|
در مورد نتايج برنامهريزى شده، بخش اول فعاليتها، تعيين و شناسائى مشخصات کنونى نيروى کار و نيازهاى آتى را مورد توجه قرار مىدهد. همچنين نيازهاى آموزشى آتى و فعلى مورد ارزيابى قرار مىگيرند. دومين بخش از فعاليتها، به امر برنامهريزى و اجراء يک برنامه بهمنظور پاسخ به اين نيازها مىپردازند.
|
|
- نتيجهٔ ۱. نيازهاى آموزشى و نيروى کار آتى:
|
فعاليتهاى زير برآوردهاى نيازهاى آتى آموزشى و نيروى کار را امکانپذير مىکند:
|
|
- طراحى تحقيقات در مورد نيروى کار موجود؛ طراحى پرسشنامهها و روشهاى تحقيق مصاحبه.
|
|
|
|
|
- انجام تحقيقات از نيروى کار موجود شامل مشخصات و ويژگىهاى کارکنان، شغل آنها، سطوح مهارت و آموزش آنها.
|
|
- تجزيه و تحليل دادهها و پردازش نتيجهها.
|
|
- وارد کردن نتايج تحقيق به شکلى پيوسته به سيستم اطلاعات مديريت (MIS)
|
|
- ايجاد سيستمى بهمنظور جمعآورى و روزآمد کردن آمار نيروى کار به شکلى منظم.
|
|
- بررسي، توسعه و گسترش مورد انتظار جهانگردي، تعداد هتلهاى تحت احداث و افزايش ديگر خدمات و تسهيلات جهانگردي.
|
|
- تهيهٔ برآوردها مربوط به نيازهاى آتى نيروى کار بر اساس موارد بالا.
|
|
- بررسى نيازهاى آتى نيروى کار بر اساس شغل، سطح مهارت، و منطقهٔ کشور و تعيين نيازهاى آتى آموزش.
|
|
- بحث و بررسى در مورد مشخصات نيروى کار و نيازهاى آتى آموزش و نيروى کار لازم براى کميته يا شوراى ملى يا يک مجموعه مشاورهاى مشابه.
|
|
- نتيجهٔ ۲. استراتژى توسعهٔ منابع انسانى:
|
فعاليتهاى زير اجزاء مختلف استراتژى مورد بررسى را منعکس مىکند:
|
|
- تحقيق در مورد مؤسسههاى آموزش نظرى و عملى و ارزيابى نقش آنها در توسعه منابع انساني، و ارزيابى کيفيت برنامهها و توان بازده دانشجويان و کارآموزان.
|
|
- ارزيابى توان کيفيت نظام آموزش و نظرى و عملى موجود و شناسائى کمبوهاى آموزشي.
|
|
- تهيه و ارائهٔ پيشنهادهائى بهمنظور بهبود، گسترش و توسعهٔ شبکهٔ مراکز و مؤسسههاى آموزش نظرى و عملى براى تأمين نيازهاى آتي.
|
|
- بررسى برنامههاى آموزش حين خدمت و ديگر آموزشهاى بعد از استخدام دو مورد نيازهاى تعيين شده.
|
|
- شناسائى نيازهاى آتى به کادر آموزشى و معلمان متخصص و دوره ديده و طراحى و ارائه پيشنهادهائى براى اجراء برنامههاى ضرورى آموزش معلمان.
|
|
- طراحى و ارائهٔ برنامههائى براى اجراء آموزشهاى تخصصى در همهٔ زمينهها و براى همه ردهها، نظير مقامات دولتى جهانگردي، راهنمايان جهانگردى و متخصصان برنامهريزى و بازاريابي.
|
|
- تدوين پيشنهادهائى بهمنظور طراحى و توسعهٔ يک مجموعه جامع از استانداردهاى مهارتهاى شغلى براى بخش جهانگردي.
|
|
- مشاوره با دانشگاهها در مورد توسعهٔ نقش آنها در تحقيقات و مطالعات جهانگردي.
|
|
- تبادل نظر با مقامات و مسئولان آموزشى در مورد معرفى و ارائه آموزشهاى نظرى و عملى مربوط به جهانگردى در مؤسسههاى آموزشى موجود.
|
|
- ايجاد مجموعهها و انجام فعاليتهائى بهمنظور کمک به بخش خصوصى در ايفاء نقشى فعالتر در امر آموزش، از جمله ارائهٔ برنامههاى بهتر آموزش ضمن خدمت.
|
|
- ادغام و هماهنگ کردن همهٔ پيشنهادها با ديگر حوزهها و بخشهاى برنامه، تعيين سازمان و مديريت دستگاه دولتى متوّلى امور جهانگردي، کنترل و مقررات، برنامههاى اطلاعرسانى همگانى و توسعهٔ محصول.
|
|
- نوشتن، بررسى و نهائى کردن استراتژى توسعهٔ منابع انسانى جهانگردي، يا به روزآورى آن (بسته به موقعيت).
|
|
- مشورت جامع و گسترده با شورا يا کميتهٔ ملى يا مجموعهٔ مشابه در مورد همهٔ وجوه استراتژي.
|
|
|
نتايج و اهداف توسعهٔ منابع انسانى
|
|
- اهداف:
|
تعيين و شناسائى ديگر نيازهاى نيروى انسانى و بررسي، طراحي، تدوين و توسعهٔ همهٔ سياستها و استراتژىهاى توسعهٔ منابع انسانى براى بخش جهانگردي.
|
|
- نتيجهٔ ۱:
|
در زمينهٔ رشد و توسعهٔ مورد انتظار جهانگردي، پيشبينىها و برآوردهاى نيروى کار آتى بخش جهانگردى به همراه برآورد نيازهاى آموزشى فعلى و آينده.
|
|
- نتيجهٔ ۲:
|
يک استراتژى منسجم توسعهٔ منابع انسانى براى بخش جهانگردى که همهٔ سطوح کارکنان در همهٔ شغلها و موقعيتها را پوشش دهد.
|