جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

اهمیت و ضرورت مهدویت و طرح این موضوع در عصر حاضر


اهمیت و ضرورت مهدویت و طرح این موضوع در عصر حاضر

موعود منجی مصلح عدالت گستر

به ‌مسئله ‌مهدویت ‌در دو عرصه می شود نگاه ‌کرد؛ یکی‌ عرصه ایران ‌و انقلاب‌ اسلامی است‌ که ‌در آن‌، حکومت ‌نایب‌ آقا امام ‌زمان ‌علیه ‌السلام ‌برقرار شده ‌و در جریان‌ است. ‌یکی ‌هم ‌بحث‌ مهدویت‌ است‌ برای جهان.‌ اصولا مهدویت‌، مسئله ‌ای ‌جهانی ‌است. ‌بیشتر مسئله ‌مهدویت ‌را در ارتباط‌ با «توحید» می دانیم؛‌ یعنی ‌در ذهن ‌بشر متفکر و با شرح ‌صدر، باید همان ‌نگاهی که به توحید می شود به مهدویت‌ هم‌ بشود. به خاطر اینکه حضرت‌مهدی علیه السلام‌، تجلی اسمای حسنای الهی است ‌در زمانی که توحید در زمین‌ تحقق ‌پیدا کرده باشد؛ یعنی آن‌ حسن‌ها، حسن‌های الهی است‌ که قبل ‌از وجود مبارک ‌ایشان‌ مشاهده نمی شد. اگر خداوند متعال‌ می گوید که من‌ مخلوقات ‌را خلق‌کرده ام‌ تا دیده شوم‌، دیده شدن ‌به معنای واقعی کلمه، در دوران ‌حکومت‌ حضرت‌ صاحب‌ الزمان‌(ع‌) است.‌این‌ افقی است‌ که راجع ‌به حضرت ‌مهدی علیه السلام ‌وجود دارد. در جمهوری اسلامی بر مبنای نظریه حضرت‌ امام ‌خمینی(ره ) شکل ‌گرفته است.‌ ایشان ‌فرمودند ولایت ‌محمدی(ص‌)، علوی و مهدوی در زمان‌غیبت ‌به سفارش‌ مولا، ولایت ‌فقیه است.‌ بنا بر این‌، ما در جمهوری اسلامی داریم ‌روی جامعه ای کار می کنیم ‌که الگو و نمونه ای است‌ از آنچه حضرت ‌صاحب‌ الزمان‌(ع‌) در عالم ‌می خواهند به وجود بیاورند.

بنابر این ‌در جمهوری اسلامی ، مهدویت‌ مهم ‌ترین ‌و والاترین ‌مسئله ماست.‌ چرا؟ به خاطر اینکه رهبر ما، ولی فقیه و نایب‌ امام ‌زمان‌علیه السلام ‌است.‌ این ‌ولایت ‌فقیه متکی به چیست‌؟ متکی است‌ به ولایت‌ حضرت ‌صاحب‌ الزمان.‌ ولی خدا و حجت ‌خدا در این ‌زمان ‌ایشان ‌هستند و این‌عطیه ای است‌ که امام ‌مهدی(ع‌) به ما دادند و فرمودند که در دوران‌ غیبت ‌مراجعه کنید به فقها. فقهای ما هم ‌آمدند ولی فقیه را از بین ‌خودشان ‌انتخاب ‌کردند. بنا بر این ‌از نگاه جامع‌، هر چیزی که در جمهوری اسلامی بخواهد به عنوان‌ زیبایی و جمال‌ جمهوری اسلامی و حکومت‌ حضرت‌ صاحب‌ الزمان‌(ع‌) اتفاق ‌بیفتد، مرجع‌، وجود مبارک‌ ایشان ‌است.‌ البته حضرت‌ مهدی(عج‌) تنها نیستند. حضرت‌ مهدی با حضرت‌ امام حسن‌عسکری، با امام ‌هادی و همین‌ طور تا پیامبر اسلام(ص‌) و دیگر انبیاء (ع‌.) یعنی امام‌ مهدی علیه السلام‌، چهره روز همه اولیای اسلام‌، معارف ‌اسلام‌ و معارف‌ ادیان ‌است.‌ این‌اعتقاد ما شیعیان ‌است.‌ حقیقت‌ این‌ است‌ که هم‌ا مام‌ خمینی (ره) و هم ‌رهبر عزیز ما حضرت‌ آیت‌ الله خامنه ای، نگاهشان ‌را از زاویه دید حضرت‌ مهدی(ع‌) گرفته اند. این‌همان‌چیزی است‌ که در جمهوری اسلامی، جاذبه معنوی ایجاد کرده و باعث‌ جلب ‌قلوب ‌انسان‌ها شده ، معرفت ‌اهل ‌بیت ‌را به صحنه آورده و انقلاب‌ اسلامی را به وجود آورده است. بنا بر این‌، بحث‌ مهدویت‌، اصالت‌ انقلاب ‌اسلامی و اصالت‌ حکومت‌اسلامی است.‌ جمهوری اسلامی و ولایت ‌فقیه ، همه از مهدویت ‌نشات‌ گرفته اند. بنا بر این ‌امروز در ایران‌برای ما، این ‌مسئله بسیار حائز اهمیت‌ است.‌

اما در جهان ‌امروز، زاویه دیگری است.‌ دشمنان ‌و تهدید کنندگان ‌انقلاب ‌حضرت‌ مهدی(ع‌)، حاکم ‌هستند. استکبار جهانی و شیطان‌ بزرگ‌، امروز به زبان ‌صریح‌ و آشکار، مقاومت ‌و مخالفت‌خود را نسبت ‌به وجود صاحب‌الزمان‌(ع‌)، نشان‌می دهند. اینجا باید به این‌ نکته توجه کنیم ‌که تروریست‌ها، حرم‌عسکریین‌علیهم ‌السلام ‌را منفجر کردند.

این‌ نشان ‌توجه مرکزی استکبار به حرم‌ عسکریین ‌علیهم ‌السلام ‌و سرداب‌مقدس‌ است.‌ ما نشان‌ دقیق‌تری داریم‌ از این‌ قضیه. بار اولی که حرم‌ عسکریین‌ علیهم ‌السلام ‌را منفجر کردند یک‌ سرباز آمریکایی آمد و از درب‌ حرم ‌به ضریح‌ مطهر تیراندازی کرد. کسی که به عمق‌ مسئله توجه نداشته باشد فقط ‌تصور می کند به حرم‌ تیراندازی شده. اما اگر عمیق‌تر بیندیشیم ‌و مجموعه سوالات‌ آنها را در نظر بگیریم‌، متوجه می شویم ‌که آنها تصور می کنند حضرت‌ به صورت‌ معمولی در بین ‌ما زندگی می کند، با بعضی تماس‌ می گیرد و آنها می توانند این ‌افراد را پیدا کنند، آدرس‌ حضرت‌ را پیدا کنند و به او دسترسی داشته باشند؛ این‌تصور مادی آنهاست.‌ آن‌ قضیه تیراندازی به مرقد هم ‌می تواند محصول‌ این ‌تصور باشد که شاید آقا، آنجاست.‌ اما این ‌برداشت ‌از منظر ما معتقدان ‌به حضرت‌، توجیه ندارد.

می گوییم ‌که آقا آنجا نبوده اند، ولی نگاه آنها نگاهی است‌ با مختصات‌ مادی . بنابر این‌، می خواهم ‌بگویم ‌تیراندازی آن‌ سرباز آمریکایی به حرم‌عسکریین‌، نوعی سند برای ماست‌ که انفجارات ‌بعدی هم ‌کار آمریکاست‌، چه خود آمریکا آن را مستقیم ‌هدایت‌ کرده باشد، چه غیر مستقیم ‌و تحت‌ حمایت‌های مالی آمریکا. سازمان ‌سیا می تواند این‌ قبیل ‌عملیات‌ها را طراحی کند، قضیه مالی آن ‌را تامین‌ کند و بعثی ها و تکفیری ها هم ‌اجرایش‌ کنند. این ‌که بوش‌ و بلر چند بار گفتند که ما به خاطر مسیح‌(ع‌) به عراق ‌حمله کردیم‌، نشانه دیگری از زاویه نگاه دینی آنهاست.‌ صهیونیست‌ها، بوش ‌و بلر را، یعنی دستگاه حاکمیت ‌آمریکا را بد توجیه کردند. یعنی اینها را برای دفاع ‌از مسیح‌، به صحنه آوردند، صهیونیست‌ها آنها را توجیه کردند که مانع ‌آمدن ‌مسیح‌، مسلمانان ‌هستند ؛ اول ‌حساب ‌مسلمان‌ها را برسید، بعد شرایط ‌ظهور مسیح‌ را فراهم‌ کنید. اینها بحث ‌هایی است‌ که در عمق ‌جلسات ‌اینها مطرح‌ است.‌

کسانی که بوش‌ و بلر را روی کار می آورند و بوش ‌و بلرهای بعدی را به وجود می آورند، نهادهای مخفی و مخوفی هستند از صهیونیست‌ها که همه چیز جهان ‌را برنامه ریزی می کنند ؛ اقتصاد آنها را طراحی می کنند، مبنایش‌ این ‌است ‌که عوامل ‌فساد، آشوب‌، اضطراب‌ و حیرت‌ را در بین ‌انسان‌ها افزایش‌ دهند. برنامه انسان‌غربی را طوری طراحی کرده اند که فرصتی برای اندیشیدن ‌به معنویت ‌پیدا نکند و می خواهند جهان‌اسلام ‌را هم ‌همین ‌طور کنند. علت‌ حضور و تلاششان ‌در منطقه همین ‌است؛‌ یعنی اجتماعی غربی در کشورهای مسلمان‌ایجاد کنیم ‌که انسان‌ مسلمان‌ هم ‌مثل ‌انسان ‌غربی شبانه روز گرفتار عوامل ‌فساد باشد و فرصت‌ تفکر معنوی پیدا نکند.

همین ‌نقطه ، نقطه مورد توجه ماست ‌که تلاش‌ می کنند انسان ‌را از اندیشیدن‌ به معنویت ‌دور کنند. اما درک‌ نمی کنند که این ‌بشر، تشنه نام‌ مبارک‌ مهدی علیه السلام ‌است.‌ ما می خواهیم‌ به بشر، در هر جای دنیا که هست‌، با هر اعتقادی که دارد برسانیم ‌که «تو منجی داری .» این‌منجی مصلح‌ و عدالت‌ گستر، همان‌موعود دین‌ خودت‌ است.‌ همه انبیای الهی ، موعودی را معرفی کرده اند و می گویند در آخر الزمان‌، حکومت ‌جهانی عادلی بر پا می شود با رهبری که منجی بشر است.‌ این ‌موعود، حکومت ‌جهانی واحدی را بنا می کند. برای همه ، برابری و برادری درست‌ می کند. برای همه ، بشر دوستی درست‌ می کند. برای همه ، اقتصاد را توسعه می دهد، زندگی عادلانه برقرار می کند و همه مردم‌ دنیا با هم ‌دوست‌ و برادر می شوند.

در این ‌تصویر از منجی آخرالزمان‌، ما اختلافی بین‌ ادیان ‌نداریم.‌ بنابر این‌، نیاز هم ‌ندارد ما به ادیان ‌دیگر بگوییم‌ بیایید مهدی (ع‌) ما را بپذیرید. مسیحی های دنیا، منتظر منجی مصلح‌ عدالت ‌گستر خودشان‌ باشند که می خواهد حکومت‌جهانی واحد داشته باشد. بودایی ها ، هندوها و یهودی ها هم ‌همین ‌طور، تفاوتی نمی کند. ما نمی خواهیم ‌بگوییم ‌حرف‌ ما را بپذیرید، به این ‌معنا که بیایید مهدی ما را بپذیرید. گام ‌اول ‌این ‌است‌ که رهبران‌همه ادیان‌الهی جمع‌ شوند و هوشیار شوند در برابر ظلم‌، فساد، بی عدالتی، اضطراب‌ و حیرتی که انسان ‌دارد. بعد به انسان ‌بگویند شما منجی دارید. منجی ای که عدالت‌ گستر است‌، حکومت‌جهانی واحد درست‌ می کند و بین ‌بشر برابری و برادری برپا می کند. این‌ کار، خودش‌، پنجاه درصد زمینه سازی برای حضرت‌ مهدی (ع‌) است.

‌ بنا بر این‌، بحث‌ مهدویت‌ به معنای انتظار ظهور منجی عدالت‌ گستر، امروز داروی درد حیرت‌، بدبختی و ستم ‌کشی مردم‌ دنیاست.‌ امروز، جان ‌مردم ‌دنیا طوری تشنه شده ‌که اگر این پیام به رنگ ‌و زبان ‌دین ‌و قوم ‌خودشان ‌در مناطقشان‌ منتشر شود، عمیقا در جانشان ‌می نشیند. البته خدای متعال ‌شرایط و زمینه هایی به وجود خواهد آورد که این ‌پیوند همگانی شود. می شود این‌ پیوندها را کاملا تعریف ‌کرد و از آن‌استفاده نمود. در واقع‌ امروزه ، یک‌ شبکه فرهنگی غیر سیاسی جهانی که می خواهد روان ‌انسان ‌را نشاط ‌ببخشد، مهدویت‌جهانی است.‌ در جهان‌ افراد تشنه به دنبال‌ مصلح ‌عدالت‌ گستر خواهند آمد و خواهند پرسید که آقا چه ویژگی هایی دارد و تکلیف‌ من ‌چیست‌؟

مصلح‌ عدالت ‌گستر چیزی است‌ که در جان‌ این ‌انسان‌ها زنده می شود. حقیقت ‌این ‌است‌ که این ‌موعود مصلح‌ عدالت‌ گستر جهانی به زبان‌ ادیان ‌مردم‌، در دنیا معرفی شود. این ‌نگاه، مردم ‌را به افق ‌الهی بالا می برد، به مسیر معنوی می کشاند. همان ‌طور که منظور انقلاب‌اسلامی است؛‌ یعنی منظور همه انبیاء(ع) بوده . حالا هم ‌با اینکه در ادیان‌ تحریف‌هایی شده ، کارهایی صورت‌ گرفته و چیزهایی در تاریخ ‌گم ‌شده یا درست‌ فهم ‌نشده، باز هم ‌موعود، هنوز جزء اصالت‌های ادیان ‌است.‌ یعنی همردیف‌ توجه به خدای متعال‌، توجه به توحید، صلاح‌ بشر و عدالت‌ و رعایت‌ حقوق بشر است.‌

یکی از نکاتی که می تواند امروز از زاویه مهدویت ‌در دنیا مطرح ‌شود، رعایت‌ حقوق ‌بشر است.‌ ما می گوییم ‌این ‌موعود، مصلح‌ عدالت‌ گستر که در همه ادیان‌است‌، می گوید: مردم‌هوای هم ‌را داشته باشید، با هم‌ مهربان ‌باشید، رعایت‌ حقوق‌ همدیگر را بکنید، در گرفتاری ها به داد هم ‌برسید و فریاد رسی کنید. این ‌فرهنگ؛‌ فرهنگی است‌ که در همه ادیان ‌به نام ‌موعود، ارائه شدنی است ‌و اینها گام‌های بزرگی است‌ که در راه زمینه سازی ظهور برداشته می شود و مانعی هم‌ ندارد. نگاه استراتژیک ‌و راهبردی به مسئله مهدویت‌ این‌ است‌ که نباید مهدویت ‌را تعصبی کنیم‌، مهدویت‌ نباید اختصاصی شود. از اتفاقات ‌خیلی خوبی که بعد از انقلاب ‌اسلامی رخ‌ داد این ‌بود که مسئله مهدویت ‌قوی ترشد. کشیشی در مسکو به یک ‌نفر ایرانی که رفته بود آنجا، گفته بود که بدانید امام‌ خمینی (ره ) فقط ‌اسلام ‌را زنده نکرد، همه ادیان ‌را زنده کرد. همه علمای ادیان‌ دنیا می دانند که به برکت‌ انقلاب ‌اسلامی ایران، عزت‌ و دین ‌آنها بالا گرفته. می توانند منجی مصلح‌ عدالت ‌گستر و موعود را مطرح ‌کنند، رویش‌ کار کنند و روی جان‌ مردم ‌دنیا که در آتش‌ ظلم ‌و ستم ‌می سوزد، کار کنند، آنها را به نشاط ‌بیاورند و آرامش ‌بدهند.



همچنین مشاهده کنید