سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

۱۸ اکتبر ۲۰۰۴ ـ وضعیت رقابت های انتخاباتی سال ۲۰۰۴ آمریکا: رقابت با اعلان!


۱۸ اکتبر ۲۰۰۴ و پانزده روز مانده به انتخابات عمومی آمریکا، آگهی های تبلیغاتی دو رقیب شکل معارضه به خود گرفته بود. ظاهرا آگهی های معارضه انگیز از سوی گروههای پراکنده و ناهماهنگ …

۱۸ اکتبر ۲۰۰۴ و پانزده روز مانده به انتخابات عمومی آمریکا، آگهی های تبلیغاتی دو رقیب شکل معارضه به خود گرفته بود. ظاهرا آگهی های معارضه انگیز از سوی گروههای پراکنده و ناهماهنگ هوادار رو رقیب به رسانه ها داده می شد و محتوای آنها نشان می داد که کنترلی بر آنها نیست. برای مثال: در یک اعلان تلویزیونی، هواداران جورج بوش فیلم تبلیغاتی کوتاهی ساخته بودند که مادری را نشان می داد که کودکانش را در نهایت شوق و محبت و با رعایت احتیاط کامل در اتومبیل قرار می داد. ضمن پخش این تصویر، یک گوینده پشت صحنه می گفت: اگر رئیس جمهور سازشکار (لیبرال) باشد، به منزله ارسال دعوتنامه به تروریستهاست که به آمریکا آیند و بچه های عزیزتان را بکشند!. در آگهی دیگر هواداران جورج بوش آمده بود: هر رای که به «جان کری» داده شود یک رای به ایجاد ناامنی در آمریکا خواهد بود.

در برابر، هواداران «جان کری» یک فیلم تبلیغاتی از تلویزیونها پخش کردند که انفجار بزرگی را در عراق نشان می داد که متعاقب آن اجساد و مجروحان حمل می شدند، زنان شیون کنان موی سر خود را می کٍشیدند و سایرین برضد آمریکا شعار می دادند و سپس صدای گوینده می آمد که می گفت: این حملات غیر ضروری آمریکاست که بذر تروریسم می کارد و تروریسم را گسترش می دهد. یک اعلان دیگر طرفداران جان کری، بن لادن را در حال سوار شدن به یک هواپیمای باری نشان می داد و گوینده پشت صحنه می گفت که اگر دولت بوش بازرسی هواپیماها را به هواپیماهای باری تعمیم داده بود احتمال حمله تروریستها از این طریق کمتر می شد. هواداران کری همچنین از موضوع ضیافت شام ۴۵۰ هزار دلاری وزارت امنیت ملی که در جراید انتشار یافته به صورت حربه ای برضد بوش استفاده می کردند و آن را ولخرجی از جیب ملت می خواندند.

تنی چند از مورخان بنام آمریکایی اخطار کرده اند که این نوع تبلیغ و تنظیم اعلان نقض غرض از دمکراسی و اخلال در اصول آن است و در مردم ایجاد ترس و اضطراب می کند. قرار نبود که چنین اعلان هایی داده شود و اذهان عمومی به این صورت تغییر آنی یابد و خواستار تنظیم ضابطه برای اعلانهای تبلیغاتی هوادارن نامزدهای انتخاباتی شده بودند که خود را مقیّد به رعایت قواعد نمی دانند. در این زمینه دکتر «وست» استاد درس حکومت در دانشگاه «براون» چنین هشدار داده بود: در این دوره تبلیغات از مسیر اصلی خارج شده و به دست این و آن افتاده و اگر این روال ادامه یابد اصالت دمکراسی آمریکا در جهان زیر سئوال خواهد رفت.

برخی از مردم عادی که از جان کری حمایت می کردند گفته بودند که در پشت پرده، این اعلانها با حمایت و تشویق کارخانه ها و کمپانی های بزرگ که محدودیت قانونی برای کمک به جورج بوش داشتند به رسانه ها داده شده بودند. این گروه برای اثبات ادعای خود از نگرانی آیزنهاور در آخرین سال حکومت خود نقل کرده بودند که گفته بود که اگر صاحبان کمپانی های بزرگ و کارخانه های اسلحه سازی بیش از این قدرت یابند، دمکراسی آمریکا از مسیر درست خارج خواهد شد که این هشدار اینک تحقق یافته است.

در فلوریدا که سه میلیون و دویست هزار هیسپانیک زندگی می کنند و عمدتا (جز ۴۵۰ هزار کوبایی تبارشان) تمایل به حزب دمکرات دارند همچنان نسبت به دقت ماشین های رای گیری ابراز تردید شده بود و ....

دو نامزد اصلی تا این تاریخ (۱۸ اکتبر ۲۰۰۴) هنوز موفق نشده بودند نظر بسیاری از مرددها را تغییر دهند که خواهان یک حزب بزرگ سوم در آمریکا شده اند.



همچنین مشاهده کنید