سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

حاملگی و آسم


حاملگی و آسم
می توان گفت جدی ترین مشکل دوران بارداری آسم می باشد . در واقع ، آسم تقریباً ۷ درصد از زنان در سنین باروری را درگیر می کند . آسمی که بخوبی کنترل شده باشد معمولاً خطر چندانی برای مادر و جنین ایجاد نمی نماید . اگر چه آسم کنترل نشده ، بندرت کشنده می باشد ، می تواند مشکلات جدی برای مادر ایجاد نماید شامل فشارخون بالا ،‌مسمومیت خونی و زایمان زودرس .
در مورد جنین ، اختلالات ناشی از آسم کنترل نشده مادر عبارتند از : افزایش احتمال مرده زایی ، زایمان رودرس ، کاهش رشد جنین ، کاهش وزن جنین .
آسم از طریق مراقبتهای دقیق پزشکی براحتی قابل کنترل می باشد و نباید بعنوان دلیلی برای اجتناب از حاملگی بحساب آید . اکثریت راههای درمانی کنترل آسم در زمان حاملگی نیز بی خطر می باشند و برای جنین مخاطره ای ایجاد نمی نمایند .
اگر چه نتیجه یک بارداری را هرگز نمی توان تضمین نمود ،‌اکثریت خانمهای باردار با آسم و آلرژی بشرط اینکه توسط یک پزشک متبحر تحت کنترل باشند براحتی این مرحله را سپری می نمایند .
آسم در واقع شرایطی است که در آن راههای هوایی ریه ها بدنبال اسپاسم عضلات محیطی آنها ، تجمع مواد مخاطی و التهاب دیواره راههای هوایی بدنبال تجمع سلولهای التهابی دچار تنگی می شود . بیماران مبتلا به آسم برخلاف بسیاری از بیماریهای دیگر ریوی قابل برگشت به شرایط عادی هستند .
بیماران آسمی اکثراً مشکل راههای هوایی خود را بصورت تنگی و فشار تفسیر می نمایند . ضمناً به تنگی و کوتاهی نفس ، سینه درد ، سرفه و صداهای ناهنجار تنفسی اشاره می کنند . علائم بیماران آسمی ممکن است در برخورد با مواد حساسیت زا ، فاکتورهای محیطی ، فعالیتهای ورزشی ، عفونت و استرسها تشدید یابد.
منبع : موسسه اطلاع رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید