شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا

تبعیت از مراجع در برگزاری مراسم عزاداری


تبعیت از مراجع در برگزاری مراسم عزاداری
مجالس عزای امام حسین (ع) مجالس تحول روحی و یکی از موثرترین مراکز خودسازی و تهذیب نفوس و تربیت اخلاق بوده است. در این مجالس مردمی که با گریه بر مظلومیت سیدالشهداء (ع) آن حضرت را الگو قرار می‌دهند، در واقع زمینه تطبیق اعمال و کردار خویش و سنخیت خود را با سیره عملی آن حضرت فراهم می‌سازند. تاثیر عمیق این مجالس به قدری است که افراد زیادی در این مجالس، دگرگونی عمیقی یافته و تصمیم بر ترک معصیت می‌گیرند، و چه بسا اشخاص گمراهی که با شرکت در این مجالس تنبه حاصل کرده، راه نجات را پیدا می‌کنند. در این میان، آنچه از اهمیت ویژه برخوردار است، پیروی از مراجع معظم تقلیدو علمای عامل در شیوه و کیفیت برگزاری مراسم عزاداری است، چه اینکه اگر مراسم عزاداری مطابق تعالیم شرعی و بیانات مراجع و علمای بزرگوار که برگرفته از آموزه‌های ناب اسلامی است، نباشد، قطعا آثار تربیتی و اخلاقی خود را بهمراه نخواهد داشت. این تبعیت باید در تمامی شئون و مراتب جریان داشته باشد؛ چرا که نگاه عمیق و دقیق مراجع معظم تقلید و فقهای اسلام شناس، متعهد وآگاه به زمان در تمامی مراتب و شئونات جامعه مسلمین از جمله امر خطیر هیات‌داری و برگزاری جلسات مذهبی، جامعه اسلامی را از خطر انحراف و اضمحلال حفظ و صیانت می‌کند.
مع الاسف برخی از دست‌اندرکاران برگزاری مراسم عزاداری با توجیهاتی غیر منطقی نسبت به این مهم غفلت می‌کنند و توجهی به تذکرات علماء و مراجع معظم ندارند. نقل می‌کنند در زمان حضرت آیت‌الله بروجردی،ایشان در دیدار با برخی هیئت‌داران و عزاداران حسینی، تذکراتی را بیان نمودند. بعد از اتمام فرمایشات ایشان، برخی از حاضرین که سخنان آیت الله بروجردی را مخالف شیوه عزاداری خود می‌دیدند، گفتند: “حضرت آقا، ۳۵۵ روز سال ما مطیع و مخلص شماییم و از شما تبعیت می‌کنیم اما این ۱۰ روز را ما شرمنده شما هستیم”. چنین رویکردی که در زمان حاضر نیز بعضا مشاهده می‌شود، کاشف از این نکته است که این هیئت‌داران و عزاداران که بسیاری از آنها افرادی مخلص و با صفا هستند، در مرحله شور و شوق باقی مانده، و هنوز به مرحله معرفت و درک صحیح دینی ارتقاء پیدا نکرده‌اند. متاسفانه عدم پیروی از علماء و مراجع در شیوه و کیفیت برگزاری مراسم عزاداری، در مواردی منجر به این می‌شود که فرهنگ یا سنت سیئه‌ای شکل بگیرد، یا اعمال و رفتاری سر بزند که مخالف آموزه های قرآن و معارف اهل بیت (ع) و خلاف شئون اهل‌بیت و موجب وهن دین است.
از آنجا که این مجالس در طول تاریخ محمل موثری در ترویج ونهادینه کردن معارف وآموزه‌های دین بر عهده داشته و دارند، بی‌توجهی به دغدغه‌ها و هشدارهای مراجع معظم تقلید و برگزاری مراسم عزاداری به شیوه‌های غیر معقول و غیر شرعی، قطعا آسیب‌های بسیاری را در پی خواهد داشت. به تحقیق اگر هیئت داراران عزیزکه وجودشان سرشار از عشق و محبت به اسلام ومعارف اهل البیت (ع) است، از آفات چنین غفلتی آگاهی دقیق داشته باشند درسیر برنامه‌های جلسات عزاداری خویش، اهتمام بیشتری به تبعیت از روش و فرمایشات مراجع و فقهای عظیم‌الشان خواهند داشت. قمه‌زنی از جمله اعمالی است که بسیاری از مراجع معظم به ترک آن فتوا داده‌اند، اما گاه مشاهده می‌شود که برخی بدون توجه به تذکرات مراجع، به چنین عملی اقدام می‌کنند. مقام معظم رهبری در آستانه ایام عاشورا (سال ۷۳ شمسی) در ضمن بیانات مبسوطی در خرافه‌زدایی از عزاداری سیدالشهداء فرمودند: “قمه زدن هم از آن کارهای خلاف است. این یک کار غلطی است که عده‌ای قمه‌ها را بگیرند و بر سر خود بزنند و خون بریزند. کجای این کار، حرکت عزاداری است؟ این جعلی است. اینها چیزهایی است که از دین نیست”. امید است عزاداران محترم با نصب‌العین قرار دادن فرمایشات مراجع و علماء، مراسم عزاداری خویش را بدور از خرافات برگزار نمایند.

محمد مقصود علی
منبع : روزنامه رسالت