شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا
درسهایی از جهانی شدن صنعت خودرو کره جنوبی
دلایل بسیار خوبی برای مرور تجربه كره جنوبی در باب توسعه و صنعت خودرو در همایش مهم صنعت، ساختار مناسب و توسعه وجود دارد.زیرا :نخست كره جنوبی كشوری است كوچك كه با كمتر از ۱۰۰ هزار كیلومترمربع مساحت و جمعیتی نسبتا بالا و معادل ۴۶ میلیون نفر، سرزمینی فقیر از نظر منابع معدنی و انرژی، طی سه دهه تجربهای مثالزدنی در عرصه رشد و توسعه اقتصادی و صنعتی از خود به جای گذارده است تا ثابت شود كه به هر ترتیب كاهشهای سریع و وسیع شكافهای توسعهای در جهان امكانپذیر است.دوم، اگرچه كره جنوبی و ایران به صورتی همزمان توسعه صنعتی و صنایع خودروسازی خود را آغاز كردهاند و در آغاز ایران الگوی قابل توجهی برای كره جنوبی بوده است، اما مسیرهای متفاوت رشد و توسعه را پیمودهاند تا مشخص شود كه توسعه تقلید نیست. سوم، كره جنوبی در بسیاری از زمینههای صنعتی به طور كلی نظیر صنایع الكترونیكی، كشتیسازی، فولاد و به صورت خاص خودروسازی به درجات بالایی از تواناییهای تكنولوژیكی در جهان تا سطح پنجمین خودروساز جهان دست یافته است تا بر این باور خط بطلان كشیده شود كه اریكه رهبران صنعتی - تكنولوژیكی جهان لااقل به صورت موردی و انتخابی دستنیافتنی است. و سرانجام، كره جنوبی در جریان بحران بزرگ ارزی، مالی خود ضربات سنگینی را در صنایع بزرگ خودرو از جمله كیا، سامسونگ، سانیانگ و دوو دریافت كرد تا ثابت شود كه اگر اصلاحات ساختاری و سیاستی لازم در قبال تحولات داخلی و بینالمللی به هنگام انجام نگیرد، عوامل توسعه میتوانند به عوامل بحران بدل شوند. با چهار باور و امید فوقالذكر، بحث ساختار صنایع خودروسازی، جهانی شدن و درسهای كره جنوبی را در بخشهای زیر تقدیم میكنم. مطلب در آغاز نگاهی خواهد داشت به خلاصه تاریخچه توسعه صنایع خودرو در كره جنوبی، سپس براساس آن به عوامل موثر و فضای توسعه این صنعت در گذشته اشاره كرده و ساختار و موقعیت كنونی را در كره جنوبی مورد توجه قرار خواهد داد. به هر دو دلیل مهم حاكم بر روند هرنوع رشد و توسعهای در جهان، یعنی هدفگذاریها و سیاستهای جدید و تنگناهای موجود، كره جنوبی پس از تجربه بحران ارزی و مالی سال ۱۹۹۷، دست به كار تجدید ساختار صنعتی خود به طور كلی و به خدمتگیری تجربهای نو در صنایع خودروسازی به صورت خاص است. از اینرو با تلاشی جهت شناسایی عوامل مهم و موثری كه ساختار كنونی صنایع خودروسازی كره جنوبی را تحتتاثیر قرار داده است، بخش بعدی به بررسی روند تحولات آینده دور و نزدیك این صنایع و چالشهای آن اختصاص خواهد داشت و سرانجام در پایان امیدوار است مهمترین درسها و تجربیات چهار دهه رشد صنایع خودرو كره جنوبی و گرایشات كنونی آن را جهت بهرهگیری از آن در تصمیمگیریهای آینده صنایع خودرو در جمهوری اسلامی ایران به امید مفید بودن آنها، جمعبندی و ارائه شود.
مرور گذرای رشد و توسعه صنایع خودرو
داستان توسعه كره جنوبی عموما از آزاد شدن این كشور از سلطه ژاپن در سال ۱۹۴۵ آغاز میشود. پس از جنگ دو كره، اقتصاد این كشور در دهه ۱۹۵۰ هیچ توجهی به افزایش پسانداز داخلی و درآمد صادراتی نشان نداد. در سال ۱۹۶۱ اقتصادی به شدت عقبمانده و گرفتار ركود با مشخصات زیر بود:
- درآمد سرانه: ۸۲ دلار
- حجم تجارت (صادرات + واردات): ۴۰۰ میلیون دلار
- كسری تراز بازرگانی: ۳۲۰ میلیون دلار
- مهمترین منبع تامین مالی ارزی: كمكهای دریافتی خارجی
به رغم چنین مبانی و ویژگیهایی، كره جنوبی با شتابی سریع مسیر طراحی شده خود را پیمود و در اوایل دهه ۱۹۸۰ خود را در لیست تولیدكنندگان صنایعی همچون خودروسازی مشاهده كرد. صنایعی كه در یك دهه بعد با ویژگیهای موارد خاص خود برای توسعه كره همراه بودند. شد سریع صنعت خودرو در كره جنوبی به طور كلی به نیمه دوم دهه ۱۹۸۰ میلادی بازمیگردد. در سال ۱۹۸۵ كل تولید خودرو كره جنوبی كه امروز به ۲.۸ میلیون واحد بالغ میشود، صرفا به ۳۷۰ هزار دستگاه رسید. تنها در فاصله یكسال یعنی در سال ۱۹۸۶ با ۶۱ درصد افزایش این تولید به ۵۹۵ هزار دستگاه و در سال ۱۹۸۷ با افزایش مجدد ۶۲ درصدی، صنایع خودروسازی كره ۹۶۷ هزار دستگاه خودرو را روانه بازارها كردند. با اندكی مكث در شتاب بالای تولید خودرو در كره پس از این سال، دوباره در نیمه اول دهه ۱۹۹۰، رشد تولید خودرو در این كشور با سرعتی عجیب استمرار یافته و در سال ۱۹۹۲ با افزایش ظرفیتی معادل ۳۲۰ هزار دستگاه در سال، كل تولید كره از یك میلیون و ۷۴۰ هزار دستگاه به دو میلیون و ۵۹ هزار دستگاه افزایش یافت. نگاهی به گذشته به خوبی نشان میدهد كه صرفا از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۶ (سال قبل از بحران ارزی، مالی كره جنوبی) یعنی طی یك دوره دهساله، تولید خودرو در كره جنوبی به ۸ برابر رسیده است. اگرچه رشد اقتصادی كره جنوبی به طور كلی در این دوره در سطح جهانی بسیار بالا و نمونه بوده است اما رشد صنایع خودرو این كشور بسیار فراتر از آن بوده است و گویای امكانپذیری چنین تحركاتی در صنایع منتخب است. بسیار فراتر از سایر زمینههای صنعتی، موفقیتهای تعیینكننده در رشد توسعه و حركت اقتصادی واقعی در صنایع خودروسازی به شدت به حل مسائل مقیاسهای بالای تولید پس از تجربه رشد سریع آن وابسته است. دومین نكته مهمی كه در تاریخچه صنایع خودرو كره جنوبی جلب توجه میكند، آن است كه در نیمه اول دوره مورد اشاره، افزایش سریع حجم و میزان تولید به سرعت با افزایش تقاضای داخلی پوشش داده شده اما پس از سالهای ۱۹۹۰، به تدریج بازار داخلی كشش خود را از دست داده و مشكل اضافه تولید و مقیاسهای بالای تولید، از طریق رشدهای جهشی صادرات خودرو این كشور حل شده است. مسیر مزبور تا جایی ادامه یافته است كه رشد تقاضای داخلی خودرو كره در سال ۱۹۹۴ و ۱۹۹۵ كلا به صفر رسیده و بازارهای خارجی رشد بالای ده درصدی تولید خودرو را جذب كرده است. انتخاب بازارهای هدف، ایجاد ظرفیتهای بازاریابی و اتخاذ سیاستهای مربوطه و ایجاد فضایی كه امكان واردات را نمیدهد، همه موفقیتهای كره را كامل كرده است. معهذا همچنان كیفیت این رشد مساله جدی صنایع خودرو كره است و ساختار این صنعت را برای آینده تحت فشار جدی قرار داده كه قبل از بسط آن نگاهی گذرا به ساختار كلی صنعت خودرو در كره جنوبی و پیوندهای فنی و سرمایهای آن در داخل و خارج این كشور بسیار كمك خواهد كرد.
موقعیت كنونی ساختار صنایع خودرو در كره
ویژگیها و موقعیت كنونی صنایع خودروسازی كره جنوبی از ویژگیهای رشد و توسعه صنعتی كره جنوبی خیلی فاصله ندارد. رشد صنعتی كره جنوبی به رهبری دولت است كه به طور طبیعی در آن فاصله میان دولت و بازار بسیار كم بوده است. دولت كره، با عنایت به بازار كوچك این كشور و منابع طبیعی و معدنی ناچیز آن كشور، باید سیاست برونگرایی را اتخاذ میكرد كه در یك فرصت استثنایی در سطح بینالمللی در زمان تصمیمگیری و با وجود واحدهای صنعتی بزرگ باید موتور رشد مورد بحث میشد. از این رو قبل از بروز بحران ارزی سال ۱۹۹۷ كره، بخش عمدهای از اعجاز كره جنوبی مرهون سیاستی بود كه به رشد سریع مجتمعهای بزرگ صنعتی تجاری كره ختم شد كه در این كشور به »چبول« معروف هستند. در دهه ۱۹۷۰، به عنوان بخشی از سیاستگذاریهای صنعتی شدن، دولت در یك انحصار چندقطبی شركتهای بزرگ كرهای را به سرمایهگذاری در صنایعی نظیر خودروسازی تشویق كرد. شركتهای بزرگی كه در این صنایع سرمایهگذاری میكردند از امتیازات و سوبسیدهای وامهای بانكی و ارزی، معافیتهای مالیاتی و گمركی در زمینه صادرات، وارداتی برای صادرات خود برخوردار میشدند. به این ترتیب مجتمع شركتهای كرهای بسیار بزرگ، متشكل از رشتههای كاملا متنوع فعالیت و با مالكیت و مدیریت خانوادگی شكل گرفتند و رشد كردند. اكنون ۳۰ شركت بزرگ اول كره در تمامی بخشهای اقتصادی فعالند. در سال ۱۹۹۶ (قبل از بحران) ۳۰ چبول بزرگ كره، ۱۶ درصد تولید ناخالص داخلی این كشور را تولید كردهاند و سهم آنها در تولید ناخالص داخلی بخش صنعت ۴۱ درصد بوده است و ۵۰ درصد صادرات ۱۳۸ میلیارد دلاری كره را در سال مورد بحث به خود اختصاص دادهاند.در جمع ۳۰ شركت بزرگ چهار گروه اول یعنی هیوندای، دوو، سامسونگ و الجی كاملا برجستهاند. این چهار شركت بزرگ در سال ۱۹۹۶ به تنهایی ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی كره را دارا بودهاند، با توجه به این كه سه شركت اول، معروفترین شركتها در صنایع خودروی جهان نیز محسوب میشوند. نمودار صفحه بعد ساختار كنونی صنایع خودرو كره جنوبی را نشان میدهد. همانگونه كه نمودار سازمانی مزبور نشان میدهد، در كنار سه شركت بزرگ بینالمللی هیوندای، كیاموتورز و دوو كه خودرو از جمله فعالیتهای اصلی آنها محسوب میشود، شركتهای بزرگ دیگر سامسونگ، سانگ یانگ و آسیاموتور نیز در این كشور به كار خودرو مشغول بودهاند و شركت سامسونگ قبل از بحران به مرز یك سرمایهگذاری ۴ میلیارد دلاری در خودروهای برقی نیز پیش رفته است.
اگرچه كره جنوبی در مجموع در استراتژی توسعه خود از ورود سرمایه مستقیم خارجی قبل از بحران ارزی استقبال نكرده، ولی صنعت خودرو در كره از آغاز در هر دو زمینه سرمایهای و فنی شركای شناخته شدهای در آسیا، اروپا و امریكا داشته است. ازجمله هیوندای با میتسوبیشی ژاپن، كیا با فورد امریكا، دوو با هوندای ژاپن و تا حدودی جنرال موتور، سانگ یانگ با بنز آلمان و در نهایت سامسونگ موتور با نیسان ژاپن. ساختاری كه در مقایسه با خودروسازان جهان بسیار ناپایدار به نظر میرسد، به خوبی گویای حمایتهای دولتی و برخورداری سرمایهگذاران از سوبسیدها و منابع مالی داخلی و خارجی این كشور در گذشته و ضرورت تجدیدنظرهای ساختاری پس از بحران ارزی است كه از آن بعدا سخن گفته میشود. معهذا قبل از ورود به بحث عوامل دگرگونی ساختار صنعتی كره جنوبی نگاهی به تولید خودروسازان كرهای تصویر كمی بهتری را نشان میدهد. در سال ۱۹۹۷، از كل دو میلیون و ۸۱۸ هزار واحد تولید خودروی كره جنوبی، شركتها تركیب زیر را دارا بودهاند: قبل از بروز بحران در كره جنوبی ضرورت انجام اصلاحات ساختاری در كره جنوبی قطعی شده بود ولی بروز بحران ارزی هم از نظر دامنه اصلاحات و هم از نظر سرعت حركت باورهای گذشته را دگرگون كرد. ساختار صنایع خودروسازی كره جنوبی تحتتاثیر عوامل مختلفی پس از سال ۱۹۹۷ در حال دگرگونی اساسی است كه به دلیل اهمیت موضوعی در بخش بعدی، به آن مفصلتر اشاره میشود.دگرگونی ساختار صنایع خودروسازی كره جنوبی
در یك نگاه كلی ساختار صنایع خودروسازی كره جنوبی در دهه ۱۹۹۰ تحتتاثیر دو دسته عوامل زیر قرار دارد كه بررسی روند آن آینده این صنایع را مشخص میسازد:
الف) مشكلات ساختاری
همانگونه كه گفته شد، به رغم نقش تعیینكننده صنعت خودروسازی در كره جنوبی، این صنایع به دلیل عدم انجام اصلاحات سیاستی لازم در طول زمان با مشكلات ساختاری وسیعی نیز روبهروست. بخش اعظم این مشكلات به فلسفه بنگاهداری در كره جنوبی و رشد مجتمعهای بزرگ صنعتی، تجاری در این كشور تحت عنوان »چبول« بازمیگردد كه به آن اشاره شد.در این نوع خاص از توسعه نهادهای اقتصادی، نوعی همزیستی میان دولت و چبولها ایجاد شده و به چبولها پا به پای قدرت دولت اجازه داده است كه بزرگتر و بزرگتر شوند و به نحو روزافزونی از امكان عدم دخالت دولت در كار بازارها برای كنترل و نظارت بر كار آنها كاسته میشود. این روابط فضایی را ایجاد كرده است كه در آن چبولها بزرگتر میشوند تا فروپاشند. در این سیاست، به طور طبیعی اولین چیزی كه مورد توجه دولتها قرار میگرفت، بررسی روابط شركت و چبول با دولت و دولتمردان بوده نه ضوابط بازار. در چنین فضایی چبولها نیز مجبور بودند روابط خود را با دولت و سیاستمداران برای كسب منابع موردنیاز خود مستحكم كنند. در جریان این معاملات، بانكها و مقامات آن با دام سوءاستفادهها و فسادهای مالی وسیعی رو به رو شدند كه مورد حمایت دولت هم قرار داشته است. حركتی كه پس از بحران كره غیرقابل ادامه است. دومین بخش مشكلات ساختاری در صنایع خودرو كره اتكای این كشور به بازارهای جهان سوم است. در مجموع رشد صادرات خودرو كره جنوبی به كشورهای در حال توسعه در گذشته بالای ۶۰ درصد بوده است. بنابراین كاملا مشهود است كه طی سالهای دهه ۱۹۹۰، صنایع خودروسازی كره جنوبی به عنوان تنها گریزگاه ممكن برای ادامه رشد خود به بازارهای شكننده كشورهای در حال توسعه وابسته شده است. بازارهایی كه از دو طریق صنایع خودروسازی كره جنوبی را با تهدیدی بالقوه رو به رو ساخته است:
۱) كشاندن كمپانیهای كرهای به رقابتهای جدی با شركتهای بزرگ خودروسازی جهان.
۲) مرتبط ساختن اقتصاد كره و صنعت مزبور به نوسانات شدید و غالبا غیرقابل پیشبینی اقتصادهای جهان سوم.
نگاه تطبیقی به وضعیت صنایع خودرو جهان فعلی مشكل مزبور را بهتر مشخص میسازد. در حالی كه وابستگی صنعت خودرو در امریكا به خارج با در اختیار داشتن حداقل ۲۵ درصد از تولید جهانی تنها، ۱۰ درصد و ژاپن به عنوان دومین تولیدكننده خودرو ۳۵ درصد است. كره جنوبی پس از آلمان و فرانسه به عنوان پنجمین تولیدكننده خودرو در جهان ۴۵ درصد تولیدات خود را راهی بازارهای خارجی آن هم با تركیب گفته شده، میكند.
ب) جهانی شدن و دگرگونی تكنولوژیك
پس از بحث مشكلات داخلی و ساختاری صنایع خودروسازی در كره جنوبی كه طی سالهای اخیر به دگرگونی همه جانبهای در مدیریت این بخش اشاره میكند، جهانی شدن یا بینالمللی شدن فرآیند تولید و تجارت جهانی دومین دسته دلایل جدی برای این دگرگونی را به همراه داشته و خواهد داشت.جهانی شدن، فرایندی چندبعدی است كه در آن اقتصاد، سیاست، اجتماع و روابط فرهنگی میان ملتها را به هم نزدیكتر و دربرمیگیرد. جهانی شدن اقتصاد آنگونه كه كم و بیش در ادبیات اقتصادی جهان از آن سخن گفته میشود، به مرزهایی فراسوی وابستگی متقابل اقتصادهای ملی بسط مییابد. این حركت یك انتقال كیفی به سوی سیستم اقتصاد جهانی است كه دیگر برپایه اقتصادهای ملی مستقل نبوده بلكه بر اساس الزامات بازار جهانی برای تولید، توزیع و مصرف عمل میكند. از اینرو جهانی شدن اقتصاد تغییرات عمیقی را دربردارد كه در آن اقتصاد جهان از تصمیمات حاكمیتهای ملی مستقلتر شده و قدرت آن در كنترل و تسلط بر اقتصادهای ملی افزایش مییابد. لذا به نظر میرسد به نحو غیرقابل برگشتی، كنترل دولتها بر اقتصاد و جامعه خود كاهش خواهد یافت. در میان نیروهایی كه جهانی شدن اقتصاد را تاكنون ارتقا بخشیدهاند، پیشرفتهای علمی و تكنولوژیكی و بلوغ نظام سرمایهداری از جایگاه خاصی برخوردار است. از آنجا كه جهانی شدن كنونی از سوی بازیگران اقتصادی خاص و انتخاب آنها قابل مدیریت نیست، به طور مسلم برای حاضران در صحنه اقتصاد جهانی با هزینهها و فوائد متفاوتی توام خواهد بود كه برندگان آن كسانی خواهند بود كه با انجام اصلاحات ساختاری در اقتصاد و صنایع خود آمادگی جذب شوكهای احتمالی خارجی و استفاده از فرصتهای احتمالی را داشته باشند. این كه تا چه میزان این تحلیل از روند تولید و تجارت جهانی صحیح است و قابل اتكا، نیازمند بحثهای طولانی است، چرا كه صاحبنظران مختلف در این زمینه نظرات متفاوتی دارند. ولی در بحث جاری، مهمتر از این اختلافنظرات، آن است كه به نظر میرسد سیاستگذاران كرهای به چنین روندی باور دارند و همین باور از عوامل اساسی دگرگونی در استراتژی كلان مدیریت اقتصادی كره جنوبی به طور عام و در صنایع خودرو به صورت خاص در سالهای اخیر بوده است. روندهای دگرگونی ساختاری مورد بحث فراوان است، ولی میتوان خیلی خلاصه به بخشهای اصلی آن در بحث حاضر اشاره كرد:
۱ - باز شدن هرچه بیشتر اقتصاد و صنایع كره و ورود سرمایه خارجی مسلطتر از هر زمانی بر آن.
۲ - كاهش چشمگیر حمایتهای دولت از چبولها و حاكمیت بیشتر مكانیزم بازارها.
۳- سالمسازی روابط مؤسسات بانكی و تامین مالی دولت و گروههای بزرگ صنعتی و توسعه همهجانبه شفافیت رفتاری به آنها.
۴ - قبول كنترلها و نظارتهای جدی خارجی و بینالمللی بر فرایندهای مالی، حسابداری و اطلاعات اقتصادی كره جنوبی برای جلوگیری از اشتباهات گذشته.
۵ - انجام اصلاحات جدیتر در سطح بنگاههای بزرگ اقتصادی به شرح زیر:
الف) ایجاد شفافیت در عملكرد مدیریت شركتهای بزرگ و ضوابط حسابداری آنها.
ب) حذف ضمانتهای متقابل وامی شركتها از یكدیگر تا سال ۲۰۰۰.
ج) كاهش نسبت بدهی به سرمایه شركتها تا ۲۰۰۰ درصد تا پایان سال ۱۹۹۹.
د) مشاركت بیشتر سهامداران در امور شركتها از طریق انتخاب مدیران خارج از كادر داخلی شركتها.
ه) تمركز چبولهای بزرگ بر زمینههای صنعتی تخصصی در قبال توسعه افقی آنها.
و) ادغامها و واگذاریهای وسیع و منطقی كردن مقیاسهای تولید.
تغییر ساختار و تمركز چبولهای كره جنوبی كه در ۹ بخش عمده صنعتی یعنی، صنایع خودرو، نیمه هادیها، پتروشیمی، راهآهن، صنایع هواپیمایی، انرژی، پالایشگاه و كشتیسازی متمركز شده است، وسیعترین تحولات را طی ۲ سال گذشته در صنایع خودرو كره جنوبی از خود بر جای گذارده است كه حاصل آن واگذاری خودروسازان متفاوت به دو شركت اصلی هیوندای و دوو بوده است. به عبارت دیگر دوو با در اختیار گرفتن شركت سانگ یانگ و احتمالا سامسونگ و شركت هیوندای با تملك شركتهای كیاموتورز به آسیا موتورز، عملا به دو قطب اصلی صنعت خودروسازی كره به صورت متمركز بدل شدهاند كه آینده آن نیز با بروز بحران در غول دوو به تمركز بیشتر برای امكانپذیری رقابت گستردهتر بینالمللی نزدیكتر میشود و این روندی است كه با توجه به ادغامهای گسترده خودروسازان بزرگ دنیا، اگر از كیفیت لازم برخوردار باشد، حداقل بر شكاف میان كره جنوبی و شركتهای بزرگ جهان نمیافزاید. تلاشی كه با مجموعهای از سیاستها در سطح خردتر از روند صنعتی شدن كره جنوبی در حال تكمیل است:
۱ - تركیب كردن شاسیهای مختلف و به نوعی استاندارد كردن آنها.
۲ - بازنگری در وضعیت قطعهسازان و افزایش ظرفیتهای فنی و مالی آنها.
۳ - تجدیدنظر در كم و كیف نیروی انسانی و انعطافپذیری مدیریت آن.
۴ -...
درسهایی از تجربه كره جنوبی
الف) اولین درس در تجربه كره جنوبی، شاید همان درس تمامی تجربه توسعه در جهان باشد. هیچ جامعهای نمیتواند استوار، مستمر و كارا به روند توسعه پای گذارد و آن را ادامه دهد، مگر آن كه از قبل چهار پیششرط اصلی آن را تدارك دیده باشد:
۱ - دستیابی به حداقلی از سواد عمومی به آن معنی كه جامعه حرف یكدیگر را بفهمند و برای كار سخت آماده باشد.
۲ - استحكام و یكپارچگی و وجود تعادلهای اجتماعی برای آن كه در فرآیند رشدهای سریع ظرفیت تحمل شوكهای وارده را داشته باشد.
۳ - وجود بینشی واحد در كل حاكمیت كه برای آیندهای قابل پیشبینی جامعه (درست یا غلط) تكلیف خود را روشن بداند.
۴ - و سرانجام، حضور یك نظام اجرایی و دولت مصمم، از لحاظ اداری سالم و خوب.
این عوامل شرایطی است كه در سطح كلان در كره جنوبی پس از دهه ۱۹۶۰ تحولات خارقالعاده ایجاد شده را امكانپذیر ساخته است.
ب) بیشك درس بعدی در تجربه توسعه كره جنوبی و به خصوص صنعت خودرو همان چیزی است كه بارها تكرار شده و ارزش تكرار را هم دارد. صنعت خودرو در كره حاصل یك انتخاب استراتژیك و از لحاظ اجرایی تلاش مستمر برای رسیدن به آن است و این تنها راهی است كه در طول تاریخ توسعه برای رسیدن به چنین موقعیتی در هر كجای جهان وجود داشته است.
ج) در تجربه كره جنوبی از »تولید خودرو« مهمتر، »خودروساز« شدن بوده است و تفاوت اصلی در این دو زمینه به دو تفكر كاملا متفاوت اقتصادی پایه و تكنولوژی پایه برمیگردد. در مسیر رشد صنعت خودرو، به نحوی فزاینده توسعه ظرفیتهای تكنولوژیكی شكاف طبیعی موجود میان این رشد و توسعه تكنولوژیكی را كاهش داده و این تنها راه مقابله با تاثیرات منفی شوكهای خارجی (به مفهوم عام خارج از صنعت خودرو) برای یك رشد مستمر است.
د) در استراتژی مورد بحث كره جنوبی، رشد صنایع كوچك و متوسط اقماری قطعهساز و صنایع جانبی آن، نظیر بسیاری از نقاط جهان نقش اساسی را عهدهدار بودهاند. ولی آنچه كره جنوبی را متفاوت میسازد كیفیت رشد مزبور است. در كره جنوبی این صنایع مشاوران اصلی خودروسازان بزرگ هم هستند و تنها سفارش كار دریافت نمیكنند. به رسمیت شناختن هسته اصلی صنعت و طراحی مكانیزم اجرایی برای پیوند با آن درس بزرگ این تجربه است.
ه) در صنعت خودرو در كشوری نظیر كره جنوبی بیتردید، مقیاس تولید حرف اول را برای آیندهدار شدن آن زده است. رسیدن به این قطعیت كه برای خودروساز شدن و در عین حال عرضه تولیدی قابل دفاع از هر نظر، راهی جز جهانی شدن وجود ندارد، درواقع محور اصلی انتخابها و تصمیمات بزرگ و ریسكپذیر بعد بوده است. قطعیتی كه امروز جدیتر از دیروز و در عین حال و به رغم امكانپذیر بودن آن، نیازمند عزمی بزرگتر و ساختارهای صنعتی پویاتر از گذشته در تجربههای جدید است.
و) صنعت خودرو كره جنوبی اگرچه كار خود را تقریبا همزمان با صنعت خودرو در ایران آغاز كرده است، ولی طی این دو دهه تعیینكننده گذشته در مسیری كاملا متفاوت آن را توسعه داده است.
مدیریت خصوصی واحدها، اجازه بزرگ شدن به آنها در سطح اعتبار جهانی و امكان دسترسی به منابع لازم، توجه به ضوابط بازار جهانی و مكانیزمهای بازار به طور كلی و فقدان محدودیتهای تكنولوژیكی همه و همه امتیازاتی به خودروسازان كرهای داده است، ولی بحران سال ۱۹۹۷ و حوادث پس از آن به خوبی گویای فاصله شركتهای كرهای با استانداردهای برتر جهانی در زمینههای موردبحث است. بی تردید با وجود ابهامات و مشكلات متعدد در سالهای اخیر، صنعت خودرو در جمهوری اسلامی ایران راه دشوار و طولانیای را در ابعاد مختلف با قدرت و رشد و بهبودی قابل تقدیر پیموده است. ولی برجستهترین درس تجربه كره جنوبی برای آن انسجام، عزم و حركت گستردهتر از گذشته است. اگرچه این پیشنهادی دشوار است اما همت موجود و تجربیات به دست آمده، گویای امكانپذیری و آینده موفق برای آن است.
دكتر محسن طلایی
سفیر پیشین ایران در كره جنوبی
منبع : مجله گسترش صنعت
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انگلیس رفح بنیامین نتانیاهو انتخابات دولت حجاب مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم چین روز معلم رهبر انقلاب نیکا شاکرمی
سیل ایران سازمان هواشناسی آتش سوزی شهرداری تهران آموزش و پرورش هلال احمر قوه قضاییه پلیس معلم فضای مجازی زلزله
ترکیه خودرو مسکن قیمت خودرو سهام عدالت قیمت طلا قیمت دلار بازار خودرو تورم ایران خودرو حقوق بازنشستگان بانک مرکزی
مهران غفوریان رضا عطاران ساواک تلویزیون موسیقی سریال شهاب حسینی صداوسیما مسعود اسکویی سینمای ایران دفاع مقدس
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین جنگ غزه آمریکا روسیه حماس اوکراین نوار غزه ایالات متحده آمریکا یمن
فوتبال پرسپولیس استقلال سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر علی خطیر بازی جواد نکونام لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا
اپل هوش مصنوعی آیفون صاعقه موبایل گوگل ناسا عکاسی تلفن همراه مدیران خودرو
کبد چرب فشار خون چای دیابت طول عمر