شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

جنگ ایران و عراق


جنگ ایران و عراق
۱۹۰۰۰ اسیر عراقی، از بزرگترین خساراتی بود که به دشمن بعثی در جریان عملیات آزادسازی خرمشهر (بیت المقدس) وارد آمد. درجریان این عملیات غنایم زیادی به دست آمد و بخش مهمی از قوای نظامی دشمن منهدم شد.
بازتاب این عملیات قهرمانانه باعث تغییر ماهیت جنگ و ظهور وضعیت جدید در صحنه سیاسی و نظامی ایران و حتی کل منطقه و جهان شد.
پس از این عملیات بسیاری از تحلیلگران اظهارداشتند که سقوط صدام آغازشده و همین مسئله آمریکا را به وحشت انداخت.
۱۹۸۲ سال بسیار بدی برای رژیم بعث عراق بود. صدام دراین باره گفت: دراین سال ما مجبور شدیم از خرمشهر عقب نشینی کنیم و به رسانه های گروهی جهان که همگی معتقد بودند عراق در قبال تهاجم ایران سر تسلیم فرودآورده و هیچ کاری نتوانسته انجام دهد گوش دهیم.
با توجه به اینکه ایران پس از موفقیت های پی درپی آهنگ اشغال بصره و عراق را سرمی داد مجبور شدیم نیروهایمان را آموزش و افزایش دهیم و تصمیم بگیریم که فقط از بغداد دفاع کنیم چون با خود گفتیم که بایستی به فکر آن لحظه بود که سربازان ایرانی به پیش تازند و به سوی بغداد بیایند. از این رو گارد ریاست جمهوری را فقط برای دفاع از بغداد بسیج کردیم.
۱۲ تن از ژنرال های عراقی به خاطر عملکردشان در جنگ و وزیر بهداشت به خاطر اینکه پیشنهاد کرده بود صدام موقتا از قدرت کناره گیری کند درسال ۱۳۶۱ اعدام شدند. در همین سال صدام به خاطر ناآرامی هایی که در دولت و نیروهای مسلح بوجود آمده بود شورای فرماندهی انقلاب را منحل کرد و یک گروه ۹ نفری را جایگزین اعضای ۱۷ نفری اولیه نمود. صدام ازاین سال به بعد با مشکلات و چالش های فراوانی درعرصه های مختلف روبه رو شد. مشکلات عمیق و گسترده ای که نهایتا باعث ضربه های زیادی به عرصه های حکومتش شد و موجبات سقوط وی را فراهم آورد.
۱۵۰ شرکت آلمانی، آمریکایی و انگلیسی سلاح های موردنیاز عراق را در جنگ با ایران تهیه می کردند.
شرکتهای سوئیسی، ژاپنی، ایتالیایی، فرانسوی، سوئدی، برزیلی و آرژانتینی نیز تجهیزات نظامی دراختیار رژیم صدام قرا رمی دادند ولی بیشترین کمکهای تسلیحاتی به عراق ازسوی سه کشور آمریکا، آلمان و انگلیس صورت می گرفت.
پس از فتح خرمشهر مناسبات فرانسه نیز با عراق افزایش یافت و بسیاری از تسلیحات پیشرفته شامل هواپیماهای میراژ و سوپراتا ندارد و سایر تجهیزات نظامی همراه با کمک مستشاری و حمایت های سیاسی و دیپلماتیک از سوی فرانسه در اختیار عراق قرارگرفت.
۴۷۹ اولین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره جنگ ایران و عراق بود.
این قطعنامه پس از بیانیه منتشرشده ازسوی شورای امنیت که در آن از جنگ ایران و عراق به عنوان وضعیت وخیم بین ایران و عراق نام برده شده بود صادر شد.
در این بیانیه از ایران و عراق خواسته شده بود که از انجام عملیات مسلحانه خودداری کنند و اختلافات فی مابین را از راه های مسالمت آمیز حل و فصل نمایند. بیانیه فوق در وضعیتی صادر شد که عراق همچنان با حمله ای فراگیر در خاک ایران پیشروی می کرد ولی شورای امنیت حتی دراین بیانیه از لفظ جنگ استفاده نکرد و از کلمه وضعیت استفاده کرد.
قطعنامه ۴۷۹ متاثر از همان بیانیه پیشین بود و این امر نشان می داد که برای توقف جنگ و محکوم کردن متجاوز هیچ اراده ای وجود ندارد. بعدها گری سیگ مشاور امنیت ملی آمریکا از قطعنامه به خاطر رویکرد ضعیف آن انتقاد کرد.
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید