جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
آیین برهمایی
برهما
برهما یکی از خدایان بزرگ هندوان باستان به نام یکی از سه خدای پیروان مذاهب برهمایی است که وی را قادر مطلق آفریدگار جهان می دانند. نام مذهب برهمایی نیز از آن گرفته شده است این آیین از قدیمی ترین ادیان بشری به شمار می آید. برهمایان معتقدند که برهما( خالق بزرگ ) روز اول خلقت روحانیون را از دهان، سلحشوران را از بازوان، کارکنان را از ران، و مردگان را از پای خود آفرید و این صنوف همیشه ثابت و برقرار است.
سه خدای برهمایی عبارتند از:
۱) برهما(خدای بزرگ و خالق موجودات جهان)
۲) روشینو(محافظ و آمرکائنات)
۳) شیوا(مخرب و خراب کننده ی موجودات)
شهر مقدس برهماییان بنارست در کنار رود گنگ واقع شده است.[۱]
آیین برهمایی:
پرسه و گدایی صوفی مبتدی از آیین برهمایی
تناسخ و طول تناسخ یعنی حلول روح از قالبی به قالب دیگر که در مذهب اهل حق سنگ اساس عقاید ایشان است. حلول ذات" دونادون " گویند. به عقیده ایشان در تن هرکس ذره ای از ذرات الهی موجود است و ظهور روحانی حق در صورت جسمانی پاکان و برگزیدگان همیشه در گردش می باشد و آن را گردش مظهر به مظهر می نامند.
در این باره آنان معتقد به هفت جلوه پیاپی اند و می گویند هر بار خداوند حق تعالی با چند تن از فرشتگان مقرب الهی به صورت اتحاد در بدنهای خاکی" حلول " می نماید. این حلول به منزله لباس پوشیدن و کندن آن است که آن را به فارسی" جامه " و به ترکی" دون " می گویند و همان است که در فلسفه برهمایی هندویی " کارما " آمده است.[۲]
دراوپانیشادها
با این که تعالیم آیین هندو بر محور وحدت وجود دور می زند که آسمان و زمین بالا و پایین انسان و جهان و... همه را نمایشگر" وحدتی در کثرت " و " کثرتی با وحدت " می انگارد و "برهما " و " جهان " را حتی در شکل" خالق و مخلوق " هم جدا از هم و در برابر هم قرار نمی دهد با این حال دراوپانیشادها که قسمتی از آیین مقدس هندی هستند به عبارتی برمی خوریم که از آسمان به عنوان" جهان برهمایی " "تالارزرین " " تالار ربانی " و ... یاد می کنند.
که روح انسان پس از پاک شدن از آلودگی ها و کسب شایستگی لازم بدان راه می یابد تا به برهما بپیوندد یا" برهما شود " براستی این نفس در قلب من است... روز به روز براستی که این را می داند به جهان آسمان می رود. اکنون آن ذات درخشان آرام که از این بدن برون می شتابد و به زندگی علوی می رسد و بر صورت خودش ظاهر می شود. او همانا نفس است، او جاودان و بی ترس است، او برهما است.براستی این ها سه هجا هستند: ست – تی – یم .
ست" وجود " یعنی جاودان. تی یعنی فانی. یم آن دو را با هم نگه می دارد و برای آن یم گفته می شود. روز به روز براستی کسی که این را می داند به جهان آسمان می رود بنابراین همه ی بدیها از آن دور می گردد زیرا آن جهان برهمایی از زشتی آزاد است ولی تنها کسانی که آن جهان برهمایی را خواهند داشت آنان در همه عوالم آزادی بی کران خواهند داشت.
براستی دو دریا در جهان برهمایی درآسمان سوم ازاینجا همانا و« آرا» و « نیا» است. دریاچه ی « ایرامدیه» ( که خوشی و فلسفه می بخشد) در آنجاست. تالار زرین ربانی در آنجاست.ولی تنها آنان که در دریای« آرا » و « نیا » را به واسطه ی زندگانی پرهیز کارانه ی یک طالب علوم دینی در جهان برهمایی پیدا کنند فقط آنان ، آن جهان برهمایی می توانند داشته باشند. آنان در همه ی عوالم آزادی بیکران دارند.[۳]
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران رئیس جمهور دولت سیزدهم رئیسی گشت ارشاد افغانستان توماج صالحی سریلانکا دولت پاکستان رهبر انقلاب مجلس شورای اسلامی
تهران حجاب سیل هواشناسی آتش سوزی سازمان سنجش شهرداری تهران پلیس سلامت کنکور اصفهان فراجا
قیمت خودرو قیمت طلا خودرو بازار خودرو دلار قیمت دلار ارز بانک مرکزی کارگران مسکن ایران خودرو قیمت سکه
موسیقی ترانه علیدوستی تلویزیون مهران مدیری سینمای ایران سحر دولتشاهی سینما کتاب بازیگر تئاتر
کنکور ۱۴۰۳ عبدالرسول پورعباس
آمریکا اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه جنگ غزه فلسطین روسیه حماس چین اوکراین طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال استقلال بازی بارسلونا جام حذفی فوتسال تیم ملی فوتسال ایران لیگ برتر انگلیس باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس تراکتور
تیک تاک همراه اول ناسا رونمایی اپل فیلترینگ وزیر ارتباطات
مهاجرت مالاریا کاهش وزن زوال عقل سلامت روان داروخانه