شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

شلغم داروخانه طبیعت


شلغم داروخانه طبیعت
شلغم نه تنها از نظر داشتن ویتامین و خواص معدنی دارای ارزش فراوان است، بلکه از نظر سایر ویژگی ها هم جزو سبزی های مهم به شمار می آید و به سبب داشتن ۱۰ درصد مواد قندی و سرشار بودن از املاح مفیدی مانند کلسیم و منیزیم جزو مواد غذایی بسیار با ارزش به حساب می آید.
شلغم یکی از پاک کننده ها و سازنده های خون است و مانع بیماری های خطرناکی مانند سرطان می شود.
همچنین مواد موجود در آن، عامل تصفیه خون و دفاع از بدن در برابر بیماری های عفونی می باشد.پتاسیم موجود در شلغم، چربی را خنثی می کند و آرسنیک آن در تشکیل گلبول های سفید و قرمز خون دخالت مستقیم دارد.
از طرفی فسفر موجود در شلغم موجب تقویت بافت های عصبی می شود.
● سایر فواید شلغم:
بر طرف کننده سرفه، نرم کننده سینه، معده و روده است، اشتها را تحریک می کند و سنگ های مثانه، کلیه و کبد را خرد و ادرار را زیاد می کند.
به علت داشتن ویتامین های Aو BوC بر نور چشم و قدرت بینایی می افزاید.
ریشه شلغم اثر نرم کنندگی دارد و در رفع سیاه سرفه و آسم به صورت جوشانده های غلیظ و مخلوط با عسل، مورد استفاده قرار می گیرد.
جوشانده غلیظ شلغم به شکل مرهم در تسکین دردهای مفصلی، نقرس، آبسه، سرماخوردگی و بیماری های عفونی تاثیر بسیار زیادی دارد.
شلغم حاوی فسفر، کلسیم، آهن و ویتامین های B و C است و سبب افزایش نیروی جنسی و تقویت عمومی بدن می شود.
برای رشد و استحکام استخوان بندی نیز بسیار مفید است.اگر ریشه های نازک و باریک روی شلغم،خشک و ساییده و سپس با عسل مخلوط شود. برای سوزش ادرار مفید خواهد بود و بسیاری از امراض مجاری ادرار و همچنین ورم طحال را درمان می کند.آب شلغم پخته را می توان برای رفع انواع گلو درد و به خصوص عوارض سرماخوردگی قرقره کرد.
چنان چه شلغم را در ظرف سربسته یا درون خمیر بپزند، چون آب و اسانس های آن خارج نمی شود موجب زیاد شدن اشتها می شود آب شلغم به سبب داشتن انسولین گیاهی و ویتامین های مفید برای درمان مرض قند و سنگ مثانه مفید است.
شلغم برای جلوگیری از ناراحتی های پوستی به ویژه جوش صورت (غرور ) بسیار مفید است.
همچنین به علت داشتن ویتامین C از رقیق شدن خون جلوگیری می کند و مانع از خون ریزی می شود و خستگی را بر طرف می کند.
ترشی شلغم، مقوی، اشتها آور و بی نفخ است.شلغم به سبب داشتن ویتامین A برای تسکین خارش و دردهای مفصلی، سرماخوردگی، نقرس و معالجه ترک دست و پا به صورت استعمال خارجی مفید است.
برای این منظور باید شلغم را در مقدار کمی آب پخت و به صورت مرهم در محل مورد نظر قرار داد.
در بیماری درد مفاصل یک عدد شلغم را بپزید و آن را ریز ریز کنید و به شکل فرنی در آورید، سپس مانند مرهمی روی مفاصلی که درد می کند بگذارید.
تخم شلغم از نظر تمام خواص و کارکردها از خود شلغم مفید تر و قوی تر است و آن را همراه با عسل یا شربت می خورند.
مصرف شلغم برای درمان کم خونی، تجویز می شود زیرا در افزایش گلبول های قرمز خون، بسیار موثر است برای معالجه سرماخوردگی، ورم لوزه و آنژین شدید و گلو درد می توان از شربت شلغم استفاده کرد.شربت شلغم برای معالجه سیاه سرفه بچه ها مفید است.
● شربت شلغم:
روش تهیه شربت شلغم به این ترتیب است که ابتدا وسط یک شلغم را خالی می کنند و در آن کمی شکر می ریزند.
پس از مدتی آب در آن جمع می شود و آب را با قاشق برمی دارند و مصرف می کنند کسانی که از نظر هضم غذا یا معده با مشکل مواجهند و یا روده ضعیفی دارند باید از مصرف شلغم خودداری کنند.
منبع : روزنامه خراسان


همچنین مشاهده کنید