جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

چهره‌های ماجرای سفارت


چهره‌های ماجرای سفارت
● جیمی کارتر
گروگانگیری در سفارت آمریکا همه نقشه‌های جیمی کارتر را به باد داد. کارتر و نیکسون تنها رئیس‌جمهوری‌های آمریکا هستند که نتوانستند پس از چهار سال ریاست‌جمهوری در انتخابات دور بعد از خود پیروز شوند. نیکسون به دلیل ماجرای واتر گیت از ریاست‌جمهوری دوباره باز ماند و کارتر به علت ماجرای گروگانگیری. حالا کارتر با موهای سفید شده، بیشتر دوست دارد نقش یک دوستدار حقوق بشر را بازی کند.
● مهدی بازرگان:
بلافاصله پس از اینکه ماجرای گروگانگیری منتشر شد، دولت موقت بازرگان استعفا داد. بازرگان تا پیش از گروگانگیری، تلاش دیپلماتیک بسیار وسیعی را برای تحویل گرفتن شاه سابق ایران شروع کرده بود اما به نتیجه‌ای نرسید. او پس از استعفا نیز به شاه سابق نامه نوشت که اعلام کند با پای خودش به ایران خواهد آمد تا بن‌بست گروگانگیری حل شود. بازرگان چند سال پس از کناره‌گیری از فعالیت‌های دولتی سیاسی درگذشت.
● محمدموسوی خوئینی‌ها:
او رهبر معنوی دانشجویانی بود که بعدها خود را دانشجویان خط امام معرفی کردند و به گروگانگیری در سفارت آمریکا دست زدند. دانشجویان بدون اینکه با کسی مشورت کنند به سفارت آمریکا رفته و آنجا را به اشغال خود در آورده بودند و پس از تماس تلفنی با موسوی خوئینی‌ها، امام در جریان قرار گرفت و حرکت آنها تایید شد. خوئینی‌ها پس از آن ماجرا مدتی دادستان کل کشور بود و بعد روزنامه سلام را منتشر کرد. چند سال بعد روزنامه‌اش به دلیل ادعاهایی درباره سعید امامی توقیف شد و حادثه کوی دانشگاه تهران پیش آمد. او پس از حادثه کوی دانشگاه چند سالی است که سکوت پیشه کرده است.
● ابراهیم اصغرزاده:
او یکی از رهبران ماجرای گروگانگیری سفارت آمریکا بود. اصغرزاده حالا خیلی چهره‌اش عوض شده. در عکس‌های آن دوران سبیلی دارد پرپشت اما حالا اثری از آن سبیل نیست و موها هم جوگندمی شده است. او یکی از چهره‌های جنجالی اصلاح‌طلبان است که اغلب موضعی خارج از مواضع مشترک اصلاح‌طلبان می‌گیرد. دعواهای او در دوره اول شورای شهر تهران با سایر اصلاح‌طلبان هنوز هم نقل مجالس است.
● عباس عبدی:
چند سال پس از فروکش کردن ماجرای گروگانگیری، عباس عبدی با یکی از گروگان‌های آمریکایی جلسه‌ای ترتیب داد و هر یک از دو طرف، خاطرات آن روزها را مرور کردند. شرکت در چنین جلسه‌ای برای عبدی خیلی گران تمام شد و اعتراضات فراوانی را برانگیخت. او در روزگاری که روزنامه سلام منتشر می‌شد، عضو هیات سردبیری بود و حالا هم بیش از آن که فعالیت سیاسی بکند، تحلیل‌های سیاسی می‌نویسد. البته عضو هیات رئیسه حزب مشارکت هم است.
● معصومه ابتکار:
خبرنگارهای خارجی به ابتکار می‌گفتند خواهر «مری». او یکی از معدود دختران دانشجوی حاضر در سفارت آمریکا در هنگام گروگانگیری بود و چون انگلیسی می‌دانست مدام با خبرنگارهای خارجی سروکار داشت و به چهره معروفی در رسانه‌های آمریکایی بدل شده بود. ابتکار در دوران اصلاحات رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست شد و در این دوره از شورای شهر تهران نیز جزء اقلیت اصلاح‌طلبان است.
● حبیب‌‌الله بی‌طرف:
مهندس بی‌طرف را در عکس‌های ماجرای گروگانگیری می‌توان کنار اصغرزاده و میردامادی دید که عینک ضخیمی به چشم زده و به دوربین‌ها نگاه می‌کند. او در دوران اصلاحات وزیر نیرو شد و پیش از آن به عضویت حزب مشارکت نیز درآمده بود. او اکنون مسوولیتی در امور دولتی ندارد.
● محسن میردامادی:
میردامادی از رهبران جنبش دانشجویانی بود که یکی دو روز پیش از اشغال سفارت آمریکا تصمیم گرفتند به سفارتخانه بریزند. او بعدها عضو هیات علمی دانشکده حقوق علوم و علوم سیاسی دانشگاه تهران شد و به عضویت جبهه مشارکت درآمد و حالا دبیر کل این حزب است.
● محمود احمدی‌نژاد:
احمدی‌نژاد در دوران اشغال سفارت آمریکا دانشجوی عمران دانشگاه علم و صنعت بود. دانشجویان عضو انجمن اسلامی این دانشگاه معتقد بودند پیش از اینکه سفارت آمریکا اشغال شود باید رفت و سفارت شوروی را گرفت. از بد حادثه در اوایل ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد عکسی از ماجرای گروگانگیری منتشر شده بود که غربی‌ها می‌گفتند یکی از گروگانگیرها در آن عکس، احمدی‌نژاد است. این ادعا به سرعت از سوی گروگانگیران سابق تکذیب شد.
منبع : روزنامه کارگزاران


همچنین مشاهده کنید