یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ / Sunday, 22 April, 2018

خیابانی خیس در شبی تاریک


خیابانی خیس در شبی تاریک
آلبوم های جاز همیشه از آن طرف مرز رسیده اند و هیچ ایرانی ای حداقل در ۲۰ سال گذشته شاهد اجرای زنده این سبك در ایران نبوده است البته گروه هایی بوده اند كه به صورت پراكنده آثاری را كاور یا خلق كرده اند كه خلق آثار عمدتاً ناشی از تلفیق موسیقی های دیگر با موسیقی جاز است. نمونه اش كنسرتی بود كه چند ماه قبل به سرپرستی پیتر سلیمانی پور در یك آموزشگاه برگزار شد. این سبك یكی از سبك های ناشناخته در ایران است و مخاطبان حرفه ای آن بسیار كم هستند. بنابراین راه برای آموزش این موسیقی راه بسیار باریكی است كه عده كمی از آن عبور می كنند. هرچند در دهه ۵۰ این سبك تا حدودی از طرف چند گروه در ایران رشد پیدا كرده بود و رادیو و تلویزیون هم آثار موسیقیدانان شناخته شده را پخش می كردند. اما در دو دهه گذشته تنها ورود آثار جاز غربی و خارجی از آن سوی مرز باعث شده ارتباط مخاطب ایرانی با این موسیقی حفظ شود درحالی كه در فضای رسمی موسیقی هیچ نشانی از آن دیده نمی شود. نه در صدا و سیما اثری از آن می شنویم و نه در فضای با مجوز موسیقی شاهد فروش آلبومی از این دست هستیم. اما كیوان میرهادی در پیشگفتار كتاب جاز، پیدایش و سبك شناسی نوشته نیوشا بقراطی آورده: «برای پیشرفت بعدی موسیقی جاز در ایران نیاز مبرمی به آموزش وجود دارد یعنی یك سیستم آموزشی ملهم از تدریس هارمونی، تاریخ، ریتم، سازشناسی، نقد و تركیب بدنه بداهه نوازی جاز و تلاش برای ایجاد گروه های تدریس جاز در دانشگاه های ایران منجر به گشایش بعدی این پدیده در ایران می شود.»احتمالاً این گفته میرهادی همان طیف بسیار كوچك مخاطبان این سبك موسیقی را خطاب قرار می دهد چرا كه حتی در بین شنوندگان تقریباً حرفه ای موسیقی در ایران كمتر شناختی در این باره وجود دارد.با این حال احتمالاً كسانی كه شنیدن جاز را دوست دارند طالب خواندن درباره آن هم هستند و «كتاب جاز» كه چند ماهی است وارد بازار شده اطلاعات خوبی در این باره ارائه و سبك های آن را معرفی كرده و از منابع بسیاری بهره برده است. كتاب جاز از ریشه های آن شروع كرده و بعد به بیشتر از ۲۰ سبك موسیقی جاز پرداخته، آنها را معرفی كرده، تفاوت سبك ها را با هم برشمرده و سرآمدان آن را شناسانده است و در حقیقت برای كسانی كه می خواهند درباره جاز علاوه بر گوش دادن به آثارش اطلاعاتی كسب كنند منبع خوبی است. درحالی كه تقریباً اولین كتابی است كه در ایران به طور مفصل به این نوع موسیقی پرداخته است.
• ترانه های كار
ریشه موسیقی جاز برگرفته از سنت های آمیخته به موسیقی قبیله ای منطقه آفریقای غربی است. از زمانی كه سرزمین هایی كه ساحل عاج و ساحل طلا خوانده می شوند ساحل برده نام گرفتند و تجارت برده رواج پیدا كرد و موجبات خلق موسیقی جاز را فراهم آورد. نیوشا بقراطی برای تصویركردن آن دوران و اینكه چطور جاز اولیه به وجود آمد به بیان تاریخچه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مناطقی كه بعدها تجارت برده در آن رواج پیدا كرد، همچنین نوع فرهنگ و موسیقی پرداخته و در بخش جداگانه ای قوانین بردگی را شرح داده است. قوانینی كه تاثیر مستقیم و بسیار عمیقی بر شكل گیری و به وجود آمدن جاز داشته است. موسیقی برای ساكنان قاره سیاه هیچ گاه اسباب تمدد اعصاب، آرام بخشی یا تجمع نبوده بلكه برای نواخته شدن هر ملودی علت محیطی- اجتماعی خاص وجود داشته است. ترانه های كار در الگوسازی «جاز» نقش مهمی داشت. ترانه ها نوعی آزادسازی درونی و عملی خلاقانه به حساب می آمد و این به تقویت حس موسیقایی و بداهه پردازی كمك بسیار می كرد. ترانه ها به صورت دسته جمعی و با حضور یك خواننده رهبر كه در حقیقت تكخوان گروه بود اجرا می شد و مضمون اشعار با هم تفاوت زیادی داشت. اجرای بداهه ای و لحظه ای اشعار و بداهه نوازی در وزن و آهنگ ادای كلمات، حتی بداهه خوانی در قالب های شعری، ریشه های نخستین بداهه نوازی در جاز معاصر به حساب می آیند كه با گذشت سال ها و دستیابی سیاهان به ساز جای خود را به این فرم دادند.
• بلوز فراگیرتر از جاز
سبك «بلوز» از زیربناهای پایه ای جاز و ژانر جداگانه ای از موسیقی عامیانه سیاهان ایالات متحده است اما به علت تكیه اساسی بر آواز و صوت انسانی و ترانه نسبت به جاز كه تكیه اش بر جنبه نوازندگی است با برخورداری از مزیت اجرای ساده و آسان تر زودتر از جاز فراگیر شد. نیوشا بقراطی بعد از توضیح درباره چگونگی به وجود آمدن سبك بلوز به بیان ویژگی های این موسیقی می پردازد و با ارائه مثال هایی از اشعار به كار گرفته شده عناصر آن را برمی شمرد. او در این كتاب می گوید: دست زدن و پایكوبی متداول در آفریقای غربی فرمول تكرار عبارات در بلوز و انتقال به جاز كلاسیك تغییر شكل آن از آوایی به سازی، موسیقی های مذهبی و سرودخوانی های كلیسایی از منابع تاثیرگذار بر جاز هستند.نیو اورلئان زادگاه راستین این موسیقی عامیانه است و مولف به معرفی آن و بیان خصایص اجتماعی، تاریخی و جغرافیایی اش می پردازد؛ شهری كه در آن با سیاهان رفتار سازگارتری داشتند و به بردگان اجازه داده می شد تا شب های شنبه و یكشنبه در محلی از شهر كه بعدها میدان كنگو نام گرفت با هم ملاقات كنند و در مراسم ترانه خوانی و رقص های گروهی گردهم آیند.«اركستر آنها را یك قوطی خالی كنسرو و یك بشكه خالی گوشت تشكیل می دهد كه با چوب دستی یا تكه های استخوان، همچون چوب درامز با ضربه زدن به آنها نواخته می شود. همراه با این موسیقی پیرمردان و پیرزنان ترانه هایی می خوانند كه با توجه به نوع تلفظ خاص و استفاده از حروف صدادار بسیار در آن به نظر آفریقایی خالص می آید...» (صفحه ۵۱) نیوشا بقراطی عوامل تعیین كننده و موثر در شكل گیری جاز را یك به یك برمی شمرد عواملی كه حتی برای مخاطبان اسیر دیگر سبك ها نیز جالب است. اینكه سیاهان با آن وضعیت اقتصادی فاجعه آمیز خود چگونه به سازهای گرانبهایی چون كلارینت، ترومپت و ترومبون كه جزیی از موسیقی جاز هستند دسترسی پیدا كردند؟شاید با بیان جنگ داخلی در سال ۱۸۶۵ تعداد زیادی از ادوات موسیقی متعلق به دسته های مارش نظامی در ایالت های لوییزیانا، می سی سی پی، آلاباما، جورجیا و كارولینای جنوبی به دلیل مستعمل شدن به دور انداخته شد و بردگان آنها را دوباره به كار گرفتند. سیاهان به موسیقی مارش علاقه مند شدند و تغییر شكل موسیقی سیاهان از مارش به «جاز» را می توان در حدود سال ۱۸۹۰ تخمین زد. «این تحول و ارتقای موسیقایی با كمك چند تغییر مهم در ساختار و نحوه اجرای دسته های موزیك محقق شد: ضعیف كردن و صیقل زدن ریتم و وزن خشن موسیقی از یك سو به تحول ریتمیك این موسیقی كمك كرد و از سوی دیگر مجال دادن به نوازندگان برای بداهه نوازی فردی و همچنین بداهه نوازی جمعی اساس روند ملودیك موسیقی را از موزیك مارش به «جاز» مبدل كرد.» (ص ۵۷)
• سلاطین جاز
فصل بعدی كتاب درباره پیشگامان جاز است. كسانی كه دست كم در تكنیك نوازندگی این سبك را ارتقای بسیار دادند. هنرمندانی مثل «مانوئل پرز»، «جان رابیشو»، «بادی بولدن»، «فردی كپارد» و «كیدی اوری» كه در حقیقت نوازندگی این موزیسین ها بود كه دوران اولیه جاز را شاخص كرد. البته آنچه كه ما امروز از این سبك می شناسیم به دلیل تلاش ها و خلاقیت های چهره های درخشانی مثل «لویی آرمسترانگ»، «سیدنی بشت»، «جلی رول مورتون» و چند نفر دیگر است كه چهره «نیو اورلئان جز» را از حالت فرمی خام به ژانری پخته مبدل كردند. اما در این میان «بادی بولدن» از معروفیت عمومی بیشتری نسبت به دیگران برخوردار است. او نخستین كسی است كه در تاریخ جاز از سوی مستمعان لقب سلطان را دریافت كرد. او حتی یك نت هم نمی توانست بخواند ولی تكنیك نوازندگی خیره كننده ای داشت و نخستین كسی بود كه اصلی ترین درون مایه های «جز كلاسیك» را به طور روشن در موسیقی خود متبلور كرد. «جوزف كینگ الیور»، «آرمند پایرون»، «فرانك دوسن»، «بانك جانسون»، «جك كری»، «پاپا مات كری»، «كینگ الیور» و دیگران هم بودند كه تاثیر بسیاری بر این سبك داشتند. بعدها جاز از مزرهای نیو اورلئان فراتر رفت و كم كم در سراسر آمریكا رواج پیدا كرد. «این سبك در دهه ۱۹۲۰ دوران فراگیرشدن خود را پشت سر گذاشت و شاید هم به همین دلیل است كه با شنیدن موسیقی جاز حتی امروز نیز هر كس بی اختیار خیابانی خیس را در شبی تاریك در نظر می آورد كه تلالوی چراغ های چشمك زن بر روی زمینش نقش بسته است،...» (ص ۸۷) در دهه های بعد این سبك كاملاً به یك موسیقی آكادمیك و پویا تبدیل شد و از فرم عامیانه خود به مفهوم خیابانی بودن فاصله گرفت و به دنبال آن سبك های مختلفی با ریشه جاز به وجود آمدند. سبك هایی كه هریك با دست زدن به تجربه ای جدید لباسی نو بر تن این قالب موسیقی كردند. مولف كتاب جاز ۲۱ سبك را برشمرده، مهمترین خوانندگان و نوازندگان آنها را معرفی كرده و ویژگی های هریك را توضیح داده است. بخش سبك شناسی كتاب با نگاهی گذرا به تاریخ جاز آغاز می شود و سپس با بررسی جز آوازین، رگتایم، نیواورلئان جز، كلاسیك جز، تقاطع جز- بلوز، پیانو بلوز و... ادامه می یابد و با لاتین جز پایان می یابد.
نیوشا بقراطی ادامه جدول موزیسین های هر سبك را با تفكیك سازهایشان گنجانده و كتاب را با عكس هایی از بزرگان این سبك به پایان می برد ما با دیدن عكس ها بی اختیار خیابانی خیس در شبی تاریك را در نظر می آوریم...


منبع : روزنامه شرق

مطالب مرتبط

درباره بتهوون و سمفونی نه، به بهانه اجرای ارکستر سمفونیک

این بار رهبری اركستر سمفونیك تهران را رهبر مشهور ایرانی یعنی «علی رهبری» برعهده گرفته بود. علی رهبری كه از او در جوامع بین المللی موسیقی، با نام «الكساندر رهبری» یاد می شود در سال ۱۳۲۷ در تهران متولد شد و از كودكی در رشته موسیقی به فعالیت پرداخت و پس از اتمام دوره هنرستان به اتریش سفر كرد و در آكادمی موسیقی وین به تحصیل پرداخت و سپس در كسوت رهبر اركستر و آهنگساز به فعالیت پرداخت. او بین سالهای ۱۳۵۴ تا ۱۳۵۷ موفق به كسب چند مدال از سوی كمیته حقوق بشر و نیز مسابقات رهبری اركستر درفرانسه و سوئیس گشت و سال بعد فرصتی یافت تا اركستر فیلارمونیك برلین را رهبری كند. گفته می شود كه وی از سوی رهبر سرشناس اتریشی یعنی هربرت فون كارایان مورد حمایت قرار گرفت وسپس طی چند دهه با اركسترهای معتبری همچون اركستر سمفونیك نورنبرگ، فیلارمونیك BRT (بلژیك)، فیلارمونیك چك، فیلارمونیك زاگرب، فیلارمونیك مالاگا (اسپانیا) و بالاخره اركستر سمفونیك تهران در سمت های گوناگون همكاری داشته است.
علی رهبری در كار ضبط آثار موسیقی كلاسیك نیز بسیار پركار بوده و نزدیك به یكصدوپنجاه CD از اجراهای او به بازارهای جهانی راه پیدا كرده است كه نزدیك به چهل CD از این مجموعه به اجرای آثار اپرایی اختصاص دارد.آثار مهم تصنیف شده توسط رهبری عبارتند از سمفونی برای سیاهان آفریقا، خون ایرانی، قدرت فلامنكو، نوحه خوان، بیروت ۱۳۶۲ و آثار بی شمار دیگر.چندی پیش علی رهبری پس از چند دهه دوری از وطن، به رهبری اركستر سمفونیك تهران پرداخت و آثاری از چایكوفسكی و دورژاك را اجرا كرد و این بار و در این هفته به اجرای اثر بزرگی همچون سمفونی شماره ۹ بتهوون پرداخت.به نظر می رسد با حضور علی رهبری، تحول چشمگیری در روندكاری اركستر سمفونیك تهران رخ داده و برنامه كاری آن نظم و ترتیب خاص و بی سابقه ای به خود گرفته است.
بتهوون و سمفونی شماره ۹
لودویگ ون بتهوون در سال ۱۷۷۰ در آلمان چشم به جهان گشود. هیچ یك از آهنگسازان موسیقی كلاسیك به اندازه بتهوون برای مردم عادی شناخته شده نیستند. با این حال بتهوون نزد متخصصان موسیقی نیز جایگاه ویژه ای یافته است. بتهوون نخستین دروس موسیقی را زیر نظر پدرش فراگرفت وبعدها به مكتب موتسارت وهایدن راه یافت و آثار بی شماری تصنیف كرد كه در بیشتر آنها رگه هایی از شخصیت منحصر به فرد بتهوون دیده می شود. او در فرم سمفونی توانست تحولی ژرف به پاكند تا جایی كه در هر یك از سمفونی هایش عرصه ای نو در نگرش به این فرم موسیقایی، گشایش یافته است. علاوه بر این، بتهوون آثار بی شمار دیگری در فرم های مختلف از جمله سونات، تریو، كوارتت، كوئینتت، سكستت، كنسرتو، اپرا، اورتور، اوراتوریو، مس، لید و غیره خلق كرده است. درمورد سمفونی نهم بتهوون اولین نكته حایز اهمیت این است كه برای نخستین بار در تاریخ موسیقی، صدای انسان در فرم سمفونی به كار رفته است، چرا كه فرم سمفونی به طور كلی فرمی است سازی و نه كوازی و تمامی آثار سمفونیكی كه پیش از انتشار این قطعه تصنیف گشته بودند، تنها از صدای سازی بهره گرفته بودند. لیكن بتهوون در اینجا به یكباره تصمیم گرفت تا شعری از شاعر آلمانی زبان، شیللر را در قسمت پایانی سمفونی نهم خود بگنجاند. نكته دیگری كه در رابطه با سمفونی نهم می توان ذكر كرد این است كه بتهوون در طول ساختن این اثر به طور كامل ناشنوا بود. در این باره توضیح اینكه اولین نشانه های ناشنوایی در او از سن حدود ۲۷ سالگی ظاهر شد و پس از گذشت زمان ناشنوایی اش شكل حادتری به خود گرفت تا جایی كه به كری كامل منجر شد.نتیجه اینكه بتهوون، خالق سمفونی نهم، هیچگاه نتوانست حتی یك نت از این شاهكار بی همتا را بشنود، تراژدی ای كه هچگاه از این قطعه برجسته، جدایی پذیر نمی نماید. در آن هنگام، تنگ دستی بتهوون و نیز كشمكش هایی كه بر سر سرپرستی برادرزاده اش بدانها مواجه بود همگی دست به دست هم داده بودند تا سمفونی نهم در بحرانی ترین مقاطع زندگی آهنگساز پا به عرصه هستی بگذارد. به هر حال سمفونی نهم به اعتبار موومان آخرش كه همان منظومه شادی شیللر است، اثری خوانده می شود كه انسانها را به آزادگی، شادی و برادری فرامی خواند. در اصل عنوانی كه به كنسرت هفته جاری اركستر سمفونیك تهران داده شده همان شعری است كه تمام ایرانیان آن را از بر هستند:
بنی آدم اعضای یكدیگرند
كه در آفرینش زیك گوهرند
چو عضوی به دردآورد روزگار
دگر عضوها را نماند قرار
جملات زیر نیز در بروشور این كنسرت به چشم می خورد:
«بتهوون از دنیایی كه در عالم خاموشی ساخته بود هر چند یك بار برای مردمی كه می شنیدند، تحفه ای می آورد. البته تحفه گرانبهایی بود، گرانبهاترین تحفه ای كه برای ابنا بشر به یادگار مانده است. سمفونی نهم در آن روزهای سخت تصنیف شد و شگفت آن است كه در بیان شادی و برای تسكین اندود دردمندان به وجود آمد. واقعاً این علو روحی از كسی كه تیره روزترین مردم عصر خود بود عجیب به نظر می رسید، معهذا بتهوون مانند پیامبری مردم را به پاكبازی و صمیمیت دعوت می كند تا غمهای خود را فراموش كنند و برادروار همدیگر را دوست بدارند.»البته جملات فوق كه در بروشور كنسرت آمده از متن كتاب تفسیر موسیقی، نوشته سعدی حسنی گرفته شده كه جا داشت مسؤولین تنظیم بروشور به این نكته توجه بیشتری كرده و آن را اعلام می داشتند.طبق برنامه اعلام شده از سوی ارگانهای مربوطه، كنسرت هفته جاری اولین بخش از مجموع حدوداً كنسرتی است كه قرار است توسط اركستر سمفونیك تهران و به رهبری علی رهبری اجرا شود. قرار است در كنسرتهای آینده قطعاتی از موتسارت، چایكوفسكی، وردی، دورژاك، الگار، پوچینی، ارف و دیگر آهنگسازان اجرا شود كه این خود طیف وسیعی را كه قرار است بدان پرداخته شود نشان می دهد.در اینجا جا دارد كه از اجرای اعضای گروه كر تالار وحدت نیز كه علی رغم برخورداری از حداقل امكانات و مواجهه با بی برنامگی های همیشگی، این اثر جدی را اجرا كردند نیز یاد كرد. باشد كه با برنامه ریزی هایی كه علی رهبری از روی آگاهی، جهت سر و سامان بخشی به گروه كر تالار وحدت می كند ما بیش از پیش شاهد هنرنمایی ایشان باشیم و برای ایشان نیز از شرایط مساعدتری نسبت به گذشته جهت فعالیت دراین حوزه برخوردار گردند.

طاها پیشوا

وبگردی
دادستانی که به قانون تمکین نکرد
دادستانی که به قانون تمکین نکرد - نکته دیگری که برای شخص من در ماجرای مرتضوی بسیار مهم‌تر از شرایط او در زندان است، عدم تمکین ایشان به قانون است. مرتضوی به عنوان یک دادستان و شخصیت‌های برجسته و بانفوذ قوه قضائیه حاضر نشد به قانون تمکین کند. حالا دیگر اهمیتی ندارد که مرتضوی در بند 241 باشد یا 309 یا چقدر به مرخصی بیاید، مهم این است که اتفاقات اخیر نشان داد که او هیچ پایبندی به قانون نداشته و ندارد
معنی و مفهوم "به ما این دختر خوشگل‌ها رو نشون بده"؟
معنی و مفهوم "به ما این دختر خوشگل‌ها رو نشون بده"؟ - بعد از انقلاب، به واسطه تنیده شدن حکومت و دین بسیاری از پست‌ها و سمت‌های سیاسی با هاله‌ای رو به رو شد که اجازه نمی‌داد صاحب آن منصب مورد نقد قرار بگیرد....
سومین روز جشنواره جهانی فیلم فجر
سومین روز جشنواره جهانی فیلم فجر - سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر از 30 فروردین با حضور فیلم سازانی از ایران و نمایندگانی ازسینمای 78 کشور جهان تا 7 اردیبهشت در پردیس سینمایی «چارسو» برگزار می شود.
سیلی زدن به «امید» مردم در پارک!
سیلی زدن به «امید» مردم در پارک! - کتک خوردن دختری که جز التماس دوستانش هیچ فریادرسی ندارد از یک پلیس زن عضو گشت ارشاد که ماموران مرد هم آنها را همراهی می کردند، آنقدر دردناک است که کمتر وجدان بیداری به آن واکنش نشان نداده است.
عصر ما - پرونده حضور زنان در ورزشگاه ها
عصر ما - پرونده حضور زنان در ورزشگاه ها - بررسی حضور زنان در ورزشگاه ها با حضور نرگس آبیار، لاله افتخاری، حمید رسایی، حجت الاسلام محسن غرویان و فائزه هاشمی.
حمله فیزیکی به بازیگر زن ایرانی در خیابان! / عکس
حمله فیزیکی به بازیگر زن ایرانی در خیابان! / عکس - بازیگر سریال "تعطیلات رویایی" از حمله افراد ناشناس به خود خبر داد. مریم معصومی، بازیگر سینما و تلویزیون مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفت.
گفتگوی تلفنی با همسر مرتضوی / صوت
گفتگوی تلفنی با همسر مرتضوی / صوت - سعید مرتضوی که در روزهای گذشته خبری از او نبود و حتی سخنگوی دستگاه قضایی گفته بود حکم جلبش صادر شده اما گیرش نیاورده‌اند، به گفته همسرش در تهران است.
ارسطوی پایتخت با مونا فائض پور ازدواج کرد
ارسطوی پایتخت با مونا فائض پور ازدواج کرد - «احمد مهران فر» بازيگر نقش «ارسطو عامل» در سريال پايتخت ۵ در اینستاگرام خود از ازدواجش با «مونا فائض پور» خبر داد.
صحبت های جنجالی رییسی علیه روحانی
صحبت های جنجالی رییسی علیه روحانی - صحبت های جنجالی رییسی پیرامون استفاده روحانی از نام امام رضا در انتخابات
500 نفر محتوای نامه‌های پستی مردم را میخواندند و چک می‌کردند!
500 نفر محتوای نامه‌های پستی مردم را میخواندند و چک می‌کردند! - محمد غرضی می‌گوید: زمانی که به عنوان وزیر در وزارت حضور یافتم بیش از ۵۰۰ نفر را دیدم نامه‌هایی که از داخل به خارج و از خارج به داخل کشور ارسال می‌شدند را چک می‌کردند و به صورت سه شیفت فعالیت می‌کردند و نامه‌ها را می‌خواندند.
جنجال ویدیو دختر بازیگر روی کول بازیکن پرسپولیس!
جنجال ویدیو دختر بازیگر روی کول بازیکن پرسپولیس! - عکس و ویدیویی منتسب به ستاره پرسپولیس فرشاد احمدزاده و ترلان پروانه بازیگر سینما و تلویزیون در فضای مجازی منتشر شده است. عجب پاپراتزی‌هایی داریم!
دختر داعشی سریال پایتخت کیست ؟
دختر داعشی سریال پایتخت کیست ؟ - در قسمت های اخیر سریال پایتخت بازیگر جدیدی به جمع خانواده معمولی پیوسته است؛ نیلوفر رجایی فر نقش الیزابت را در سریال پایتخت ۵ ایفا می کند ؛ این بازیگر با جلب اعتماد سیروس مقدم این فرصت ط بازی در سریال پر طرفدار پایتخت را به دست آورد .
خانم ایرانی، عامل تیراندازی در مقر یوتیوب / فیلم
خانم ایرانی، عامل تیراندازی در مقر یوتیوب / فیلم - ویدیوهایی از نسیم نجفی اقدم در شبکه های اجتماعی به زبان های انگلیسی و فارسی موجود است که در آن ها وی از حذف ویدیوهای خود توسط یوتیوب شکایت دارد.
رقص کاوه مدنی یا کالای ایرانی؟
رقص کاوه مدنی یا کالای ایرانی؟ - بگذارید اینطور بپرسم: مگر کیروش، مربی تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران عرق نمی‌خورد؟ نمی‌رقصد؟ مگر برانکو و شفر نمازشب می‌خوانند و روزه می‌گیرند و اصولگرا و ارزشی و انقلابی هستند؟!