سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

جاسوس ایتالیایی در مک لارن


جاسوس ایتالیایی در مک لارن

از ابتدای مسابقات فرمول یک این فصل که دو تیم مک لارن و فراری رقابت تنگاتنگی را آغاز کردند, مشخص بود که برای سبقت گرفتن و از میدان به در کردن حریف دست به هر کاری می زنند

● جنگ فراری و مک لارن در خارج از پیست

از ابتدای مسابقات فرمول یک این فصل که دو تیم مک لارن و فراری رقابت تنگاتنگی را آغاز کردند، مشخص بود که برای سبقت گرفتن و از میدان به در کردن حریف دست به هر کاری می زنند. این دو تیم از پرسابقه های فرمول یک محسوب می شوند و با تمام زیر و بم ها و اعمال پشت پرده این حرفه آشنایی کامل دارند.

اوضاع در ظاهر آرام بود که سرانجام مک لارن بمب خبری را ترکاند و اعلام کرد وضعیت یکی از اعضای ارشد کادر فنی اش را که متهم به جاسوسی برای فراری است، به حالت تعلیق درآورده است. این مرد مایک کافلان مدیر طراحی مک لارن بود، مردی که مسوولان تیم عقیده داشتند تنها کسی است که به اطلاعات مورد نیاز فراری دسترسی داشته است. پس از این بود که فراری هم اعلام کرد، اخراج نایجل استپنسی که چندی پیش رخ داده بود، در این ارتباط بوده است. استپنسی رئیس تیم فراری بود و تیم عقیده داشت او مقداری از اطلاعاتی را که دزدیده به رقیب اصلی فراری یعنی مک لارن فروخته است.

پس از اخراج استپنسی پلیس ایتالیا شروع به بازپرسی از او کرد، هر چند تاکنون هیچ مدرکی که دال بر فروش اطلاعات باشد،به دست نیاورده است. سخنگوی فراری در این باره می گوید؛ «ما مطمئن هستیم استپنسی مقداری اطلاعات فنی به کارمند مک لارن داده است و وقتی از قسمت مهندسی مک لارن استعلام کردیم (جایی که اطلاعات مان را در آنجا یافتیم) به این موضوع پی بردیم. این وضعیتی کاملاً جدی است.

ما راجع به اطلاعات زیادی صحبت می کنیم که به مهندسان مک لارن داده شده نه راجع به شایعات و حدسیات.» از سوی دیگر مک لارن نیز در بیانیه یی اذعان داشت؛«مک لارن با تحقیقاتی که داشته است، می تواند ادعا کند هیچ یک از افراد تیم فراری به کارمندان ما اطلاعاتی نداده است. مک لارن به طور شفافی با مسوولان فرمول یک و FIA همکاری می کند و از هر گونه پیشرفتی در این قضیه خوشحال خواهد شد و ما حتی از مسوولان FIA دعوت کرده ایم تا برای اطمینان از درستی کار از بخش فنی ما بازدید کنند.»

کافلان و استپنسی در اوایل دهه ۹۰ همکار یکدیگر در تیم بنتون بودند و پس از آن هم در استودیوی طراحی انگلیسی فراری که تا سال ۱۹۹۷ فعال بود، همکاری داشتند. استپنسی پس از این جنجال ها اظهار داشت، فراری او را قربانی «حقه کثیفی» کرده است و وکیلش نیز به خبرنگاران گفت؛ «نایجل دوست دارد به طور واضح به همه بگوید هیچ کاری نکرده و مرتکب هیچ خلافی نشده است.»

استپنسی در سال ۱۹۹۲ با عنوان سرمکانیک از بنتون به فراری ملحق شد و در سال های ۲۰۰۴-۲۰۰۰ با پیشرفت در کارش توانست به عنوان مدیر تست فنی فراری مطرح شود. او اوایل امسال پس از خداحافظی میشائیل شوماخر و همچنین رفتن راس براون(مدیر فنی فراری) نقشی کلیدی در فراری پیدا کرد.

● هوندا، سومین تیم

درحالی که چند روزی از جنجال های بین مک لارن و فراری نگذشته بود، مشخص شد پای تیم هوندا هم در میان است و این تیم هم در جنجال جاسوس بازی فرمول یک حضور دارد. استپنسی و کافلان ماه گذشته ملاقاتی با نیک فرای رئیس هوندا داشتند تا او را هم ترغیب کنند به آنها بپیوندد، هر چند که هوندا در بیانیه یی متذکر شد؛ «هیچ اطلاعاتی در این جلسه گرفته و داده نشد.» هوندا همچنین افزود به فرای گفته شده بود که روسای مک لارن و فراری در جریان این ملاقات بوده اند. این در حالی است که پیش از انتشار بیانیه هوندا ران دنیس رئیس مک لارن گفته بود، معتقد است با مشخص شدن اطلاعات بیشتر می توان بهتر فهمید دقیقاً چه اتفاقی رخ داده و انگیزه اصلی این افراد چه بوده است.

● شکایت فراری

پس از این کش و قوس ها بود که تیم فراری فرصت را مغتنم شمرد و اواخر هفته گذشته از مک لارن در دادگاه عالی لندن شکایت کرد. شکوائیه فراری بر مبنای مدارکی بود که از خانه کافلان به دست آمد.(آن طور که گفته می شود دیسکی شامل ۷۸۰ صفحه اطلاعات) البته فراری پیش از این نیز با گرفتن اجازه بازرسی از خانه کافلان گام بلندی برای رسیدن به هدفش برداشته بود. نکته جالب اینکه استپنسی پس از طی این مراحل تازه یادش افتاد که گول خورده و اظهار داشت نمی دانسته چه نوع اطلاعاتی را به کافلان می داده است و فراموش نکنید که هنوز هم پرونده شکایت فراری از استپنسی در ایتالیا در جریان است.

به دنبال این جریانات فدراسیون جهانی اتومبیلرانی (FIA) مک لارن را به تخلف از قانون C۱۵۱ این فدراسیون متهم کرد. این قانون می گوید؛ «هر گونه عملی یا هر ترفندی که موجب تاثیرگذاری در هر رقابتی شود یا به طور کلی به اتومبیلرانی ضربه بزند، ممنوع است.» FIA در بیانیه اش متذکر شد، این اطلاعات ممکن است شامل برنامه های طراحی، موتور و تست فراری در سال ۲۰۰۷ باشد. فراری در شکایتش کافلان و همسرش ترودی را به دزدیدن اطلاعات محکوم کرده است. در دادگاه روز چهارشنبه لندن کافلان موافقت کرد که توضیح دهد چگونه این اطلاعات را به دست آورده است.

ران دنیس رئیس مک لارن پیش از این و در هنگام برگزاری گراندپری سیلوستراستون(انگلیس) گفته بود؛ «می توانم به همگان اطمینان دهم پیشرفت ماشین های ما در این فصل هیچ ارتباطی به این قضیه ندارد.»

● ناراحتی مک لارن

تیم مک لارن پس از بیانیه FIA مبنی بر گناهکار دانستن این تیم اعلام کرد از این قضیه به شدت ناراحت شده است، FIA قرار است ۲۶ جولای در نشستی فوق العاده به حرف های مک لارن در این زمینه گوش کند. مک لارن در بیانیه اش متذکر شد؛ «مک لارن از اینکه باید به اتهام دزدیدن اطلاعات فراری در مقابلFIA پاسخگو باشد، به شدت ناراحت شده است.

با وجود اینکه مک لارن حاضر است به طور کامل با بازرسان در مورد این قضیه همکاری کند تا همه چیز به طور کامل روشن شود، اما درک نمی کند FIA چرا با توجه به کارهای غیرقانونی یکی از کارمندان معلق شده مک لارن چنین درخواستی را مطرح کرده است، مک لارن همچنین تاکید کرد از هیچ کدام از اطلاعات مورد بحث فراری در مورد ماشین های امسالش استفاده نکرده است.»

مک لارن در حال حاضر با ۱۲۸ امتیاز و ۲۵ امتیاز اختلاف نسبت به نزدیک ترین رقیبش فراری در صدر جدول امتیازات فرمول یک قرار دارد. در جدول رانندگان نیز این تیم رتبه های اول و دوم را در اختیار دارد.

لوئیز همیلتون پدیده این فصل فرمول یک جهان با ۷۰ امتیاز در صدر است و پس از او فرناندو آلونسو قهرمان دو دوره مسابقات جهانی با ۵۰ امتیاز قرار دارد. کیمی رایکونن راننده فنلاندی فراری که توانسته در دو گراندپری اخیر (مانی کور و سیلوستراستون) قهرمان شود ۵۲ امتیاز دارد و فیلیپه ماسا دیگر راننده فراری صاحب ۵۱ امتیاز است.

علی آخوندان



همچنین مشاهده کنید