شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

آفتاب سوختگی و درمان آن


آفتاب سوختگی و درمان آن

در فصل آفتاب سوزان به سر می بریم كه البته درخشش و سوزانندگی این پدیده حیات بخش گاهی جنبه منفی خود را نشان داده و به سوختگی پوشش طبیعی بدن ما یعنی پوست منجر می شود در نتیجه پیامدهای …

در فصل آفتاب سوزان به سر می بریم كه البته درخشش و سوزانندگی این پدیده حیات بخش گاهی جنبه منفی خود را نشان داده و به سوختگی پوشش طبیعی بدن ما یعنی پوست منجر می شود در نتیجه پیامدهای مختلف كوتاه و درازمدتی را نیز به همراه خواهد داشت. اگرچه از قدیم الایام همواره بر مفید بودن اشعه های خورشید برای سلامتی و استفاده مستقیم از آنها تاكید شده ولی امروزه با توجه به تغییرات ایجاد شده در جو و لایه های محافظ، این نظریه نیز با احتیاط و اما و اگرهای بیشتری مطرح می شود. این موضوع باید قابل توجه آن دسته از افرادی قرار گیرد كه در فصل تابستان با قصد آفتاب گرفتن و برنزه شدن پوستشان به سواحل شمالی و جنوبی كشورمان سفر كرده و یا در كنار استخرهای روباز مدت ها گرمای این اشعه های سوزان را تحمل می كنند.

بهتر است بدانیم از خورشید دو نوع اشعه ماوراءبنفش ساطع می شود: ۱- UVA كه در سطوح عمیق پوست نفوذ كرده و باعث چین و چروك های زودرس می شود.

۲ _ UVB كه این اشعه بر لایه های سطحی تر پوست تاثیر گذاشته و آن را تغییر رنگ می دهد. در میان دو اشعه فوق اگرچه هر دو می توانند عاملی برای ایجاد سرطان های پوست شوند ولی تحقیقات نشان داده است كه احتمال بروز این بیماری از طریق تابش UVA خورشید بیشتر است. لازم به ذكر است كه هر دوی این اشعه ها در ابر نیز نفوذ می كند. در واقع پوست شما در روز ابری و یا حتی در اثر بازتاب اشعه خورشید از سنگ (در كوهستان)، آب (در كنار دریا) و برف نیز می تواند در معرض بدترین عوارض ناشی از تابش نور خورشید قرار گیرد. توجه داشته باشید اشعه های ماوراءبنفش نه تنها در آب به خوبی نفوذ می كنند بلكه تشدید نیز می شوند.بنابراین افرادی كه به لحاظ شغلی مجبور به حضور طولانی مدت در زیر آفتاب هستند و یا ورزشكارانی مانند اسكی بازان، كوهنوردان، شناگران (در استخرهای روباز) باید برای حفظ هرچه بیشتر پوستشان از صدمات احتمالی كوتاه مدت و درازمدت تدابیری شخصی بیندیشند. لازم به ذكر است كوهنوردان و اسكی بازی با هر ۳۰۰ متر صعود به طور ناگهانی به میزان ۴درصد بیشتر در معرض شدت تابش اشعه های خورشید قرار می گیرند.

حال با تمام این توضیحات اگر به هر دلیلی با قرار گیری در معرض نور شدید خورشید به آفتاب سوختگی مبتلا شدید، پیشنهادات و نكات ارائه شده در زیر می توانند شما را در بهبودی و كاهش تاثیرات ناشی از سوختگی پوست تان در راستای مراجعه به پزشك (در صورت نیاز) یاری دهند. توضیح اینكه كلیه موارد توسط پزشكان و متخصصین مربوطه توصیه و تایید می شوند.

۱ _ استفاده از كمپرس های تسكین دهنده: اولین و مهمترین اقدام برای درمان سوختگی های سطحی از هر نوعی كه باشند، كاهش دمای آن قسمت سوخته شده است. آفتاب سوختگی نیز از این امر مستثنا نیست. پوست به هنگام آفتاب سوختگی نیز داغ و ملتهب می شود؛ لذا برای این منظور راه های گوناگونی وجود دارد كه كمپرس كردن مهمترین آنها است. شما می توانید با یكی از مواد زیر دمای اضافی را كاهش دهید:

الف - آب سرد: برای پایین آوردن گرمای موجود در پوست از آب سرد شیر آب استفاده كنید. به این ترتیب كه پارچه ای را در آب سرد فرو كرده و بر روی سطح سوخته پوست قرار دهید. این پارچه را مرتب با پارچه آغشته شده به آب سرد دیگری تعویض كنید. این كار را چندین بار در روز و هر دفعه ۱۰ الی ۲۰ دقیقه تكرار كنید.

ب _ یخ: اگر سوختگی دارای حدی متوسط باشد، می توانید از یخ برای تسكین سریع عوارض آن استفاده كنید. به صورتی كه مقداری یخ را درون تكه پارچه و یا كیسه پلاستیكی پیچیده و بر روی سطح سوخته پوست قرار دهید. اگر تحمل یخ برای پوست صدمه دیده شما راحت نیست و یا آب شدن آن مشكل ساز است، در صورتی كه نخودفرنگی برای فصل زمستان در فریزر نگهداری كرده اید، از آن استفاده كنید، به این صورت كه مقداری نخودفرنگی فریز شده را در كیسه فریزری ریخته و آن را بر روی قسمت آفتاب سوخته قرار دهید. تحمل این كیسه كمپرس راحت تر است.

۲ _ حمام آب سرد: بهترین پیشنهاد برای آن دسته از سوختگی هایی كه دارای وسعت زیادی هستند مانند سوختگی هایی كه حاصل از آفتاب گرفتگی طولانی مدت بوده، حمام آب سرد است. برای این منظور دو راه وجود دارد: هم می توانید از دوش آب ولرم رو به سرد استفاده كرده و یا آنكه وان حمام را از آب ولرم متمایل به سرد پر كرده و ۱۵ الی ۲۰ دقیقه در آن بخوابید و در همین حین به ناحیه صورت هم مرتب آب بپاشید. برای سوختگی های با وسعت كمتر از لگن های بزرگ آب هم می توان استفاده كرد. پس از طی این مدت پوست خود را به آرامی با حوله ای تمیز و نرم خشك كنید. مراقب باشید جهت خشك كردن، حوله را با شدت بر روی پوست خود نمالید.

چند توصیه: از آنجایی كه سوختگی ها به طور كلی دارای مشكلاتی از قبیل درد، تورم، سوزش و خارش نیز هستند، اضافه كردن برخی مواد به آب داخل وان یا لگن می تواند كمی تسكین دهنده باشد:

الف _ جوش شیرین: مقداری جوش شیرین (۲ قاشق غذاخوری) را در آب ولرم موجود در وان یا حتی لگن بزرگ ریخته و پوست آفتاب سوخته را در محلول آب و جوش شیرین به مدت ۱۵ دقیقه قرار دهید. در آخر نیز برای خشك شدن از حوله استفاده نكنید و مدتی صبر كنید تا پوست شما در معرض هوا خشك شود. در واقع هدف، ماندگاری بیشتر این محلول بر روی پوست شما است.

ب _ سركه سیب: یك فنجان سركه سیب را به آب سرد داخل وان یا لگن اضافه كنید. این مورد نیز از جمله مواردی است كه توسط متخصصین پوست جهت كاهش دردهای سوختگی توصیه می شود.

توجه: مراقب باشید به هنگام قرار گرفتن در هر یك از محلول های فوق، این مواد با چشم شما برخورد نكنند.



همچنین مشاهده کنید