چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
ارتباط در آموزش
واژهٔ ديگرى که براى روشنشدن تعريف تکنولوژى آموزشى نياز به بررسى دارد 'ارتباط' است. ارتباط (Communication) ازنظر لغوى بهمعنى انتقال، سرايت و انتشار است. ريشهٔ آن واژهٔ لاتينى communis است که آن را تفاهيم و اشتراک فکر هم ترجمه کردهاند . در علوم ارتباطات کلمهٔ ارتباط مفاهيم گوناگونى نظير انتقال و انتشار آگاهى و انديشهها، ايجاد پيوستگى اجتماعى و اشتراک فکرى و همکارى عمومى را دربرمىگيرد. وقتى مىگوييم با کسى ارتباط برقرار کردهايم منظور يک عمل فيزيکى و ارتباط جسمى نيست بلکه بيشتر ارتباط فکرى است. |
نمىتوانيم ارتباط را ه 'فرايند انتقال پيام از فرستنده به گيرندهٔ پيام به شرط اينکه ذهنيات موردنظر فرستنده به گيرنده انتقال يابد يا بالعکس' تعريف کنيم. اگر هر موقعيت آموزشى را يک موقعيت ارتباطى بدانيم فرستنده پيام گاهى طراح آموزشى است و گاه معلم. دانشآموز گيرنده پيام است. هنگامى مىگوييم ارتباط برقرار شده است که ذهنيات موردنظر طراح آموزشى يا معلم به گيرنده پيام يا دانشآموز منتقل شده باشد و ذهنيات موردنظر دانشآموز به معلم منتقل شده باشد. با سنجش عملکرد دانشآموز متوجه مىشويم که آيا ارتباط برقرار شده است يا خير. |
همچنین مشاهده کنید
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست