جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

انفجار مغزها


انفجار مغزها
نظام آ موزشی عراق اكنون هدف اقدام نظامی مشترك آمریكا و انگلیس است .پیش از جنگ عراق، ۹۲ درصد كودكان عراقی كه به سن مدرسه رسیده بودند، راهی مدارس می شدند. این رقم اكنون به پایین ترین حد ممكن رسیده است. مقاله زیر را كه در همین رابطه نگارش یافته با هم می خوانیم.«غالی حسن» یك نویسنده عرب ضد جنگ عراق در تحقیقات گسترده ای كه در قبال اقدامات نیروهای اشغالگر آمریكایی و انگلیسی در عراق انجام داده است، از اقدام هدفمند آنها در این كشور برای نابودی نظام آموزشی این كشور به عنوان عامل پیشرفت و رشد جامعه خبر داده است.حسن در مقاله ای تحت عنوان نهایت جنایت جنگی، نابودی نظام آموزشی عراق تحت اشغال آمریكا در سایت «گلوبال ریسوچ» می نویسد: ۸۴ درصد نهادهای آموزش عالی عراق به آتش كشیده، غارت یا نابود شده اند.نظام آموزشی عراق هدف اقدام نظامی آمریكا و انگلیس بوده اند، زیرا آموزش و تحصیل اساس هر جامعه ای است. بدون یك نظام آموزشی مؤثر، هیچ جامعه ای پیشرفت نخواهد داشت. مدارس و دانشگاه های عراق نابود شدند.
نظام درسی كنونی مدارس عراق، برداشتی از نظام درسی آمریكا برای شستشوی مغزی كودكان عراقی است.هزاران تحصیلكرده دانشگاه ها، دانشمندان و سیاستمداران برجسته عراقی تحت سیاست بی رحمانه و مخوف «بعثی زدایی» به قتل رسیده اند.امروزه اكثر شهرهای كوچك و بزرگ عراق شاهد محاصره ای نظیر آنچه كه بر سر فلوجه آمد هستند، مردم عراق اجازه ترك منازل را برای تهیه غذا و دارو ندارند. به عنوان مثال شهرهای رمادی و قائم در غرب عراق روزهای بسیاری است كه در محاصره نیروهای آمریكایی هستند.بیمارستان های عراق نابود شده اند تا شمار غیرنظامیان عراقی كه توسط نیروهای آمریكایی كشته شده اند و آمار آنها در بانك ها اطلاعاتی بیمارستانها نگهداری می شدند، به دست كسی نیفتد و محو شوند.مدارس، دانشگاه ها و دفاتر دولتی مدتی بسته شدند. دستگیری بی دلیل مردان، زنان و كودكان عراقی به حبس طولانی مدت مردان، زنان و كودكان منجر شد .
ده ها هزار عراقی اكنون در صدها زندان تحت كنترل نیروهای آمریكایی در سراسر عراق زندانی هستند و شكنجه می شوند.اندك افرادی در غرب عجز و لابه قربانیان فلوجه را شنیده اند. این جنایت به بهانه «گامی ضروری» برای تقویت «دموكراسی» غربی صورت گرفت. در حالی كه كودكان عراقی از مدارس باز می مانند و از سوءتغذیه در حال مرگ هستند، ثروت عراق به جیب های مدیران و دوستان شركت آمریكایی هالیبرتون از جمله دیك چنی سرازیر می شود.
در واقع آمریكا از سال ،۱۹۹۰ نابودی نظام آموزشی عراق را هدف قرار داده بود. در جریان جنگ ۱۹۹۱ آمریكا، ساختار زیربنایی غیرنظامی عراق به طور هدفمند بمباران و نابود شد.تحریم های اعمالی آمریكا به عراق كه بی هیچ رحم و گذشتی اعمال می شد، نظام های آموزشی و بهداشت عراق را نابود كرد.راهبرد آمریكا علیه عراق از «اهداف صرفاً نظامی» فراتر رفت و هدف نابودی كامل جامعه عراق و منابع مبتنی بر دانش و آموزش، مد نظر بود.عراق، پیش از جنگ به سركردگی آمریكا در عراق و اعمال تحریم ها، یكی از بهترین نظام های آموزشی خاورمیانه را در اختیار داشت. آموزش و درمان در تمامی سطوح رایگان بود و در دهه ،۱۹۸۰ برنامه ای موفق از سوی دولت برای ریشه كنی بی سوادی در میان مردان و زنان عراقی به كار گرفته شد.قبل از جنگ عراق، ۹۲ درصد كودكان عراقی كه به سن مدرسه رسیده بودند، راهی مدارس می شدند. حضور دانش آموزان در مدارس عراق همواره قابل توجه بود آن گونه كه آموزش ابتدایی در این كشور اجباری بود تا این كه آمریكا در سال ۲۰۰۳ به عراق حمله كرد.به اعلام یونسكو، عراق تا سال ،۱۹۸۹ ۵ درصد از بودجه خود را صرف آموزش می كرد. این رقم بالاتر از حداكثر میزان بودجه ای است كه در كشورهای در حال توسعه صرف می شود كه ۸/۳ درصد است. آمریكا در جنگ ۱۹۹۱ خود علیه عراق، ساختارهای حیاتی، زیربنایی و غیرنظامی عراق، تأسیسات آب، كارخانجات تولید شیر، نیروگاه های برق، مدارس، بیمارستانها، تأسیسات تولید دارو، مراكز مخابراتی، مساجد، كلیساها، پناهگاه ها، نواحی مسكونی، اماكن تاریخی، جاده ها و پل ها، ادارات دولتی و غیره را به عمد بمباران و نابود كرد.هدف این حملات نابودی زندگی در عراق برای وحشت زده كردن مردم غیرنظامی عراق بود.در عین حال، آمریكا و انگلیس به مخالفت با لغو تحریم های عراق كه از سال ۱۹۹۰ بر عراق اعمال شده بود، ادامه دادند.«دنیس هالیدی» معاون پیشین دبیر كل سازمان ملل و هماهنگ كننده اقدامات بشردوستانه این سازمان در عراق، هنگام كناره گیری خود از این سمت در سال ۱۹۹۸ گفت: ما در مسیر نابودی كل جامعه عراق قرار داریم. این امر خوفناك است. این امر غیرقانونی و غیر اخلاقی است.بیش از ۵/۱ میلیون عراقی كه یك سوم آن را كودكان كمتر از ۵ سال تشكیل می دهند، در این كشور مرده اند.آن گونه كه پروفسور «وارد چرچیل» از دانشگاه كلورادو می گوید: ما تظاهراتی را در اعتراض به تباهی كودكان عراقی در ۱۳ سال تحریم های كشنده شاهد نبودیم. طبق معمول، «مخالفت» با جنگ های تجاوزكارانه در غرب، مشاهده نشد و هنگامی كه بمباران جنایتكارانه شهرهای عراق بار دیگر در سال ۲۰۰۳ آغاز شد، سكوت، كر كننده بود.نظام آموزشی عراق هدف اقدام نظامی مشترك آمریكا و انگلیس بود، در حالی كه آموزش زیربنای هر جامعه ای است. هیچ جامعه ای بدون داشتن یك نظام آموزشی مؤثر نمی تواند پیشرفت كند. مدارس و دانشگاه ها بمباران و نابود شدند.دانشگاه «المستنصریه» كه یكی از قدیمی ترین دانشگاه ها در جهان و قدمت آن دست كم یك هزار سال پیش باز می گردد، بمباران و نسبتاً ویران شد. در پی جنگ سال ،۱۹۹۱ بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل موسوم به آنسكام به رهبری «ریچارد باتلر» تمامی كتابهای شیمی كتابخانه دانشگاه را سوزاندند. آنسكام در عین حال كتابهای علمی تمامی دانشگاه های عراق را در آتش سوزاند.به علاوه، تحریم ها و جنگ های تحت امر آمریكا بسیاری از متخصصان و مغزهای عراق را مجبور به ترك عراق كرد. ارزیابی ها از این امر حكایت دارد كه ۳۰ تا ۴۰ درصد بهترین اساتید دانشگاهی عراق عازم دیگر كشورها شدند.تحقیقات جدیدی كه به تازگی توسط مركز «رهبری بین المللی» دانشگاه سازمان ملل(UNU) در اردن منتشر شده فاش كرده كه نابودی نظام آموزش عالی عراق در بحبوحه دیگر نتایج مخرب جنگ نادیده گرفته شده اما نشانگر این امر است كه نابودی این نظام پیامد مناقشات، تحریم های اقتصادی و درگیری های كنونی در عراق است كه سیاست نظامی گری آمریكا باعث آن شده است.در عین حال، حدود ۸۴ درصد نهادهای آموزش عالی عراق به آتش كشیده، غارت یا نابود شده اند. حدود ۲ هزار آزمایشگاه نیازمند تجهیز مجدد و به ۳۰ هزار رایانه در سراسر كشور نیاز است.بر اساس تحقیقات فوق، آكادمی علوم عراق كه در سال ۱۹۴۸ تأسیس شده تا زبان و میراث عربی را ارتقا دهد، شاهد غارت نسبی كتابخانه دیجیتالی و سنتی در طول جنگ بوده و به تنهایی نیازمند یك میلیون دلار برای تعمیرات زیربنایی جهت بازسازی خود به عنوان یك مركز تحقیقاتی برجسته است.در این گزارش آمده است، در عراق نسبت به وجود بمب برای نابودی عراق هیچ كمبودی احساس نمی شود. اما میز، صندلی یا كلاس به اندازه كافی وجود ندارد و اكثر مدارس حتی فاقد تأسیسات آب و بهداشت هستند.به گفته صندوق كودكان سازمان ملل(یونیسف) نظام های آموزش ابتدایی و متوسطه عراق در طول جنگ آسیب دید و تقریباً از هر چهار كودك عراقی یك كودك تحت اشغالگری آمریكا، به آموزش و تحصیل دسترسی ندارد.در عین حال نظام درسی كنونی مدارس عراق بر گرفته از نظام درسی مدارس آمریكاست تا كودكان عراق شستشوی مغزی شوند. تشكیلات حكومتی اشغالگر آمریكا تمامی مطالب درسی كه ضد آمریكایی می دانست شامل جنگ ۱۹۹۱ خلیج فارس، جنگ ایران و عراق و تمامی اشارات به سیاست اسرائیل در سرزمین های اشغالی و حمایت آمریكا از اسرائیل را از متون درسی حذف كرد.پل برمر حاكم آمریكایی تشكیلات حكومتی این كشور در عراق پیش از انتقال حاكمیت در ژوئن ۲۰۰۳ احكامی را صادر كرد كه بر تمامی جنبه های زندگی مردم عراق سایه افكنده بود، از استفاده از بوق در خودروها گرفته تا خصوصی سازی شركتهای دولتی و راهكارهایی برای بهبود اقتصاد عراق. این در حالی است كه احكام و راهكارهای ارائه شده از سوی آمریكا غیرقانونی و نقض كنوانسیون ژنو و مقررات لاهه است كه تصریح می كند كه اشغالگران باید از قوانین موجود كشور اشغال شده، تبعیت كنند.مسئله دیگری كه باعث وخیم تر شدن اوضاع آموزشی عراق شد، بازسازی عراق به عنوان یكی از بزرگترین رسوایی های مالی در تاریخ است. سازمان كمك آمریكا موسوم به یواس اید (USAID) در آوریل سال ۲۰۰۳ قراردادی یك ساله به مبلغ ۶۲ میلیون دلار به شركت بین المللی «كریتیو اسوشیتیس اینترنشنال» و ۸/۱ میلیارد دلار به شركت «بكتل» برای بازسازی ساختارهای زیربنایی از جمله مدارس و نهادهای آموزش عالی اختصاص داد، اما به رغم این قراردادهای سودآور اقدامات كمی برای بازسازی یا تعمیر مدارس و دانشگاه های عراق صورت گرفته است.در عین حال نظام آموزشی عراق قربانی خشونت های ناشی از اشغالگری شده است. ترك تحصیل در مدارس به ویژه در میان دختران بالاست كه این امر به دلیل خشونت ها یا آدم ربایی هاست. بسیاری مدارس در شهرهای كوچك و بزرگ عراق تعطیل شده اند و بسیاری از كودكان از تحصیل بازمانده اند. یك سخنگوی سازمان انگلیسی «كودكان را نجات دهید» می گوید: تقریباً ۵۰ درصد كودكان عراقی به مدرسه نمی روند، زیرا والدین آنها با شنیدن داستانهایی در این رابطه كه كودكان ربوده و برای دریافت خونبها نگهداری می شوند، كودكان را به مدارس نمی فرستند.در عین حال سوءتغذیه در میان كودكان عراقی از حدود ۴ درصد در سال ،۲۰۰۲ از زمان تهاجم و اشغال عراق توسط آمریكا به ۸ درصد افزایش یافته است. ادامه اشغالگری و خشونت های مرتبط با آن اوضاع كودكان عراق را اسفبار تر كرد و آینده عراق را تهدید می كند.با وجود آن كه گزارش دانشگاه سازمان ملل(UNU) به این امر اشاره می كند كه تنها حدود ۵۰ شخصیت دانشگاهی در عراق ترور شده اند اما رقم واقعی بسیار بالاتر است. هزاران شخصیت دانشگاهی، دانشمند و سیاستمداران برجسته عراقی تحت سیاست هراسناك بعثی زدایی به قتل رسیده اند.دو سال اشغال عراق باعث كشته شدن هزاران زن و مرد، پیر و جوان بی گناه در عراق شده است. شخصیت های لیبرال غربی و سازمان های ضد جنگ با دولتهای متبوع خود همسو شده و به عمد مقاومت عراق را مسئول این جنایت اشغالگران می دانند.چرا شخصیت های لیبرال و سازمان های ضد جنگ غربی مقاومت عراق را مسئول خشونت ها در عراق می دانند؟ جنایات روی داده در فلوجه راكه طی آن ۶ هزار مرد، زن و كودك بی گناه قتل عام شدند، چه كسانی مرتكب شدند؟ این شخصیت های لیبرال هنگامی كه میراث فرهنگی عراق كه در متن تمدن بشری قرار داشت نابود و غارت شدند، كجا بودند؟ اندك افرادی در غرب شیون مردم قربانی فلوجه را شنیدند. جنایتی كه به بهانه تقویت «دموكراسی» غربی روی داد.در این میان باید به رشد آمار بیكاری در عراق اشاره كرد. حتی بسیاری از افراد متبحر و با تجربه در این كشور بیكار هستند. میزان بیكاری در عراق در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد است. عراقی ها شاهد نابودی و چپاول كشور و جامعه شان توسط یك قدرت امپریالیستی مسلح و شركت های خصوصی آن است.یكی از ضروری ترین اقدامات در حال حاضر در عراق پایان اشغال عراق و احیای نظام های آموزشی و درمانی است.تمامی دانشگاه های سراسر جهان باید برای پایان یافتن اشغالگری در عراق فعالیت كند.راهبرد عمومی آمریكا كه نظام آموزشی عراق را هدف قرار داده، به منزله جنایت جنگی است و جنگ های آمریكا علیه عراق نقض قوانین جنگ هوایی لاهه مصوب سال ۱۹۲۳ و كنوانسیون ژنو مصوب در سال ۱۹۴۹ است.

حامد شهبازی
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید