یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

دیگر كسی نمی تواند انتقاد کند


دیگر كسی نمی تواند انتقاد کند

گفت وگو با كیمی رایكونن پس از قهرمانی در گرندپری فرانسه

كیمی رایكونن راننده فنلاندی فراری، برای دومین بار در رقابت‌های این فصل فرمول یك جهان به مقام قهرمانی دست یافت.

او پس از هفته ها ناکامی و در حالی که زیر سایه رقیبانی همچون همیلتون و آلونسو و هم‌تیمی اش‌ ماسا قرار گرفته بود، با این پیروزی یکبار دیگر خود را به عنوان یکی از مدعیان قهرمانی رقابت های این فصل فرمول یک جهان معرفی کرد.

نشریه لاستامپا پس از این موفقیت قابل توجه، گفت‌وگویی با وی انجام داده است.

▪ شایداین پیروزی از آن جهت اهمیت داشت كه مزه خاصی دارد.

بله. فوق‌العاده است. نمی‌توانستم چیز بهتری آرزو كنم. فراری من دراین مسابقه عالی كار كرد، اگرچه در مقاطعی آنطور كه باید و شاید كامل نبود. الان برای اینكه یكبار دیگر به صدر جدول بازگردیم، باید خیلی جدی كار كنیم.

▪ این مقام اولی چه معنایی دارد؟ به خصوص اینكه شما پس از پیروزی در اولین گرندپری كه در استرالیا برگزار شد، یك دوره طولانی عملكرد رضایت‌بخشی نداشتید؟

این پیروزی از همه نظر خیلی به من كمك كرد. درست است كه روزها و لحظات سختی را پشت سر گذاشتم. ولی این‌بار دیگر كسی نمی‌تواند در روزنامه‌ها از من انتقاد كند و پیروز نشدنم را در رقابت‌های فرمول یك زیر سوال ببرد. ممكن است برای هر راننده‌ای چنین دورانی باز گردد. ولی مهم‌ترین مساله اطمینان داشتن و كار مداوم و تلاش برای پیشرفت است. تیم ما كار فوق‌العاده‌ای انجام داد.

▪ مهم‌ترین و سرنوشت‌سازترین لحظه گرندپری «مانی‌كور» چه بود؟

بدون تردید حركت نخست. اگر همان لحظه از همیلتون سبقت نمی‌گرفتم، به احتمال خیلی زیاد نتیجه نهایی چیز دیگری می‌شد.

▪ راستی در مورد حركت اولیه، فراری تغییرات خاصی در اتومبیل شما ایجاد كرده؟

مسلما. اگر قبلا استارت‌های ما زیاد جالب به نظر نمی‌رسیدند، همیشه اشكال از من نبود. بدون تردید رقبای ما از سیستم بهتری برخوردار بودند كه حركت اولیه آنها را تحت تاثیر قرار می‌داد و حالا فراری هم از آن سیستم بهره گرفته و سریع‌تر حركت می‌كند.

یك لحظه مهم دیگر زمانی بود كه فلیپه برای توقف دوم ایستاد و شما سه دور خیلی سریع زدید.

و این دقیقا همان چیزی است كه لازم بود. وقتی‌كه خواستم، تاجایی‌كه می‌شد از او فاصله گرفتم. نمی‌توانستم خیلی به ماسا نزدیك شوم. ولی درنهایت همه چیز به نفع من تمام شد. من در لحظه مناسب برای سوختگیری توقف كردم و درموقع مناسب، فشار وارد كردم. واقعیت این است كه نفر اول خط شروع بودن امتیاز مهمی است و به پیروزی نهایی كمك شایانی می‌كند.

▪ از نظر تاكتیكی متوجه نكته خاص شگفت‌انگیزی نشدید؟

نه. ما استراتژی صحیح را داشتیم كه به لطف تغییرات ایجاد شده در سیستم‌های ماشین حاصل شده بودند. خیلی ریسك نكردیم. البته مشكلات ترافیك پیست و غیره كه همیشگی و عادی هستند. مهم‌ترین موضوع این است كه به هنگام توقف برای سوختگیری و تعویض لاستیك وقت هدر ندهیم. خیلی وقت‌ها كلی محاسبه می‌كنیم ولی همیشه فرضیه‌ها و تئوری‌ها با كار عملی روی پیست فرق دارند.

▪ آخر مسابقه یاد این نیفتادید كه پنج سال قبل سال ۲۰۰۲، شما جلوتر از هم بودید و ناگهان به بیرون پیست لیز خوردید و عنوان قهرمانی را به شوماخر تقدیم كردید؟

من خیلی خوب آن روز را به یاد دارم. ولی خوشبختانه این دفعه اصلا فرصت فكر كردن به آن را نداشتم. بهتر است لحظه‌ای‌كه از همه جلوتر هستید، فقط لذت ببرید.

▪ از چه زمانی انتظار داشتید یكبار‌دیگر روی سكوی نخست قرار گیرید؟

فكر كنم جواب من كاملا بدیهی باشد؛ از وقتی‌كه در ملبورن در گرندپری اول پیروز شدم. انتظار طولانی بود. یك ذره از طولانی هم بیشتر.

▪ فراری ۲۰۰۷ به غیر از تغییراتی كه برای استارت شروع داشته، در چه بخش‌هایی بهتر شده است؟

تقریبا در همه بخش‌ها فراری تغییر كرده است.

موقع پیچ زدن، حتی در زمان‌گیری و در دیگر بخش‌هایی كه به حركت مداوم و موفق اتومبیل كمك می‌كنند. اما تكرار می‌كنم، نمی‌توانیم همین جا متوقف شویم و به این تغییرات دلخوش كنیم. موظف‌ایم روز‌به‌روز بهتر شویم.

▪ مشكلات باقی‌مانده در چه قسمت‌هایی به چشم می‌خورند؟

در سبقت‌گیری. اگرچه فكر می‌كنم این یك مشكل كلی برای همه باشد ولی فراری بیش از بقیه تیم‌ها از آن رنج می‌برد. وقتی‌كه در خط كنار یك اتومبیل دیگر قرار گرفته‌ای، خیلی حركت كردن سخت و دشوار می‌شود.

چند روز دیگر گرندپری انگلستان است و شما در خانه همیلتون مسابقه خواهید داشت. ولی در گرندپری‌های اخیر در ‌سیلورستون، فراری همیشه از مك لارن بهتر كار كرده است.

این مساله خیلی نكته خوبی است ولی در فرمول یك هیچگاه نمی‌توان از هیچ چیز مطمئن بود. هر مسابقه‌ای شگفتی‌های خاص خود را داراست و باید همیشه از نو شروع كنیم.

برای اینكه، همانطور كه ما در فرانسه نتیجه را به نفع خودمان رقم زدیم. ممكن است در گرندپری بعدی اتفاق‌های دیگری بیفتد. آنچه مسلم است فراری ۲۰۰۷ برای اینكه حتی در پیست انگلیس هم رقبا را تحت فشار بگذارد، طراحی شده و اگر ما دنبال عنوان قهرمانی هستیم، باید به پیروزی‌هایمان ادامه دهیم.

▪ هنوز به مقام قهرمانی امیدوار هستید؟

مسلما ما یك گام به جلو برداشته‌ایم و در جدول تیمی از موقعیت خوبی برخوردار شده‌ایم. ولی رقابت‌ سختی پیش رو داریم برای اینكه حریفان ما در مسابقات قبلی امتیازهای زیادی جمع‌آوری كرده‌اند. جبران خیلی سخت است. ولی باید این كار را انجام دهیم و آن وقت همه چیز مشخص خواهد شد.



همچنین مشاهده کنید