صنعت حملونقل جادهای ایران طی سالهای اخیر در مسیر گذار از یک ساختار سنتی و رانندهمحور به سمت شرکتمحور و هوشمند قرار گرفته است. تشکیل شرکتهای حملونقل سراسری بزرگ مقیاس هوشمند جادهای داخلی کالا در سال ۱۳۹۸ نقطه عطفی در این مسیر بود؛ شرکتهایی که با سرمایهگذاریهای کلان و ایجاد زیرساختهای نوین بازارگاهی، توانستند بخش قابلتوجهی از بار کشور بهویژه کالاهای اساسی و استراتژیک را مدیریت کنند. این شرکتها در بحرانهای ملی نیز بهعنوان بازوی پشتیبان دولت در حمل کالاهای ضروری ایفای نقش کردند.