جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

الماس


الماس ـ همه اجسام را مخطط می‌کند ولی هیچ جسمی نمی‌تواند آن را مخطط کند.
گاهی بی‌رنگ گاهی به رنگ سبز ـ سرخ ـ آبی و سیاه است. نوع بی‌رنگ آن در ردیف گوهرها و سنگ‌های گرانبها و بسیار سخت است.
الماس دانه‌های متبلور کربن می‌باشد و بسیار عجیب است که (دوده سیاه) و (الماس سفید درخشان) هر دو کربن هستند. دانه‌های متبلور موقعی تشکیل می‌شود که کربن سخت فشرده و در همان حال بسیار گرم شود. دانه‌های متبلور کربن اکثراً در عمق زمین پیدا می‌شوند ممکن است در جاهائی که الماس در آن‌ها یافت می‌شود گلوگاه آتشفشان‌های خاموش باشد (در این صورت قله این آتشفشان‌های قدیمی توسط آب و باد سائیده شده است)
استفاده از الماس نمی‌توان قسمت‌های مختلف هواپیما را ساخت، موتور زیردریائی‌های اتمی و ده‌ها سلاح جنگی دیگر را فقط با الماس می‌شود تراش دادو حتی قسمت‌های حساس تراکتور و دوربین و دینام و صدها دستگاه و وسایل دگر (که مورد بی‌استفاده روزانه طبقات مختلف مردم در سطح جهان است) رابا کمک الماس تهیه می‌کنند.
میزان الماس مصرفی در کارخانه‌های مختلف کشورهای صنعتی جهان – رقمی قابل ملاحظه ودر خور توجه است. در حدود ۹۰% الماس بدست آمده در صنعت به‌کار برده می‌شود.
تهیه الماس مصنوعی – دشوار و بسیار سخت و قیمت آن زیاد است و از طرفی نیاز به آن در کارخانه‌های مختلف به سبب دلایلی که اشاره کردیم بسیار است. دانشمندان و متخصصان مربوط پس از سال‌ها مطالعه در این اندیشه بودندکه کارخانه‌ها را از استفاده از این سنگ قیمتی و کمیاب تا سر حد امکان بی‌نیاز کنندو سرانجام هم پس از چندی تا اندازه‌ای در این کار موفق شدند.
بعدها با توجه به کمیابی و دشواری تهیه الماس – الماس مصنوعی ساخته دست بشر نیز به بازار آمد و مورد استفاده در زمینه‌های مختلف هم قرار گرفت : (البته تهیه الماس مصنوعی هم مستلزم زحمات بسیار و صرف وقت و هزینه‌های نسبتاً زیاد بوده است) الماس مصنوعی هم مانند الماس طبیعی دارای استقامت و سختی بسیار است و حتی الماس‌های دیگر را نیز خراش می‌دهد الماس‌های مصنوعی که به بازار صنعت آمده است اکثراً شامل قطعات کوچک و ریز است و قیمت تهیه آن هم چندین برابر الماس طبیعی می‌شود و طبیعتاً نمی‌تواند در بازار صنعت با الماس‌های درشت طبیعی برابری و رقابت نمایند.
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید