سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

مسیرهای دوچرخه سواری, طرح فوریتی شهرداران


مسیرهای دوچرخه سواری, طرح فوریتی شهرداران

ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری در شهرها و کلان شهرهای جهان به عنوان یکی از طرح های فوریتی و مورد نیاز مدیریت شهری, شهرداری تهران را نیز متقاعد به انجام چنین پروژه ای کرد تا جایی که شهردار تهران به تازگی منطقه ۸ را به عنوان پایگاه آزمایشی برای انجام این طرح معرفی کرد

ایجاد مسیرهای دوچرخه‌سواری در شهرها و کلان‌شهرهای جهان به عنوان یکی از طرح‌های فوریتی و مورد نیاز مدیریت شهری، شهرداری تهران را نیز متقاعد به انجام چنین پروژه‌ای کرد تا جایی که شهردار تهران به تازگی منطقه ۸ را به عنوان پایگاه آزمایشی برای انجام این طرح معرفی کرد.

«طرح ایجاد مسیرهای دوچرخه‌سواری در شهرها و نگاه شهرداران کلان‌شهرها به این پروژه باعث شده تا به تازگی شاهد گسترش خطوط دوچرخه‌سواری در شهرها باشیم به گونه‌ای که شهروندان برای سفرهای درون شهری خود از دوچرخه به جای خودرو استفاده می‌کنند.»

«بیشتر شهرهای دنیا مانند لندن، نیویورک، آمستردام، پاریس و ملبورن در این خصوص و ایجاد مسیرهای جداگانه دوچرخه‌سواری موفقیت قابل قبولی داشته‌اند.»

این جملات بخشی از صحبت‌های شهردار سیدنی، «کلور مور» است که به تازگی انجام چنین طرحی را نیز در شهر سیدنی آغاز کرده است.

به گفته شهردار سیدنی، ایجاد ۳۵ کیلومتر مسیری که تنها برای دوچرخه تعیین شده باعث افزایش ۵۰۰ درصدی ایجاد فرهنگ دوچرخه‌سواری در شهر می‌شود.

شهردار سیدنی در حالی این جملات را می‌گوید که براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در شهر سیدنی در سال ۲۰۰۷، ۵۵ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری جدا از جاده‌های مخصوص اتومبیل در نظر گرفته شده است.

«کلور مور» می‌گوید: «برنامه‌ریزان شهری در حال تحقیق و بررسی چگونگی گسترش سریع شبکه مسیرهای دوچرخه‌سواری در سراسر شهر سیدنی از جمله دستورالعمل‌های محلی هستند و به محض آماده‌شدن این شبکه تمامی ساکنان از انجام چنین طرحی سودمند خواهند شد.»

«دوچرخه‌سواری هیچگونه گازی تولید نمی‌کند، آلودگی را کاهش می‌دهد و در حالی که موجب کاهش ترافیک است باعث می‌شود تا شهروندان به لحاظ سلامتی و تندرستی از شرایط مناسبی برخوردار شوند.»

شهردار سیدنی با بیان این جملات در ادامه می‌گوید: شهر سیدنی هم اکنون دارای ۳۵ کیلومتر خیابان‌های محلی است که مسیرهای دوچرخه‌‌سواری جداشده از پیاده‌روها و مسیرهای اتومبیل‌رو در آن قابل ساخت است.

به گفته شهردار سیدنی در سال ۲۰۳۰ این شهر دارای چند شبکه خطوط دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی ایمن و جذاب برای شهروندان خواهد شد و دولت مرکزی استرالیا نیز به منظور انجام طرح‌های زیرساخت‌های شهری بودجه‌ای را برای چنین طرح حیاتی که در کاهش آلودگی محیط زیست نیز موثر است فراهم می‌کند.

این در حالی است که در منطقه ۸ تهران نیز مسیر‌هایی برای عبور دوچرخه سواران در نظر گرفته شده که به گفته مسولان کار طراحی شبکه‌ها به پایان رسیده و مسیر‌های تعیین شده در حال آماده سازی است.

ایجاد سه نوع مسیر برای عبور دوچرخه سواران در نظر گرفته شده است که در بخشی از خطوط به صورت اختصاصی تنها دوچرخه رفت و آمد می کند.

همچنین درمسیر هایی، خطوطی از خیابان به این منظور جدا شده است ودر بعضی از معابر نیز دوچرخه به عنوان یک وسیله نقلیه همراه با سایر خودرو ها اجازه عبور دارد. این این در حالی است که هاشمی تشکری، در مقام معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز با تاکید بر اهمیت دوچرخه سواری به عنوان یک وسیله نقلیه در دسترس، از اهتمام مدیریت شهری بر توسعه دوچرخه سواری در پایتخت مصصم است.

وی با بیان این که این وسیله نقلیه در دسترسی های محلی، مسیر‌های کوتاه، معابر غربی - شرقی و شهرک های اقماری به راحتی قابل استفاده است.» می گوید: دوچرخه سواری ورزشی است که از طریق ورزیدگی جسم و شادابی روح به سلامتی کمک می‌کند و در شهری مانند تهران که با خطر آلودگی هوا مواجه است اهمیت مضاعفی دارد.

همچنین مصوبه مورخ ۲۵/۱۰/۶۸ شورای عالی شهرسازی و معماری کشور درباره توصیه به ایجاد مسیر‌های مخصوص عبور دوچرخه در تمام شهرهای بزرگ کشور، تاکید دارد و به ترویج دوچرخه سواری به عنوان گزینه ای برای کاهش استفاده از خودروهای سواری در الگوی مصرف حمل و نقل شهری در دستور کار مدیریت شهری تهران تاکید دارد.

با این وجود باید منتظر بمانیم و ببینیم با توجه به آنچه به عنوان افق و چشم انداز شهری در طرح جامع دیده شده است مسیر‌های دوچرخه سواری و ایجاد فرهنگ آنن در میان جوانان تا چه اندازه شکل عملی و کاربردی به خود می‌گیرد و آیا دولت‌ها نیز که همیشه دغدغه کاهش مصرف سوخت را به سینه می زنند حمایتی از طرح شهرداری خواهند کرد؟



همچنین مشاهده کنید