- معیارهای تشخیصی DSM-IV-TR برای اختلال نقص توجه - بیشفعالی - ADHD: |
|
الف ـ (۱) یا (۲): |
|
|
۱. شش (یا بیشتر) از علایم نقص توجه که برای حداقل ۶ ماه طول بکشد و با سطح رشدی ناسازگار و ناهماهنگ باشد: |
|
|
|
ـ معمولاً از توجه دقیق به جزئیات ناتوان است یا در تکالیف مدرسه، کار یا سایر فعالیتها اشتباهائی از روی بیدقتی میکند. |
|
|
|
ـ اغلب در حفظ توجه در تکالیف یا فعالیتهای مربوط به بازی مشکل دارد. |
|
|
|
ـ معمولاً بهنظر میرسد هنگامیکه با آنها مستقیماً صحبت میشود گوش نمیدهند. |
|
|
|
ـ اغلب دستورالعملها را دنبال نمیکند و از اتمام تکالیف مدرسه، کارهای خانه یا وظایف در محل کار ناتوان است (اختلال نافرمانی یا ناتوانی در فهم دستورالعملها وجود ندارد). |
|
|
|
ـ اغلب در سازماندهی وظایف و فعالیتها مشکل دارد. |
|
|
|
ـ معمولاً از درگیر شدن در وظایفی که نیاز به تلاش ذهنی مستمر دارد اجتناب میکند و بیزار و ناراضی است (مثل تکالیف مدرسه یا خانه). |
|
|
|
ـ معمولاً اشیاء لازم برای وظایف یا فعالیتها را گم میکند (مثلاً اسباببازی، تکالیف درسی، کتاب یا وسایل آموزشی) |
|
|
|
ـ اغلب در فعالیتهای روزانه فراموشکار است. |
|
|
۲. شش (یا بیشتر) از علایم بیشفعالی - تکانشگری که حداقل برای ۶ ماه طول بکشد و با سطح رشدی ناسازگار و هماهنگ باشد. |
|
|
- بیشفعالی: |
|
|
|
ـ معمولاً با دستهایش بازی میکند یا در جایش تکان میخورد. |
|
|
|
ـ اغلب در کلاس یا سایر شرایطی که انتظار میرود نشسته باشد، از جایش بلند میشود. |
|
|
|
ـ اغلب در جائیکه تناسبی ندارد میدود یا از در و دیوار بالا میرود (در نوجوانان یا بزرگترها، ممکن است محدود به احساسات ذهنی برقراری باشد). |
|
|
|
ـ اغلب در بازی کردن یا در شرکت در فعالیتهای تفریحی با آرامش مشکل دارد. |
|
|
|
ـ معمولاً 'در حال جنب و جوش' است و طوری فعالیت میکند که انگار 'موتوری او را به حرکت درمیآورد' . |
|
|
|
ـ اغلب بیش از اندازه صحبت میکند. |
|
|
- تکانشگری: |
|
|
|
ـ اغلب قبل از اتمام سؤالات، جوابهائی میپراند. |
|
|
|
ـ معمولاً در انتظار برای رسیدن نوبت خود مشکل دارد. |
|
|
|
ـ اغلب صحبت دیگران را قطع میکند یا سرزده وارد میشود (مثلاً خودش را وارد بازیها یا مکالمات میکند). |
|
ب ـ برخی علایم نقص توجه یا بیشفعالی - تکانشگری که ایجاد نقص کردهاند قبل از ۷ سالگی وجود داشتهاند. |
|
ج ـ برخی نقایص ناشی از علامتها در دو محیط یا بیشتر وجود دارند (مثلاً مدرسه [یا کار] و خانه). |
|
د ـ باید شواهد واضحی از نقص قابل توجه بالینی در عملکرد اجتماعی، تحصیلی یا شغلی وجود داشته باشد. |
|
هـ ـ علایم صرفاً در طی دوره یک اختلال فراگیر رشد، اسکیزوفرنی یا سایر اختلالات پسیکوتیک روی نمیدهند و با یک اختلال روانی دیگر (مثلاً اختلال خلقی، اختلال اضطرابی، اختلال تجربهای یا یک اختلال شخصیتی) بهتر توجیه نمیشود. |
براساس نوع، کدبندی کنید: |
|
اختلال نقص توجه، بیشفعالی، نوع مختلط: اگر هر دو جزء معیار الف در طی ۶ ماه قبل وجود داشتهاند. |
|
اختلال نقص توجه - بیشفعالی، با ارجحیت نوع نقص توجه: اگر در طی ۶ اه گذشته جزء (۱) معیار الف وجود داشته اما جزء (۲) وجود نداشته است. |
|
اختلال نقص توجه - بیشفعالی، یا ارجحیت نوع بیشفعالی - تکانشگری: اگر در طی ۶ ماه گذشته جزء (۲) معیار الف وجود داشته اما جزء (۱) وجود نداشته است. |
|
نکته کدگذاری: برای افراد (بهویژه نوجوانان و بزرگتر) که اخیراً علایمی داشتهاند که معیارها را تکمیل نمیکند، 'در بهبود نسبی' باید ذکر شود. |