دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا


چگونه با همکاران کنار بیاییم


چگونه با همکاران کنار بیاییم
همکاران ما می توانند بر احساس ما نسبت به شغل مان تاثیر بگذارند. به هرحال ما با آنها رابطه کاری داریم و نباید اجازه بدهیم رفتار بد آنها آرامش ذهنی ما را برهم زند. همه می دانیم وقتی کسی ما را آزرده است چقدر سخت است که زبان مان را نگه داریم و در ذهن مان آرام بمانیم.
از طرفی هم امکان ندارد هر روز به کسانی که با آنها ارتباط داریم و رفتارشان ما را آزرده و ناراحت می کند توضیح بدهیم که چطور رفتار کنند چون این نصیحت های معمولاً غیردلسوزانه رنجش و دلخوری زیادی ایجاد می کنند.
بهتر است آدم سعی کند تا اطرافیانش از او مشورت نخواسته اند تلاش نکند باورها و عقاید خودش را به آنها تحمیل کند. اشتباه بسیاری از ما و به خصوص تازه کارها این است که تا درباره موضوعی به نتیجه یا شهودی می رسند می خواهند تمام همکاران حاضر را متحول کنند اما معمولاً چنین شور و شوقی در محل کار خصومت می آفریند.
هیچ کس خوشش نمی آید وقتی دنبال راهنمایی نیست کسی به او بگوید چه کار کند. بهترین راه این است که اول خودتان را تغییر بدهید؛ وقتی دیگران الگوی شما را ببینند خودبه خود تغییر می کنند. فکر می کنید کسی خوشش بیاید او را به زور نصیحت کنید؟
پس هرچه توان دارید به کار بگیرید تا کسی باشید که همه به شما به دیده احترام نگاه کنند. هرقدر عصبی باشید و از خود تنش نشان بدهید همکارانتان هم همین رفتار را پیش می گیرند و همین طور واکنش نشان می دهند. اگر می خواهید فضای محل کارتان را تغییر بدهید به فکر تحولات یک شبه نباشید. خواسته شما فقط وقتی عملی می شود که ابتکار عمل را طی یک فرآیند معمولی و درازمدت به دست بگیرید.
به نظرتان چرا با بعضی افراد جور نیستید یا دوست دارید به آنها درسی بدهید یا همیشه به او بدهکارید. این واقعیت که آدم با بعضی ها کشمکش دارد نشان می دهد که شما باید با او باشید تا درباره اشتباهات و خطاهای شخصیت خود چیزهایی بیاموزید. اگر کسی تمام مدت با همکار یا همکارانش در جنگ باشد به این معنی است که ضعف یا ضعف هایی در شخصیتش دارد که باید بر آنها فائق بیاید به همین علت است که آنها در محدوده کوچکی کنار هم جمع شده اند. پس دقت کنید.
عادات بد همکار خود را جذب نکنید و دائم فکر نکنید که از او متنفرید. عاقلانه است که عادات بد خود را پشت در محل کار بگذارید. نقطه ضعف های شخصیتی را که در زیر به بعضی از آنها اشاره می شود باید از همکارانتان پنهان کنید تا دچار واکنش های ناخواسته نشوید.
نقطه ضعف بعضی آدم ها حسرت و خودخوری است. اگر برای خود اظهار تاسف کنیم نمی توانیم بی طرف و بی غرض باقی بمانیم. اگر چنین رفتاری در ما نهادینه شده باشد همه چیز را به خود می گیریم و هیچ کس جرأت ندارد به کسی که اینقدر زودرنج و نازک نارنجی است نزدیک بشود. وقتی حالت تدافعی به خود بگیریم اجازه نمی دهیم هیچ کس انتقادات سازنده خود را درباره ما اعلام کند. غرق شدن در حسرت و خودخوری باعث می شود همیشه برای خودمان احساس تاسف بکنیم.
توجیه گری هم رفتاری مشابه حسرت و خودخوری است و باعث می شود همیشه رفتار خودمان را توجیه و از آن دفاع کنیم. پس دفعه بعد که گام های اشتباهی برداشتید سعی کنید از بیرون به مساله و خودتان نگاه کنید این رفتار خیلی بهتر از آن است که مقاومت کنید و درباره خودتان توضیح بدهید تا دیگران قانع بشوند. ممکن است یک بار هم که شده طرف مقابل تان حق داشته باشد. اجازه بدهید این بار او به شما کمک کند.
مواظب خودپسندی باشید. این قدر نگویید «این فکر من بود.» یا «من این کار را کردم.» وقتی اهمیت زیادی به دستاوردهای خود می دهیم نوعی حس ساختگی غرور در ما رشد می کند و درست در همان لحظه رو به افول می رویم. تقبیح خود حس مخالف خودپسندی و به همان اندازه مخرب است. انسان جایزالخطا است و همه اشتباه می کنند پس این قدر سریع خود را محکوم نکنید.
وقتی حالتان خوش نیست، غمگین هستید یا درهم شکسته اید فقط برای اینکه کسی از شما انتقاد کرده بدانید که به یکی از نقاط ضعف شما زده است. به خاطر داشته باشید در مراحل مختلف زندگی از آنجاهایی که باید رشد کنیم و قدرت درون مان را افزایش بدهیم آزمایش می شویم. چنین شرایطی فرصتی فراهم می آورد که ضعف های روانی خود را شفا بدهیم و ضعف های ذهنی آگاه و ناخودآگاه خود را رفع کنیم. ناشکیبایی یا کمی صبر و تحمل ضعف شخصیتی هستند. اگر کسی نتواند در شرایط تنش زا صبر داشته باشد طبیعی است؛ همه ما گاهی همین طور هستیم اما چنین نقطه ضعف شخصیتی باعث می شود نتوانیم راحت با دیگران کنار بیاییم. این قدر زود خودتان را محکوم نکنید.
خدا هم خیلی از اشتباهات ما را می بخشد. پروردگار نیت ما را برای بهتر شدن در نظر می گیرد. مهم نیست حق با ما باشد یا خیر. اگر هنوز در قلب مان نسبت به کسی احساس بیزاری و تنفر داریم تا وقتی بر این حس غلبه نکنیم احساس رنج و عذاب ما را رها نمی کند. خشم هم برادر تنفر است که واکنش طبیعی به این است که چیز اشتباه یا ناراحت کننده ای راجع به ما گفته شود. خشم هم مانند تنفر آرامش درون را بر هم می زند. حتی اگر یک لحظه به خودتان اجازه بدهید تسلیم خشم بشوید در همان لحظه آگاهی درونتان را از دست می دهید.
حسادت و رشک بردن نتیجه حس عمیقی از ناامنی است. اگر همکارتان به موفقیتی نایل شده و به شما عمداً بی توجهی شده زندگی می خواسته همه حسادت هایی که در وجودتان هست بیرون بریزد تا با آن روبه رو شوید و آن را از بین ببرید. چشم هایتان را روی خودتان متمرکز کنید نه دیگران وگرنه حقارت خودتان را نمایش می دهید.
محیط کار ما مانند یک مخلوط کن بزرگ است و ما مثل الماس، ریگ، قلوه سنگ، زمرد و سنگ های دیگر هستیم که همه ما را با محلول تمیزکننده در مخلوط کن می ریزند، مخلوط کن می چرخد و ما را صیقل می دهد و برق می اندازد. پس از مدتی به سنگ های درخشان و جدیدی بدل می شویم. در چنین محیطی همه همزمان با هم با ضعف های مان، اشتباهات مان و محدودیت هایمان درهم می آمیزیم و آنقدر ساییده می شویم و صیقل می خوریم که اخلاق های تند در هر یک از ما نرم می شود و روزی نه چندان دور همه ما صاف و خالص می شویم.
● دفتر کار خوشایند
شاد بودن در شغلی که دارید مهم ترین مساله ای است که در محل کار با آن سر و کار دارید. هیچ کس دوست ندارد هر روز سر کاری برود که احساس خوشایندی نسبت به آن ندارد. ۱۰ توصیه زیر را به کار ببندید تا محل کارتان به محل خوشحال کننده ای بدل شود.
۱) نگران نباشید
وقتی سرکار هستید اگر دائم مشغول مسائل شخصی خود باشید متمرکز شدن روی کار سخت می شود. حتی اگر زندگی تان پر از تنش است می توانید وقتی سر کار می روید آنها را فراموش کنید. باید وقتی سر کار حاضر می شوید فقط به کار فکر کنید و نگذارید مشکلات شخصی شما را از هدف تان دور کند. باید سر کار خلاق و بهره ور باشید و روی مسائل کاری متمرکز شوید.
۲) محیط کار خود را دوست داشتنی کنید
معمولاً ۸ ساعت سر کار هستید پس باید کاری کنید که این مکان تاجایی که می شود برای شما دوست داشتنی باشد. عکس ها و تصاویری را که خنده بر لبتان می نشاند روی میز کارتان قرار بدهید. یک چراغ مطالعه به سلیقه خودتان بگیرید تا نور بهتری برای خودتان تامین کنید. به جز اینها باز هم فکر کنید که چه چیزهایی خوشحال تان می کند و آنها را برای تزیین اتاق کارتان به کار ببرید.
۳) در محل کارتان دوست صمیمی پیدا کنید
در محل کارتان با کسانی که با شما علاقه مشترک دارند صمیمی بشوید. اگر با کسانی آشنا بشوید که گذشته یا شیوه زندگی شان مانند شماست وقتی سرکار هستید حس راحتی خانه را دارید. علاوه بر آن ساعت ناهار یا استراحت را می توانید با او بگذرانید و درباره علاقه مشترک تان صحبت کنید.
۴) خود را سالم نگه دارید
در طول روز غذاهای سالم بخورید و فراوان آب بنوشید تا سطح انرژی تان در بهترین حالت حفظ بشود. همچنین تغذیه سالم باعث می شود رفتار بهتری با خود و همکاران تان داشته باشید.
۵) مرتب و منظم باشید
بیش از توان تان کار قبول نکنید چون اگر نتوانید آنها را به موقع و درست به انجام برسانید احساس سرخوردگی و ناامیدی از شغل تان پیدا می کنید. هر وقت که لازم است «نه» بگویید. برنامه کاری منظم برای خود تعریف کنید و محل کارتان را مرتب نگه دارید.
۶) حرکت کنید
اگر شغل تان طوری است که مدت طولانی به حالت نشسته هستید حتماً زمانی را به حرکت کردن اختصاص بدهید. کمی ورزش کششی انجام بدهید. مچ هایتان را بچرخانید و بازوان تان را به طرفین بکشید. به چشم هایتان هم استراحت بدهید. آنها را ببندید و به آرامی با سر انگشتان تان آنها را ماساژ بدهید. اگر زیاد با کامپیوتر سر و کار دارید این کار ضروری تر است.
۷) رفتار همکاران تان را بپذیرید
اجازه ندهید رفتار همکاران تان روی کاری که انجام می دهید تاثیر بگذارد. شما که نمی توانید یک دفعه رفتار آنها را عوض کنید پس یاد بگیرید چطور با آنها کنار بیایید. اگر کشمکشی بین تان در گرفت آرام و مودب مشکل تان را با آنها در میان بگذارید و از مساله بگذرید. اجازه ندهید رفتار ناپسند دیگری حال شما را خراب کند.
۸) به خودتان جایزه بدهید
هرچند وقت یک بار برای کاری که خوب و درست به پایان رسانده اید به خودتان جایزه بدهید. همان طور که هیجان های منفی روی کارتان تاثیر می گذارند جنبه های مثبت زندگی هم باعث می شود شرایط روحی بهتری داشته باشید و کارتان را بهتر انجام بدهید.
۹) نفس بکشید
پژوهش های متعددی نشان داده اند که تنفس عمیق برای سلامت عمومی بدن بسیار مفید است. در طول روز آگاهانه تلاش کنید نفس های عمیق و بلند بکشید. نفس عمیق سطح انرژی بدن را افزایش می دهد، باعث می شود بیشتر احساس هشیاری کنید و در کل بهره وری کارتان را بالا می برد.
۱۰) به چیزهای خوشایند فکر کنید
به جای اینکه به جنبه های منفی شغل تان فکر کنید به جنبه های مثبت آن فکر کنید. پنج نکته راجع به کارتان بنویسید که از آن لذت می برید یا سپاسگزار آن هستید.
ممکن است چیزهای ساده ای باشند مثل اینکه میز کارتان نزدیک به پنجره است یا همکار خوبی دارید. هر وقت که احساس خستگی مفرط کردید یا از شغلتان ناامید شدید از روی فهرست تان بخوانید. تاکید روی جنبه های مثبت شغل تان باعث می شود این شغل برایتان خوشایندتر بشود.
نوشین دیانتی
منبع : روزنامه شرق