شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

همیشه افکار خوب، زبان خوب و نیت‌های خوب داشته باشید


همیشه افکار خوب، زبان خوب و نیت‌های خوب داشته باشید
جـمـع کـثـیری از مـدیران بـرجسـته بـا اتکا به برنامه‌ریزی و بـرخورداری از مهارت‌های اجـرایی از نـردبـان شـغـلی بـالا آمـده‌اند. اما برتری آن‌هایی کـه هـمـیشه در صـدر هسـتند تـوانـایـی فـوق‌الـعـاده‌شـان در بـرقـراری ارتـبـاط با سایرین است.
به طور ارادی، اغلب افراد خط پایان را در ذهن خود مجسم می‌کنند، اما از تجسم راه رسیدن به آن عاجز هستند.
شما باید همیشه افکار خوب، زبان خوب و نیات خوب داشته باشید. تنها راه پیروزی و از بین بردن شک و تردید در طرف مقابل از این راه میسر خواهد شد. اهداف پر فضیلت را مدنظر خود قرار دهید و در راه رسیدن به آنها گام‌هایی از روی درستکاری بردارید. مردم هنگامی ‌نیات شما را قبول دارند که به سخنان شما اعتماد داشته باشند و برای اینکه گفته‌های شما مورد قبول افراد شکاک قرار گیرد، شما در وهله اول باید افکار درستی داشته باشید. هنگامیکه توانایی رسیدن به اهداف را تنها با رعایت اصول اخلاقی پیدا کردید می‌توانید میوه‌ها و ثمره‌های ارزشمندتری را بدست آورید.
شما باید همیشه نسبت به افراد دیگر نقطه نظر مثبت داشته باشید و برای آنها بهترین‌ها را آرزو کنید. تمام شکست‌ها و پیروزی‌ها ارتباط مستقیم با گفته‌ها و نیات درونی شما دارند. یک مدیر اجرایی اگر از مهارت‌های ارتباطی پایینی برخوردار باشد، بدون شک در شغل خود موفق نخواهد بود، زیرا توانایی‌های او در انتقال مفاهیم کلیدی محدود است. مطمئن باشید که با زور و اجبار هیچ کاری از پیش نخواهد رفت- حال چه در زندگی شخصی و چه در زندگی شغلی- موقعیت‌شناس باشید. یکی دیگر از مولفه‌های حیاتی برای ایجاد موفقیت به هنگام برقراری ارتباط درک مناسب از فضا و محیطی است که در آن به سر می‌برید. شاید به‌کارگیری یک روش خاص ارتباطی در مراحل اولیه کار، موفقیت را برای شما به ارمغان آورد، اما ممکن است به‌کارگیری همان روش در مراحل بعدی خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به کل مجموعه وارد آورد. به عبارت دیگر در نظر گرفتن مراحل رشد یک سازمان از اصول بنیادین موفقیت به شمار می‌رود.
مدیران اجرایی و مدیران روابط عمومی‌ در ساختار یک شرکت منعکس‌کننده دو قطب مجزا هستند. شاید به عقیده بسیاری از افراد وظیفه مدیران اجرایی خطیرتر باشد، اما این نظر فاقد هرگونه استدلال علمی ‌است. با رشد و توسعه شرکت، مدیریت در صورتی موفق خواهد شد که روابط عمومی‌ قوی باشد. بدون وجود ارتباطات موثر شرکت وارد بیراهه خواهد شد و متاسفانه در بسیاری از موارد ما شاهد چنین اشتباهاتی هستیم. مشکل زمانی محسوس می‌شود که شرکت موردنظر به اندازه کافی بزرگ باشد، زیرا باید زمان و هزینه بیشتری صرف شود تا خسارات وارده جبران گردند و امکان دارد که تا آن زمان کشتی به کلی به گل نشیند.
اگر می‌خواهید مدیر موفقی باشید - چه در راس یک بخش چه در یک سازمان بزرگ- باید نسبت به تمام نکات اجرایی آگاهی کامل داشته باشید، اما در عین حال از مقوله روابط عمومی ‌و ارتباطات نیز غافل نشوید. اگر به خوبی توجه کرده باشید، باید به این نتیجه رسیده باشید که تمام ابزار مورد نیاز برای رسیدن به موفقیت در دستان شما قرار دارد و آن چیزی نیست جز "ارتباطات".
لازم نیست که بر روی یک میز بلند بایستید و مرتب داد و فریاد راه بیندازید. کاری که باید انجام دهید این است که نسبت به همه چیز آگاهی داشته باشید. شما باید بدانید که در حال حاضر هر یک از کارکنانتان کجا هستند و مشغول انجام دادن چه کاری هستند. باید توانایی انتقال پیام خود را به دیگران داشته باشید. با توجه به شرایط محیط پیرامون شما ابزاو وتوانایی‌ها تغییر پیدا می‌کنند.
اگر احساس می‌کنید که شرکت با سرعت خیلی زیادی به جلو پیش می‌رود و متغیرهای ناپایدار بسیاری در اطراف شما به چشم می‌خورند بنابراین بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید "دست نگه داشتن" است. حتی ترجیحا می‌توانید یک گام به سمت عقب نیز بردارید تا اتفاقات پیش روی خود با دید بازتری ببینید. دلیل موفقیت بسیاری از کارفرمایان بزرگ چیزی جز این نیست. آنها تیرهای خود را بیهوده به هدر نمی‌دهند. اول دامنه دید کامل را به دست می‌آورند، هدف گیری کرده و در آخر گلوله را شلیک می‌کنند. این کار زمان بیشتری را برای تفکر در اختیار آنها قرار می‌دهد.
از همین حالا برقراری ارتباطات را شروع کنید. شاید خیلی‌ها این توانایی را نداشته باشند که در آن واحد هم از عهده امور اجرایی برایند و هم ارتباطی. پس بهتر است که واقع گرا باشید. هنگامیکه مسئولیت‌ها کمتر شوند دید شما نسبت به مسائل مختلف بازتر شده و توانایی تحلیل و بررسی دیدگاههای مختلف را بدست می‌آورید و تصاویر بزرگتری در ذهن شما نقش می‌بندند.
منبع : خبرگزاری ایسنا


همچنین مشاهده کنید