جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

کاهش دید موقت از عوارض نور ناشی از جوشکاری و بازتاب برف


کاهش دید موقت از عوارض نور ناشی از جوشکاری و بازتاب برف
طیف نوری كوتاهتر از ۴۰۰ نانومتر (ماوراء بنفش) نظیر نور ناشی از جوشكاری و یا بازتاب برف توسط قرنیه و عدسی جذب و به صورت احساس جسم خارجی در چشم و نقص اپی‌تلیوم قرنیه و كاهش دید قابل برگشت خود را نشان می‌دهد. نور قابل رویت در محدوده طول موج ۴۰۰ تا ۷۰۰ نانومتر است و نورهای بالا و پایین‌تر از طول موج فوق توسط چشم انسان قابل رویت نیست.طیف نوری بلندتر از ۷۰۰ نانومتر (مادون قرمز) می‌تواند در درازمدت سبب كاتاراكت (آب مروارید) در چشم شود كه به نام سندرم «اكس فولیشین» است و ثابت شده افزایش فشار چشم ناشی از سندرم اكس فولیشین كاذب نیز در مناطق با آفتاب شدید بیشتر دیده می‌شود.
نور طبیعی آفتاب در نگاه مستقیم به خورشید ( بنام سوختگی خورشیدی) می‌تواند باعث ادم سیستوئید (ماكولای) شبكیه شود؛ این نوع ضایعه در مواقع خورشید گرفتگی و نگاه به خورشید در این هنگام رخ می‌دهد و باعث كاهش دید دائمی می‌شود. این عارضه در ساكنان مناطق با نور شدید آفتاب شایع‌تر است.عوارض شناخته شده دیگر نور آفتاب بر روی سطح پوست بدن است، لذا انواع تومورهای خوش‌خیم و بدخیم پوست پلك و ملتحمه می‌تواند با منشاء نور مستقیم آفتاب باشد. امروزه به دلیل عوارض گفته شده عینك، عدسی‌های تماسی و عدسی‌های داخل چشمی را جاذب اشعه ماوراء بنفش می‌سازند تا از عوارض آن بخصوص در مناطق گرمسیری و دارای نور آفتاب شدید جلوگیری كنند؛
در كسانی كه دژنرسانس ارثی شبكیه دارند توصیه می‌شود از نگاه كردن به نور شدید خودداری كنند. كسانی كه با نورهای مصنوعی مولد ماوراء بنفش یا مادون قرمز نظیر قوس جوشكاری و یا كوره‌های حرارتی كار می‌كنند از عینك محافظ مخصوص استفاده كنند و كشاورزان و افراد در معرض نور مستقیم آفتاب از كلاه لبه‌دار استفاده كنند. نور پس از برخورد با لایه شكلی چشم و قرنیه و عبور از عدسی چشم و مایع زجاجیه، بر روی شبكیه افتاده باعث تغییرات فوتوشیمیایی روی شبكیه و نهایتا درك نور و رنگ اشیاء می‌شود.

منبع irteb
منبع : سایت انجمن اپتومتری خراسان


همچنین مشاهده کنید