چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا
عادت به مطالعه را در دانش آموزان تقویت کنیم
در روزگار ما دیگر نیازی نیست بگوییم خواندن خوب است همه میدانند و باید بدانند که خواندن سودمند و لازم است. زمانی رسیده است که به جای شعار دادن دربارهِ خواندن باید به کارهای بنیادی دست بزنیم نیاز به خواندن را از کودکی به گونهای بیاموزیم که در شمار عادتها و جزئی از طبیعت بچهها درآید.
برای تحقق عادت پسندیدهِ مطالعه معلمان باید روش صحیح مطالعه را مانند دروس دیگر به شاگردان بیاموزند و مسئولان مدرسه به شکلهای مختلف باید علاقهِ خود به مطالعه کردن را نشان دهند مثلاً کتابهای مفید و جدید را به شاگردان معرفی نمایند و ارزش و اهمیت مطالعه و کاربرد آن در زندگی را از راههای گوناگون به شاگردان توضیح دهند.
معرفی و تهیه کتابهای جدید و نشریات مفید و مناسب و متنوع بطور مستمر در محیط آموزشی صورت گیرد و حتیالامکان در اختیار شاگردان قرار بگیرد.
تشکیل کتابخانه در مدرسه و کلاس، فراهم آوردن امکانات و تسهیلات استفاده از کتابخانه و توجه به تزئینات معقول محیط کتابخانه، آشنا کردن دانشآموزان با نحوه استفاده از کتابخانه، به امانت گرفتن کتاب و مقررات کتابخانه متناسب با رشد آنان، همکاری تمامی کارکنان مدرسه و دانشآموزان و اولیاءشان در تأسیس و ادامه کار کتابخانه، انتخاب و انتصاب کتابدار مطلع و علاقهمند و متعهد و خوشبرخورد و اهل مطالعه از راههای علاقمند کردن بچهها به کتابخوانی است.
همچنین تشکیل نمایشگاه و فروشگاه کتاب و فراهم نمودن زمینه بازدید از نمایشگاهها و کتابخانهها و مؤسسات انتشاراتی و چاپخانهها، برگزاری جلسات بحث و گفتگو دربارهِ کتابهای خوانده شده و مسابقات کتابخوانی، غنی ساختن کتابخانهها از طریق خرید و اشتراک نشریات و جلب همکاری اولیا و مربیان و سازمانها و دانشآموزان و افراد خیّر نیز از دیگر راهها به شمار میرود.
بهتر است معلمان شاگردان را تشویق کنند که برای یافتن پاسخ سؤالات خود به تدریج به کتابخانه مراجعه کنند.
مقررات دست و پاگیر، مانند اجبار در عضویت کتابخانه و خلاصهنویسی کتابهایی که برای مطالعه میگیرند از میان برداشته شود.
کتابهای پاره و کثیف چون عامل بیمیلی است در اختیار دانشآموز قرار نگیرد و در انتخاب کتاب ذوق دانشآموز در نظر گرفته شود.
دانشآموز را مجبور به مطالعه نکنید و کتابهایی که به دانشآموزان مبتدی در مطالعه معرفی میشود باید محتوایی ساده داشته باشد.
معلمان در ارتباط با مواد و موضوعات درسی، کتابهایی را به دانشآموزان معرفی کنند و تکالیفی به دانشآموزان بدهند که آنان را به پژوهش و مطالعه وا دارد و در حل تکالیف به منابع مختلفی مراجعه نمایند.
مسئولیت اداره کتابخانه یا همکاری در اداره کتابخانه را به دانشآموزان بسپارند تا زمینه علاقهمندی در مطالعه و شناخت کتاب به وجود آید.
کتابهای جدید برای کتابخانه تهیه و در ویترین و یا تابلوی اعلانات قرار دهند.مفاهیم و محتوای بعضی از کتابها به صورت نمایشنامه اجرا شود و معلمان جلساتی از درس یا دقایقی از ساعات کلاس را میتوانند به مطالعه اختصاص دهند تا هم تنوعی در کلاسداری باشد و هم دانشآموزان با راهنمایی معلم با نحوه مطالعه آشنا شوند و هم یادگیری عمیقتر باشد.
معلمان دانشآموزان را با قسمتهای مختلف کتاب مانند فهرست، مقدمه و ... آشنا کنند و برای تعطیلات نوروز یا هر تعطیلی دیگر معلم میتواند کتابهایی را برای مطالعه بجای انجام هر تکلیف دیگر معرفی کند.از کلاس چهارم ابتدایی به بعد میتواند معلم سؤالاتی میان شاگردان توزیع کند تا برای پاسخیابی به کتابخانه مراجعه نمایند و یا از کلاس پنجم میتواند از شاگردان بخواهد تا شرححال شخصیتها، شاعران و نویسندگان را جمعآوری کنند.
منبع : روزنامه اطلاعات
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران حماس دولت سیزدهم آمریکا رافائل گروسی دولت رهبر انقلاب اصفهان مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان رئیس جمهور مجلس
سلامت تهران بارش باران هواشناسی شهرداری تهران قتل حجاب پلیس آموزش و پرورش فضای مجازی شهرداری وزارت بهداشت
خودرو مسکن حقوق بازنشستگان مالیات سایپا قیمت طلا قیمت دلار ایران خودرو قیمت خودرو بازار خودرو بانک مرکزی بورس
تلویزیون نمایشگاه کتاب سینما تئاتر دفاع مقدس سریال سینمای ایران موسیقی کتاب
دانش بنیان اینوتکس دانشگاه آزاد اسلامی
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین رفح جنگ غزه روسیه چین نوار غزه ترکیه اوکراین طوفان الاقصی
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر ذوب آهن لیگ قهرمانان اروپا نساجی لیگ برتر فوتبال ایران بازی لیگ برتر ایران سپاهان جواد نکونام
اپل هوش مصنوعی سامسونگ ناسا آیفون مایکروسافت گوگل باتری فضاپیما ماهواره
بیماران خاص استرس کاهش وزن بیمه زیبایی دندانپزشکی فشار خون