دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

زندان گوانتانامو - تصمیم اوباما بعد از تحلیف


زندان گوانتانامو - تصمیم اوباما بعد از تحلیف
کشورهای اروپایی رایزنی‌های درونی و بین کشوری گسترده‌ای را برای تصمیم‌گیری در مورد احتمال پذیرش بخشی از زندانیان محبوس در زندان گوانتانامو با هدف نشان دادن حسن‌نیت شان به باراک اوباما، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا آغاز کرده‌اند.
احتمال پذیرش آن دسته از زندانیانی که ممکن است در صورت استرداد به دولت‌های متبوع خود مورد شکنجه قرار گیرند متضمن تغییر رویکردی اساسی در دیدگاه‌ها و مواضع کشورهای اروپایی در این زمینه است. پیش از این درخواست مکرر دولت جورج بوش، رئیس‌جمهور آمریکا برای پذیرش تعدادی از افراد محبوس در گوانتانامو از سوی پایتخت‌های اروپایی رد شده بود.
در حال حاضر ۱۸۰۰ سرباز آمریکایی از ۳۴۰مظنون به همکاری با سازمان القاعده و طالبان در زندان گوانتانامو تحت شرایطی سخت و شکنجه‌های شدید روحی و روانی مراقبت می‌کنند.
کارستن ویا، هماهنگ‌کننده همکاری‌های آمریکا آلمان در وزارت امور خارجه آلمان با تایید ضمنی خبر بررسی موضوع پذیرش زندانیان گوانتانامو از سوی کشورهای اروپایی گفت: دولت بوش این مشکل را به وجود آورده بود. او افزود: تفاوت در این است که اوباما در تلاش است این مشکل را حل کند.
به ظاهر بخش اعظم کشورهای عضو اتحادیه‌اروپایی در حال بررسی احتمال پذیرش زندانیان بی‌وطن گوانتانامو هستند اما تا این مقطع فقط آلمان و پرتغال شروع بررسی این مساله را تایید کرده‌اند. فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان به دوایر مرتبط در وزارتخانه‌اش دستور داده ابعاد حقوقی، سیاسی و لجستیکی این مساله را مورد بررسی قرار دهند.
اروپایی‌ها که می‌خواهند مطمئن شوند اوباما واقعا قصد تعطیل کردن زندان گوانتانامو را دارد سعی کرده‌اند راهی برای مذاکره در این رابطه با تیم او بیابند اما نزدیکان رئیس‌جمهور منتخب به صراحت اعلام کرده‌اند قبل از برگزاری مراسم تحلیف در روز ۲۰ ژانویه (اول اسفند) دلیلی برای طرح این مساله وجود ندارد.
بروک اندرسون، سخنگوی امنیت ملی اوباما در تیم انتقال قدرت روز گذشته تصریح کرد همانطور که اوباما بارها به صراحت اعلام کرده مترصد تعطیل کردن گوانتانامو است. به گفته وی به طور قطع اوباما به این وعده پایبند مانده و زندان گوانتانامو را تعطیل خواهد کرد.
● گامی به جلو
اولین بار دولت پرتغال در طرح مساله قبول زندانیان بی‌وطن گوانتانامو پیشقدم شد. لویس آمادو، وزیر امور خارجه پرتغال اوایل ماه جاری میلادی با ارسال نامه‌هایی برای همتایان خود در سایر کشورهای عضو اتحادیه‌اروپایی خواستار بررسی این موضوع از سوی آنان شده بود.
آمادو اعلام کرده این مساله را در نشست وزرای امور خارجه اتحادیه‌اروپایی که قرار است اواخر ماه ژانویه برگزار شود، مطرح خواهد کرد. علاوه بر این قرار است در نشست شورای روابط خارجی این اتحادیه به تاریخ ۲۶ ژانویه هم این موضوع در دستور کار حاضران قرار گیرد.
پیش‌بینی می‌شود دولت اوباما بلافاصله پس از به دست گرفتن قدرت نماینده‌ای را برای بررسی این مساله راهی بروکسل، پایتخت بلژیک و مقر اتحادیه‌اروپایی کند.
● مطالب کلیدی
اروپایی‌‌ها در برابر همکاری برای پناه دادن به زندانی بی‌وطن گوانتانامو خواستار تعهد دولت اوباما به تعطیلی کامل این زندان و پای‌بندی آمریکایی‌ها به اصول حقوقی و اخلاقی در نبرد با تروریسم هستند.
به گفته جان بلینگ، از مشاوران حقوقی وزارت امور خارجه آمریکا اختلافات اتحادیه‌اروپایی و ایالات‌متحده به دنبال برگزاری چند نشست در مورد اصول حقوقی مبارزه با تروریسم به حداقل رسیده است و امکان دستیابی به توافقی جامع در این زمینه وجود ندارد.
یکی دیگر از مطالبات دیگر زمامداران اروپایی این است که تعدادی از زندانیان گوانتانامو قبل از هر اقدامی به آمریکا منتقل شوند تا آنها بتوانند مردم خود را در مورد کاری که قصد انجام‌شان را دارند، مجاب کنند.
منبع : روزنامه جام‌جم