جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

فوتبال , پردرآمدترین پدیده ورزش


فوتبال , پردرآمدترین پدیده ورزش

یكی از متداولترین راه های كسب درآمد و پوشش هزینه های ورزشی , كسب حامی مالی یا اسپانسرهای مالی است كشورها و فدراسیون های ورزشی شركت كننده در مسابقات با جذب حامی مالی , موقعیت های تبلیغاتی به وجود آمده را در اختیار این موسسات قرار می دهند تا از این طریق جدای از كسب درآمد برای خود, تامین منابع هزینه یی نیز كرده باشد روش های معامله حامیان با طرف ها می تواند بسیار توافقی و متفاوت باشد

مطالعات‌ اجتماعی‌ جهان‌ نشان‌ می‌دهد كه‌ در جوامع‌ انسانی‌ پدیده‌هایی‌ ظهور می‌كنند كه‌ با گرفتن‌ قالب‌های‌ نمادین‌ و حركت‌ در معنایی‌ فراتر از مفهوم‌ ظاهری‌ خود بسیاری‌ از اذهان‌ و فعالیت‌های‌ بشری‌ را تحت‌ تاثیر قرار داده‌ و در جهت‌گیری‌ و سرعت‌ بسیاری‌ از مسائل‌ جامعه‌ نقش‌ ایفا می‌كند. بدون‌ شك‌ رشد هر پدیده‌ اجتماعی‌ وابسته‌ به‌ ساخت‌ فرهنگ‌ و دیگر مولفه‌های‌ آن‌ جامعه‌ است‌. قبول‌ پدیده‌ و همچنین‌ كاركرد آن‌ اعم‌ از آشكار و پنهان‌، ظرفیت‌ كاركردهای‌ پدیده‌، وابسته‌ به‌ قابلیت‌های‌ پدیده‌ است‌.

فوتبال‌ را بدون‌ شك‌ باید یكی‌ از بزرگترین‌ پدیده‌های‌ قرن‌ بیستم‌ دانست‌، ورزشی‌ كه‌ در طول‌ یك‌ قرن‌ ظهورش‌ از شكل‌ یك‌ ورزش‌ به‌ یك‌ پدیده‌ چند بعدی‌ تبدیل‌ شده‌ كه‌ به‌ ایجاد یا وقفه‌ در بسیاری‌ از فعالیت‌های‌ اجتماعی‌، اقتصادی‌، فرهنگی‌ و... می‌انجامد. پدیده‌یی‌ كه‌ به‌ محل‌ هماورد بسیاری‌ از صحنه‌های‌ سیاسی‌، اقتصادی‌، نظامی‌، فرهنگی‌، نژادی‌ و هزاران‌ موضوع‌ دیگر بدل‌ شده‌ است‌.

گروهی‌ از دست‌اندركاران‌ ورزش‌ در كشور فرانسه‌ با بنیانگذاری‌ جام‌ ژول‌ریمه‌ در سال‌ ۱۹۲۰ شرایطی‌ را فراهم‌ آوردند تا قدرتمندترین‌ تیم‌های‌ فوتبال‌ جهان‌ برای‌ كسب‌ عنوان‌ قهرمانی‌ با هم‌ به‌ رقابت‌ بپردازند. این‌ مسابقات‌ در دهه‌ ۱۹۳۰ به‌ ترتیب‌ در اروگوئه‌ ۱۹۳۰، ایتالیا ۱۹۳۴ و فرانسه‌ ۱۹۳۸ برگزار شد و پس‌ از آن‌ به‌ دلیل‌ وقوع‌ جنگ‌ جهانی‌ دوم‌ به‌ مدت‌ ۱۲ سال‌ متوقف‌ شد.

پس‌ از پایان‌ جنگ‌ جهانی‌ دوم‌ (۱۹۴۵) و شروع‌ مجدد این‌ مسابقات‌ از سال‌ ۱۹۵۰ در برزیل‌، فدراسیون‌ جهانی‌ فوتبال‌ بتدریج‌ به‌ دلیل‌ موقعیت‌ خاص‌ سیاسی‌ و اجتماعی‌ جایگاه‌ خود را در میان‌ كشورهای‌ جهان‌ به‌ دست‌ آورد و فیفا به‌ یگانه‌ نشان‌ ورزش‌ دنیای‌ مدرن‌ تبدیل‌ شد.

امروزه‌ مسابقات‌ جام‌ جهانی‌ فوتبال‌ كه‌ توسط‌ فیفا برگزار می‌شود بر طیف‌ گسترده‌یی‌ از مردم‌ دنیا تاثیر می‌گذارد. به‌ جرات‌ می‌توان‌ گفت‌ كه‌ رقابت‌های‌ جام‌ جهانی‌ فوتبال‌ یكی‌ از بزرگترین‌ پدیده‌هایی‌ است‌ كه‌ هر ۴ سال‌ یك‌ بار در دنیا رخ‌ می‌دهد و نظر تمامی‌ مردم‌ جهان‌ را به‌ خود جلب‌ می‌كند. به‌ عنوان‌ مثال‌ آمار نشان‌ داده‌ است‌ كه‌ در جام‌جهانی‌ ۱۹۹۸ فرانسه‌ حدود ۳۷ بیلیون‌ نفر این‌ مسابقات‌ را تماشا كرده‌اند كه‌ از این‌ میان‌ حدود ۳/۱ بیلیون‌ نفر تماشاگران‌ بازی‌ فینال‌ بودند. كمتر حادثه‌‌یی‌ در دنیا می‌تواند طی‌ ۹۰ دقیقه‌ توجه‌ ۳/۱ بیلیون‌ نفر را به‌ خود جلب‌ كند و از ارزش‌ و هیجان‌ آن‌ كاسته‌ نشود.

این‌ علاقه‌ و كشمكش‌ ماهیتی‌ فرهنگی‌ دارد ولی‌ در واقع‌ علایق‌ مادی‌ و منافع‌ اقتصادی‌ پررنگتر است‌. در این‌ رشته‌ ورزشی‌ مخارج‌ هنگفتی‌ هزینه‌ می‌شود كه‌ با این‌ حال‌ یكی‌ از پردرآمدترین‌ صحنه‌های‌ ورزش‌ و اقتصاد محسوب‌ می‌شود.

● درآمدزایی‌ و ورزش‌

یكی‌ از متداولترین‌ راه‌های‌ كسب‌ درآمد و پوشش‌ هزینه‌های‌ ورزشی‌، كسب‌ حامی‌ مالی‌ یا اسپانسرهای‌ مالی‌ است‌. كشورها و فدراسیون‌های‌ ورزشی‌ شركت‌كننده‌ در مسابقات‌ با جذب‌ حامی‌ مالی‌، موقعیت‌های‌ تبلیغاتی‌ به‌ وجود آمده‌ را در اختیار این‌ موسسات‌ قرار می‌دهند تا از این‌ طریق‌ جدای‌ از كسب‌ درآمد برای‌ خود، تامین‌ منابع‌ هزینه‌یی‌ نیز كرده‌ باشد. روش‌های‌ معامله‌ حامیان‌ با طرف‌ها می‌تواند بسیار توافقی‌ و متفاوت‌ باشد.

سرمایه‌گذاران‌ در بخش‌ ورزش‌ به‌ این‌ نتیجه‌ رسیده‌اند كه‌ از موقعیت‌های‌ ورزشی‌ بیشترین‌ بهره‌های‌ تجاری‌ را می‌توان‌ حاصل‌ كرد.در این‌ میان‌ درآمدهای‌ كلانی‌ است‌ كه‌ نصیب‌ كشور میزبان‌ می‌شود. كشور میزبان‌ با سرمایه‌گذاری‌ عمرانی‌ در تعمیر و تجهیز هتل‌ها، رستوران‌ها، مراكز تفریحی‌ و گردشی‌ و... نه‌ تنها در جهت‌ ایجاد اشتغال‌ موفق‌ است‌ بلكه‌ طی‌ ۲ الی‌ ۳ سال‌ به‌ پیشرفتی‌ كه‌ یك‌ دهه‌ برای‌ آن‌ زمان‌ لازم‌ است‌ نایل‌ می‌آید.

پیشرفتی‌ كه‌ بعضا جلوتر از زمان‌ نیز است‌. ایجاد اشتغال‌ در بخش‌های‌ عمرانی‌ خود تحت‌الشعاع‌ كاهش‌ تعداد بیكارانی‌ است‌ كه‌ در طول‌ برگزاری‌ مسابقات‌ مسوولیت‌ امور رفاهی‌ و خدماتی‌ و امنیتی‌ و... را برعهده‌ دارند و صرفه‌جویی‌ هزینه‌هایی‌ مثل‌ حق‌ بیمه‌ و حقوق‌ بیكاری‌ به‌ نفع‌ دولت‌ است‌.

شهرهای‌ میزبان‌ با تامین‌ امكانات‌ قابل‌ توجه‌ برای‌ تیم‌های‌ ورزشی‌ سعی‌ دارند حجم‌ بیشتری‌ از گردشگران‌ و حامیان‌ تیم‌ها را میزبانی‌ كنند میزبانان‌ با در اختیار گذاشتن‌ بهترین‌ هتل‌ها و قصرهای‌ خود به‌ صورت‌ رایگان‌ در اختیار تیم‌های‌ سرشناس‌ امید دارند تعداد زیادی‌ از حامیان‌ و گردشگران‌ را به‌ شهر خود جلب‌ كنند تا در زمان‌ برگزاری‌ مسابقات‌ جدای‌ از درآمد حاصل‌ از فروش‌ بلیت‌ و كارت‌های‌ دیدار از مسابقات‌ مبالغی‌ را كه‌ گردشگران‌ در طول‌ برگزاری‌ مسابقات‌ هزینه‌ می‌كنند به‌ چرخه‌ اقتصاد، اشتغال‌ و خدمات‌ استان‌های‌ خود تزریق‌ كنند. در این‌ زمینه‌ مسئولان‌ شهری‌ از هیچ‌ سیاستی‌ دریغ‌ نداشته‌ و سعی‌ دارند برای‌ جلب‌ بیشتر گردشگران‌ از جاذبه‌های‌ متنوعی‌ از قبیل‌ توریست‌ جنسی‌ و... نیز استفاده‌ كنند.

● تبلیغات‌ و جام‌جهانی‌

تبلیغات‌ عمده‌ترین‌ منبع‌ درآمدی‌ مسابقات‌ ورزشی‌ خصوصا المپیك‌ و جام‌جهانی‌ فوتبال‌ محسوب‌ می‌شود.

شركت‌ها و موسسات‌ تولیدكننده‌ محصولات‌ و تجهیزات‌ ورزشی‌، اسپانسرهای‌ اصلی‌ مسابقات‌ ورزشی‌ هستند. این‌ شركت‌ها با هزینه‌ كردن‌ مبالغ‌ سنگین‌ حق‌ امتیاز استفاده‌ از آرم‌ مسابقات‌ را به‌ دست‌ می‌آورند، به‌ عنوان‌ نمونه‌ شركت‌ آدیداس‌ تولیدكننده‌ محصولات‌ ورزشی‌ از حدود ۳ سال‌ قبل‌ با استفاده‌ از طراحان‌ و مهندسان‌ شركت‌، توپ‌ مسابقات‌ جام‌ جهانی‌ ۲۰۰۶ را طراحی‌ و آماده‌ كرده‌ است‌. مسئولان‌ این‌ شركت‌ امیدوارند با شروع‌ بازی‌ها حدود ده‌ میلیون‌ توپ‌ استاندارد مسابقات‌ جام‌جهانی‌ را وارد بازار نموده‌ و به‌ فروش‌ برسانند.

آدیداس‌ در سال‌ ۲۰۰۵ حدود ۹۲۰ میلیون‌ دلار فروش‌ داشته‌ و برآورد می‌كند در سال‌ ۲۰۰۶ بخاطر مسابقات‌ جام‌جهانی‌ فوتبال‌ این‌ رقم‌ را به‌ بیش‌ از یك‌ میلیارد دلار افزایش‌ دهد. این‌ در حالی‌ است‌ كه‌ مسوولان‌ این‌ شركت‌ معتقدند كه‌ جام‌جهانی‌ از ماه‌ها پیش‌ برای‌ آنها شروع‌ شده‌ و آنها سعی‌ كرده‌اند با محصولات‌ جدید این‌ بازار را در اختیار بگیرند.

● دامنه‌ تبلیغات‌ جام‌جهانی‌

تبلیغات‌ از عوامل‌ مهم‌ در فروش‌ و مصرف‌ محسوب‌ می‌شود، نقش‌ اصلی‌ تبلیغات‌ احساس‌ نیاز به‌ مصرف‌ نزد مخاطب‌ است‌، كه‌ تبلیغ‌كنندگان‌ با اتكا به‌ همین‌ موضوع‌ سعی‌ در بالا بردن‌ فروش‌ و كسب‌ سود بیشتر از این‌ بازار پركشش‌ را دارند.

دامنه‌ تبلیغات‌ جام‌جهانی‌ به‌ قدری‌ گسترده‌ است‌ كه‌ تقریبا تمام‌ دنیا را تحت‌ پوشش‌ قرار می‌دهد. موسسات‌ تبلیغاتی‌ از چنین‌ موقعیت‌هایی‌ نهایت‌ استفاده‌ را می‌برند و با برانگیختن‌ حس‌ نیاز مصرف‌كنندگان‌ میزان‌ فروش‌ كالاها را تحت‌الشعاع‌ قرار می‌دهند. این‌ دامنه‌ از چندماه‌ قبل‌ از مسابقات‌ شروع‌ شده‌ و با شروع‌ مسابقات‌ به‌ اوج‌ می‌رسد، ناگفته‌ نماند كه‌ تا چند ماه‌ بعد هم‌ ادامه‌ می‌یابد.

● ابزارهای‌ تبلیغات‌ جام‌جهانی‌

امروزه‌ تبلیغات‌، فیلم‌های‌ كوتاه‌ چند ثانیه‌یی‌ هستند كه‌ تاثیری‌ بیش‌ از نمایش‌ فیلم‌های‌ بلند می‌گذارند. سازندگان‌ این‌ فیلم‌های‌ كوتاه‌ (تیزر) از تمام‌ ابزارهای‌ موجود مثل‌ نورها، رنگها، صداها، تصاویر زمینه‌ و... در جهت‌ تاؤیرگذاری‌ بیشتر استفاده‌ می‌كنند. كارگردان‌ها با استفاده‌ از هنرمندان‌ و ورزشكاران‌ معروف‌ سعی‌ دارند تا بیشترین‌ اثرگذاری‌ بر مخاطب‌ را از طریق‌ تصاویر برتر قایل‌ شوند. صاحبان‌ تصاویر برتر با بهره‌گیری‌ از این‌ موضوع‌ ضمن‌ نمایشی‌ كوتاه‌ از روند ساده‌ فعالیت‌ خود در جهت‌ اهداف‌ شركت‌ گامی‌ بلند بر می‌دارند. استفاده‌ از ابزارهای‌ تبلیغی‌ موسسات‌ با یكدیگر متفاوت‌ است‌.

قاصدك‌ خوش‌ قدمی‌ كه‌ امید و شادی‌ را برای‌ دلهای‌ ما به‌ ارمغان‌ آورده‌ خبری‌ قابل‌ تامل‌ داد، قاصدك‌ گفت‌: شركت‌ ملی‌ فرش‌ ایران‌ در اقدامی‌ فرهنگی‌ تبلیغی‌ قصد دارد به‌ تمام‌ بازیكنان‌ و داورانی‌ كه‌ در مسابقات‌ جام‌جهانی‌ در مقابل‌ تیم‌ ملی‌ كشورمان‌ بازی‌ می‌كنند یك‌ تخته‌ فرش‌ دستباف‌ ایرانی‌ هدیه‌ كند، هدیه‌یی‌ كه‌ ابعاد فرهنگی‌ آن‌ میان‌ تیم‌های‌ شركت‌كننده‌ و مردم‌ كشورهایی‌ كه‌ تیم‌ ملی‌ كشورشان‌ در مقابل‌ ما به‌ مسابقه‌ می‌آیند بسیار فراگیرتر از بعد تبلیغی‌ آن‌ است‌. قطعا تاثیرگذاری‌ تبلیغات‌ تابعی‌ كاملا وابسته‌ است‌، تابعی‌ كه‌ متغیر آن‌ تحت‌ تاثیر عوامل‌ درونی‌ و بیرونی‌، شعاع‌ دامنه‌ و برد آن‌ گستره‌ متفاوتی را پوشش‌ می‌دهد.

جیمز ایو و ریكاردو فابیانی‌/ گاردین‌



همچنین مشاهده کنید