سایت اینترنتی پرکاربرد motorsearchچرا تیرچه پیش تنیده bpico ؟صندلی طبی برقی پاژن پاجیرو پاترول …کلاس زبان ایتالیایی شرق تهران

خبرگزاری مهر- گروه فرهنگ، علی الله سلیمی دنیای نوجوانی اغلب سرشار از نشاط و دوستی‌های پاک و بی آلایش این دوران خاطره انگیز است که معمولاً بخشی از آن در پشت نیمکت‌های مدارس سپری می‌شود و بخشی دیگر در برنامه‌های روزمره و بازی‌های خاطره‌انگیز این ایام که برای هر نوجوانی شیرین و به یادماندنی است. با این حال، نوجوانانی هم هستند که به دلایل مختلف از نعمت‌های شیرین و خاطره‌انگیز دوران نوجوانی محروم می‌مانند و سر از کانون‌های اصلاح و تربیت در می‌آورند؛ موضوعی که دستمایه رمان «عکس یادگاری بگیریم» محمدرضا یوسفی شده و نویسنده در این اثر به سراغ شخصیت‌های نوجوانی رفته که بر اثر ناملایمات زندگی و اشتباهات و اعمال نادرست خودشان، سر از کانون اصلاح تربیت درآورده‌اند. داستان با قتل شخصیت خانم‌پارسایی، یک مادریار کانون اصلاح و تربیت شروع می‌شود و با مرور زندگی تعدادی از شخصیت‌های نوجوان کانون اصلاح و تربیت ادامه می‌یابد. فرم روایی داستان، به ژانر جنایی نزدیک است و در فصل‌های مختلف رمان، زندگی افراد مظنون به قتل که اغلب از نوجوانان کانون اصلاح تربیت هستند مورد کنکاش و بازجویی قرار می‌گیرد. سابقه بد و موقعیت نابسامان اغلب این مظنونان نوجوان به گونه‌ای است که احتمال دست داشتن آنها در قتل خانم‌پارسایی دور از ذهن نیست، اما روایت داستان به شکلی پیش می‌رود که بیشتر این نوجوانان به مرور از دایره مظنونان قتل خانم پارسایی به حاشیه می‌روند و قاتل اصلی همچنان ناشناخته باقی می‌ماند. همچنان که گذشته و حال زندگی تعدادی از نوجوانان کانون اصلاح و تربیت به دلیل احتمال دست داشتن در قتل مادریار مقتول بازخوانی و مطرح می‌شود، در لا به لای این مرور سرگذشت نوجوانان مظنون، بخش‌هایی از زندگی خانم پارسایی (مادریار) مقتول هم روایت می‌شود. منطق روایی این روایت موازی به پیوندها و ارتباطات کاری و عاطفی شخصیت مادریار با نوجوانان کانون اصلاح تربیت مربوط است که گذشته و حال این افراد را به هم پیوست کرده است. با آنکه از همان ابتدای اثر به دلیل قتل خانم پارسایی، او شخصیت غایب این داستان است اما در جای جای اثر او حضور ملموس و سایه‌واری دارد. بیشتر دیالوگ‌ها و حرف‌های شخصیت‌های نوجوان داستان درباره کارها و ویژگی‌های شخصیتی خانم پارسایی است. همچنین حضور دو فرزند، دختر و پسر او که برای مراسم تشییع و خاکسپاری و پیگیری موضوع قتل مادرشان وارد حوادث داستان شده‌اند به شناخت بیشتر شخصیت مادریار مقتول کانون کمک می‌کند. البته نویسنده سعی کرده یک رویکرد نسبتاً کمرنگ فراواقعی هم به داستان بدهد و آن، حضور در سایه مادریار مقتول در برخی صحنه‌های داستانی است که او در کنار شخصیت‌های زنده داستان حضور دارد اما شخصیت‌های داستانی او را نمی‌بینند و فقط او ناظر گفتار و کردار شخصیت‌های زنده داستان است. شگردهای روایی نویسنده از یک قاعده نسبتاً ثابت و منسجمی پیروی می‌کنند؛ همه فصل‌ها ابتدا با دیالوگ‌های کوتاه و پینگ پنگی شروع می‌شود و بعد وارد توصیف‌ها و فضاسازی‌های داستانی می‌شود. به دلیل بافت جنایی اثر، داستان محمدرضا یوسفی تعلیق بالایی دارد و عنصر کشمکش در بیشتر فصل‌های داستان پررنگ است. به ویژه در فصل‌های میانی و پایانی که رفته رفته حدس و گمان‌های مخاطب درست از آب در نمی‌آید و سوءظن ها به افراد مختلف دوچندان می‌شود. گره اصلی داستان زمانی باز می‌شود که تقریباً همه مظنونان نوجوان از اتهام قتل مادریار کانون اصلاح تربیت کنار گذاشته می‌شوند و قاتل اصلی از بیرون دایره بچه‌های کانون وارد داستان می‌شود. البته توجیه او برای قتل خانم‌پارسایی در بافت داستان چندان پذیرفته نیست و با حدس و گمان‌های مخاطب همخوانی چندانی ندارد. البته این رویکرد و شگرد روایی در داستان‌های جنایی یک فرم تثبیت شده و تکنیک آشنایی است و نویسنده اثر حاضر هم از آن بهره برده و داستان را بر خلاف پیش‌بینی خواننده به پایان برده است. نگاه فراواقعی نویسنده در سطرهای پایانی داستان به اوج خود می‌رسد و داستان با یک تصویر سورئالیستی به پایانی می‌رسد: «همه به عکس چشم می‌دوزند. آخرین عکسی که لیلا گرفت و در آن خانم‌پارسایی با همان لبخند نرمی که گوشه لبش بود، پشت سر صحرا و آرش به رو به رو نگاه می‌کند. رازانی هم کنار آنها ایستاده و به دوربین زل زده است. صدای وحشتناکی در راهرو می پیچد. دو سرباز، متهم دیگری را می‌آورند. متهم دیوانه وار می خندد و به صحرا و بقیه نگاه می‌کند. دوربین دست به دست بین آنها می چرخد. صدای خنده متهم می‌آید و خانم‌پارسایی که عکس را نگاه می‌کرد، دور و دورتر می شود…» (ص ۱۴۰) در مجموع، رمان «عکس یادگاری بگیریم» محمدرضا یوسفی، بیانگر سرگذشت نوجوانانی است که به دلایل گوناگون از مسیر اصلی و سازنده زندگی در دوران پرنشاط و سرنوشت‌ساز نوجوانی خارج شده و ناخواسته سر از کانون اصلاح و تربیت درآورده و حالا با قتل یکی از مادریاران این مرکز، این نوجوانان بی دفاع با توجه به سابقه بزهکاری که در پرونده خود دارند، در مظان اتهام قرار گرفته و مجبور به اثبات بی گناهی خود در ماجرای قتل خانم پارسایی می‌شوند. همچنین در طول داستان، موقعیت کاری مادریاران و شرایط حاکم بر کانون‌های اصلاح و تربیت و نیز زندگی مددجویان، نوجوانانی که محکوم به گذران دوران محکومیت خود در کانون اصلاح و تربیت هستند، در قالب داستان خواندنی برای مخاطبان نوجوان روایت شده است. کتاب «عکس یادگاری بگیریم» محمدرضا یوسفی در ۱۴۰ صفحه با شمارگان ۲۵۰۰ نسخه و قیمت ۲۰,۰۰۰ تومان از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چاپ و منتشر شده است. کد خبر 4848543 مریم علی بابایی