه يک برنامه خبرى است و ضربالمثل معروف که مىگويد آن کس که يک ماهى به من دهد يکروز مرا سير کرده است، اگر دو ماهى دهد دو روز مرا سير کرده است و اگر ماهيگيرى نشان من دهد مرا براى هميشه سير کرده است، مثال خوبى براى اين مهم محسوب مىشود.
|
|
اگر خبرنگار در ايجاد ارتباط موفق باشد بهراحتى قادر به تهيه خبر است. مهارتهاى ارتباطى شرط لازم و اساسى براى تهيه خبر است و بدون علم به آنها خبرنگار با مشکل مواجه مىشود. از اينرو خبرنگاران و گزارشگران بايد در اين زمينه خلاقيتهاى خود را متبلور کنند. آنان بايد تلاش کنند متناسب با سوژه و موضوع خبر و شخصيتهائى که در خبر مطرح مىشوند به ارتباطات غيرکلامى داير بر حالات ايستادن، چهره، نگاه، خم صورت و ابرو، سر و وضع ظاهر، تن و لحن صدا و... بهخوبى دقت کنند. ارتباطات غيرکلامى مىتواند رغبت مصاحبهشوندگان را براى همکارى و ارائه مطلب افزايش يا کاهش دهد.
|
|
کليه افرادى که در زمينهٔ ايجاد ارتباط ميانفردى توانا هستند روابط عمومى مناسبى دارند. خبرنگاران بايد مهارتهاى ارتباطى را بدانند و آنها را تمرين کنند تا از اين رهگذر بتوانند بر اخبار حوزهٔ کار تسلط يابند.
|
|
|
در مواقع متعددي، مانند سخنرانىها و مصاحبههاى فردى که امکان ضبط برنامه وجود ندارد و اگر هم وجود داشته باشد بهعلت ضرورت تسريع در ارسال خبر اين کار مفيد نيست، اغلب خبرنگاران ترجيح مىدهند که مطالب را بنويسند و اين کار مهارت تندنويسى را طلب مىکند وگرنه ميزان اطلاعات گم شده و از دست رفتهٔ خبر زياد خواهد بود و چه بسا که مهمترين فرازهاى خبر بهعلت کندنويسى از دست برود.
|
|
| آگاهى سياسي، اجتماعى و فرهنگى
|
|
هر خبرنگار بايد از ويژگىهاى سياسي، اجتماعي، اقتصادى و فرهنگى کشور و بالاخص حوزهٔ کارى خود بهخوبى آگاه باشد، در غير اين صورت اگر با مقررات و قوانين بهخوبى آشنا نباشد، چهرهٔ موفقى نخواهد شد. تنها خبرنگارانى که آگاهى زيادى از حوزهٔ کار خود دارند نزد مخاطبان محجوب و مشهور مىشوند.
|
|
| آشنائى با مسائل بينالمللى
|
|
در عصر ارتباطات مسائل بينالمللى بههم گره خورده است و روى يکديگر تأثير مىگذارند و خبرنگار نبايد از تأثيرگذارى مقولههاى بيرون مرزها به دورن مرزها در مسائل مختلف غافل باشد. مثلاً تحولات نرخ طلا يا ارز در دنيا بههم وابسته است و سياستهاى ارزى يک کشور نمىتواند تحت تأثير اين تحولات نباشد.
|
|
|
خبرنگار بايد در حوزهٔ کارى خود تحصيلات مناسبى داشته باشد. پايه تحصيلى خبرنگاران، کارشناسى در رشتهٔ مرتبط با نوع فعاليت و ترجيحاً تحصيلات کارشناسى ارشد و دکترا است و امروز در کشورهاى پيشرفته، دانشکدههائى در رشتهٔ ارتباطات با گرايشهاى متنوع ايجاد شده که وظيفهٔ تربيت منابع انسانى براى رسانهها، در مقاطع تحصيلى دکترا و کارشناسى ارشد را عهدهدار هستند.
|
|
| آشنائى با يک زبان بينالمللى
|
|
خبرنگاران معمولاً با يک زبان بينالمللى بالاخص انگليسى آشنائى کامل دارند که توانائى آنان را در تهيه خبر دوچندان مىکند، زيرا خبرنگار قادر مىشود بهطور مستقيم و بدون استفاده از مترجم، از منابع خبرى بينالمللى استفاده کند.
|
|
|
خبرنگاران معمولاً با برگزارى آزمونهاى متعدد علمى و اخلاقى و از بين افراد باهوش و مستعد انتخاب مىشوند. اين مهم بهخاطر آن است که افراد خبرساز و مؤثر در جهان يا يک کشور معمولاً از ذکاوت و هوش بالائى برخوردار هستند و در بيان موارد، ظرافتکارى يا پيچيدگىهاى خاص خود را بهکار مىگيرند و صرفاً در صورتى که طرف مقابل آنها نيز از اين ادراک برخوردار باشد، قادر به کشف مطالب خواهد شد.
|
|
|
خبرنگاران بايد بدن و روان سالم داشته باشند. در بعضى از شرايط، بالاخص در جنگ، لازم است خبرنگار ساعتها پيادهروى يا دوندگى کند و در مواقع بحران بايد بر اعصاب خود مسلط باشد تا در تهيه خبر با مشکل خاصى مواجه نشود.
|
|
| توانائى استفاده از تجهيزات خبر
|
|
وسايل متعددى براى تهيه و ارسال خبر وجود دارد از جمله دوربين، ضبط، انواع ميکروفون، سهپايه، تلفن همراه، دورنگار، دستگاههاى ماهوارهاى ارسال تصوير و صدا، بىسيم و ساير تجهيزات که خبرنگار بايد با طرز کار آنها آشنا باشد تا در مواقع مقتضى از آنها بهره گيرد.
|