جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

قـدس؛ رهایی را انتظار می‌کشد


قـدس؛ رهایی را انتظار می‌کشد
قدس زخم کهنه و درد دیرینه‌ای است که رنج و محنت برای رسیدن به رهایی را سال‌ها در وجود خویش تحمل نموده است. فلسطین سرزمین مقاومت و حماسه آوردگاه قهرمانان آزادی و رهایی است که به نمادی از شهامت و رشادت در راه آزاد زیستن و گسیختن از بند‌های اسارت بدل گشته است؛ مردم فلسطین نماینده نسل‌هایی است که با مظلومیت تمام و در کنار سکوت و بی‌تفاوتی سازمان‌های حقوق بشری و نهاد‌های صلح بین‌المللی، پرچم عزت و شرف را در معرکه‌های ستیز با ستمگران و جباران در اهتزاز نگه‌داشته‌اند.
قدس و فلسطین اگر از سویی قهرمانی و مظلومیت ملتی و آرزوی دیرینه خلق‌های آزاده را روایت می‌کند؛ از جانب دیگر چهره هزار چهره قدرت‌ها و ستمگران تاریخ را عریان می‌سازد؛ مبارزه مردم فلسطین اگر نشان از روحیه آزادی خواهانه و همت بلند آنان دارد؛ همانگونه نقاب تزویر و نیرنگ را از چهره شیادان تاریخ بر می‌افکند که چگونه در عصر آگاهی و ترقی مزورانه باطل را حق جلوه می‌دهند و به ناحق و آشکارا حق مردمی‌را غصب می‌نمایند.
اگر سرزمین ادیان، قبله موحدان تاریخ آرمان‌ها و باورهای مشترک ادیان آسمانی را در رهایی بشر از بند و اسارت طاغوتیان زمین، پیوند می‌دهد؛ در مقابل جبهه مشترک نفاق و شرک را نیز افشا می‌سازد که چگونه منافقانه و ستمگرانه خنجر نفاق را بر جان شیفتگان عدالت و مشتاقان توحید حواله می‌نمایند.
حماسه و مقاومت فلسطین در برابر تجاوز و حق کشی، در واقع داستان مشترک همه آزادی خواهان جهان و عدالت خواهان تاریخ است.
این ستم از زمانی بر مردم فلسطین روا داشته شد و سرزمین مشترک ادیان توحیدی از هنگامه‌ای مورد دستبرد غاصبان قرار گرفت که استعمار و استکبار در پی آن شدند که با دسیسه و نیرنگی، غائله و فتنه بزرگی را در منطقه پی‌ریزند. امروز این واقعیت کاملا هویدا گشته است که شکل‌گیری دولتی بنام "اسرائیل" قبل از آنکه یک داعیه دینی، مذهبی باشد، بیشتر یک پدیده و برنامه سیاسی است.
این هدف، سرآغاز رنج و درد مردم فلسطین و شروع سال‌ها آوارگی و مقاومت آنان و ایجاد فتنه و آشوب در منطقه و جهان بوده است. پس از آن هر چه رفته و می‌رود در راستای انجام این برنامه است. هر چند در آغاز برای بر پا داشتن رژیم صهیونیستی مظلوم نمایی‌های بسیاری صورت گرفت، اما حوادث بعدی این کاملا واضح ساخت که رژیم اسرائیل با حمایت قدرت‌های بزرگ نه تنها حق حیات و آزادی فلسطینیان را سلب نموده است؛ بلکه دست تجاوز و یغماگری و آشوب افگنی آن در منطقه، بخصوص کشور‌های هم جوار را نا آرام و مشوش ساخته است.
با همه حمایت‌های آشکار و نهانی که از رژیم اسرائیل صورت گرفت، جریان مقاومت و حماسه مردم فلسطین در دفاع از حق مسلم شان نه تنها به رکود و خمود نیانجامید بلکه درخت مقاومت در عمق وجود مردم و نسل‌های آن سرزمین ریشه گرفت. امروز خواست مردم فلسطین و حماسه و مقاومت پرشکوه آنان به یک حق مسلم و پدیده ای غیر قابل انکار بدل شده است.
اینک که در آستانه روز جهانی قدس قرار گرفته‌ایم؛ بار دیگر آرمان‌ها و حماسه‌های مردم با شهامت فلسطین و فرزندان راستین قدس وجدان‌های بیدار و آزاد جهان را به عدالت و قضاوت منصفانه فرامی‌خواند. در این حضور، میلیون‌ها انسان مسلمان و آزاده فریاد بر می‌آورند که آیا برای رنج و درد مردم فلسطین پایانی نیست؟ آیا آوارگان فلسطین حقی برای زنده ماندن و زندگی ندارند؟
گذشته را باید چراغ راه آینده کرد و عبرت گرفت. اگر جهان چشم بر وجدان خویش می‌نهد، ولی مردم فلسطین راه خود را پیدا کرده‌اند و چراغ فروزان مقاومت و حماسه از شور و ایمان میلیون‌ها مسلمان و انسان‌های آزاد روشنایی گرفته، از نفس‌های گرم و خالصانه آنان جان گرفته و در نهایت اراده و عزم رزمندگان مقاومت را استوار می‌سازد و این همه در آیینه تمام نمای روز جهانی قدس متجلی می‌گردد. آیینه تمام نمایی که عزت و شرف مردم فلسطین و ننگ و رسوایی تجاوزگران ستمگران را به نمایش می‌گذارد.
منبع : خبرگزاری ایسنا


همچنین مشاهده کنید