شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

توکسوپلاسموز و زنان باردار


این انگل در بدن گربه ها وجود دارد و از راه مدفوع دفع می شود و در تماس با مدفوع گربه، انگل وارد بدن انسان می شود.
در كشور فرانسه ۹۰ درصد از مردم علائمی دال بر ابتلا به این بیماری را در خود دارند. ورود انگل و بیمار شدن انسان در ۲۰ درصد موارد با بروز علائم بالینی توام خواهد بود. تورم غدد لنفاوی، دل درد، دل پیچه، علائم پوستی و ناراحتی های چشمی از جمله علائم ابتلا به توكسوپلاسموز هستند. در بیماران مبتلا به ایدز، ابتلا به این بیماری می تواند عوارض بسیار جدی نظیر منژیت را به دنبال داشته باشد.
اما اصلی ترین علت توجه به این بیماری انگلی به واسطه زنان باردار است. زنانی كه مبتلا به توكسوپلاسموز هستند، بشدت در خطر سقط جنین قرار دارند. اگر هم نوزاد از بین نرود، ممكن است با چندین ناهنجاری به دنیا بیاید.
تحقیقات اخیر محققان آمریكایی نشان می دهد فرزند زنان بارداری كه سطح بالایی از آنتی بادی علیه توكسوپلاسموز گوندی در خونشان وجود دارد، در آینده به نوع پیشرونده ای از بیماری روانی اسكیزوفرنیا مبتلا شدند. یك زن باردار كه در تماس با توكسوپلاسموز است، می تواند انگل را به نوزاد متولد نشده اش منتقل كرده و بدین ترتیب عوارض خطرناكی برای نوزاد ایجاد كند. به عبارت دیگر اگر زنی قبلا نسبت به این انگل مقاوم و ایمن شده باشد، نمی تواند آن را به جنین خود انتقال دهد. زنان باردار مبتلا به این بیماری می توانند با داروهای ضد انگلی تحت درمان قرار گرفته تا خطر انتقال به جنین كاهش یابد.
محققان می گویند توكسوپلاسموز یك بیماری قابل پیشگیری است و اگر یافته های تحقیق اخیر تایید شود، می توان شیوع اسكیزوفرنیا را كاهش داد.
به گزارش ژورنال روانشناسی آمریكا، دكتر آلن اس براون از انجمن روانشناسی نیویورك و همكارانش ارتباط بین ابتلای مادر به توكسوپلاسموز و خطر ابتلا به اسكیزوفرنیا را در گروه بزرگی از افراد كه از ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۷ به دنیا آمده اند مورد بررسی قرار دادند. آنها دریافتند ۶۳ نفر از این افراد دچار اسكیزوفرنیای پیشرفته بودند. محققان نمونه خون این افراد را مورد آزمایش قرار داده، بر مبنای میزان آنتی بادی خون مادر در جریان بارداری آن را مورد بررسی قرار دادند. این آنتی بادی در درجات بالا، متوسط و پایین طبقه بندی شده است.
سطح بالای آنتی بادی توكسوپلاسما نشانگر عفونت شدید در جریان بارداری بوده كه شانس ابتلا به اسكیزوفرنیا را تا دو برابر افزایش می دهد. در مقابل سطح متوسط یا پایین آنتی بادی در ظاهر تاثیری در فرزندان نداشته است. محققان نتیجه گرفتند این یافته ها شاید فعالیت مجدد عفونت و تاثیر آنتی بادی در رشد جنین را ثابت كند.
روند رو به رشد نگهداری از حیوانات خانگی در ایران بی تردید می تواند زمینه ساز مشكلات متعددی برای خانواده ها باشد. در نظر گرفتن مسائلی از این دست ضرری ندارد.
منبع : خبرگزاری فارس


همچنین مشاهده کنید