سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا

آلاینده‌های محیطی، آلاینده‌های خانگی


آلاینده‌های محیطی، آلاینده‌های خانگی
آنچه مضر است و در هوا وجود دارد و به خصوص با افزایش میزان فعالیت‌های صنعتی بیشتر هم شده است تحت عنوان آلاینده نام می‌گیرد. این آلاینده‌ها هم در محیط خارج از خانه و هم متاسفانه در داخل خانه یافت می‌شوند...
با توجه به اینکه انرژی گران است ما چه در فصل تابستان برای حفظ سرما در خانه و چه در فصل زمستان برای حفظ گرما، تمام درزهای خانه را می‌بندیم و از آنجا که با سوخت‌های فسیلی مانند گاز طبیعی کار می‌کنیم، میزان تولید آلاینده در داخل خانه بالا می‌رود. علاوه بر این همه ما ساعات زیادی از عمر خود را در محیط‌های بسته می‌گذرانیم و بنابراین با انواع آلاینده‌ها سروکار داریم. یک تقسیم‌بندی داریم که آلاینده‌ها را به دو قسمت تقسیم می‌کند. آلاینده‌هایی که در محیط‌های باز ایجاد آلودگی می‌کند که ناشی از سوخت‌هایی مانند سوخت‌های فسیلی است که در اتومبیل‌ها و نیروگاه‌ها مصرف می‌شود و آلاینده‌های ناشی از صنایع که متاسفانه می‌تواند به وسیله جریان هوا تا کیلومترها پخش شده و ما می‌توانیم در محیط‌هایی که هیچ ارتباطی با منبع آلودگی ندارد آثار آن آلاینده را ببینیم.
گروه دیگر آلاینده‌های داخل خانه هستند که ناشی از سوخت‌های فسیلی است.
به خصوص با سبک آشپزخانه‌های منازل که به شکل اپن است و آلودگی آشپزخانه به راحتی در همه خانه پخش می‌شود. استفاده از شومینه، تهویه کم، کپک‌ها، به عنوان مثال در نان‌های کپک زده، زباله‌هایی که ساعت‌های طولانی در خانه می‌ماند مایت‌ها و آلرژن‌ها همراه با مدت تماس بالا سبب ایجاد آلودگی داخل خانه می‌شوند.
منبع : روزنامه سلامت