پنجشنبه, ۲۷ دی, ۱۴۰۳ / 16 January, 2025
مجله ویستا
دورههای حساس
مراتب اکتساب مهارت حرکتى و دامنهٔ سنى پيدايش هريک از مهارتها شناسايى شدهاند. حال مىخواهيم بدانيم آيا عوامل محيطى مىتوانند اين پيشرفت طبيعى را تغيير دهند. آيا ممکن است يک محيط غنى شتاب ميزان رشد را زيادتر کند يا اينکه محيط محروم آن را به تعويق اندازد؟ به اينگونه سؤالات موقعى مىتوان پاسخ داد که بدانيم آيا در رشد حرکتي، دورههاى حساس وجود دارد يا خير. بايد به ياد داشت که دورههاى حساس زمان معينى است که طى آن کودک بيشترين حساسيت را نسبت به فراگيرى مهارت دارد. اين دورهها از اين نظر مهم هستند که کودکان چنانچه در آن زمان مهارتى را فرا نگيرند در سنين بالاتر يادگيرى آن به مراتب مشکلتر و گاهى غير ممکن مىشود. |
شواهد قوى وجود دارد که در رشد بسيارى از حيوانات، دورههاى حساس و مهم وجود دارد. به نظر مىرسد در مورد برخى از جنبههاى رشد انسان نيز چنين دورههايى وجود داشته باشد، مانند يادگيرى زبان (دنيس، ۱۹۶۳؛ هکن، ۱۹۷۶؛ لنبرگ، ۱۹۶۷) يا دوبينى (بانکس، اسلين و لتسون، ۱۹۷۵؛ هامن و کريتز، ۱۹۷۵). متأسفانه اطلاعات ماد در زمينههاى دورههاى حساس مربوط به رشد حرکتى چندان زياد نيست. حالا شواهدى را که در اين زمينه وجود دارد مرور مىکنيم. |
همچنین مشاهده کنید
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست