جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

ویتامین ب-۹


ویتامین ب-۹
ویتامین ب-۹
(اسید فولیك)
اسید فولیك كه به نام های فولات یا ویتامین ب-۹ نیز خوانده میشود برای بسیاری از اعمال بدن از جمله سلامتی سیستم عصبی، خون و سلول ها حیاتی و اساسی است.
این ویتامین بدن را در مقابل بیماریهای قلبی، نقص های مادرزادی، پوكی استخوان و سرطان های مشخصی حفظ می كند.
موارد استفاده
اسید فولیك در درمان و مقابله با بسیاری از بیماریها، شامل موارد زیر، كمك كننده است:
* نقایص مادرزادی، میزان پایین اسید فولیك با نقایص موقع تولد همراه است. نیمی از نقایص لوله عصبی (نظیر اسپینا بیفیدا) قابل پیشگیری است اگر زنان در سن باروری از اسید فولیك در رژیم غذایی شان استفاده كنند. مطالعات نشان می دهد كه میزان اسید فولیك مورد نیاز برای جلوگیری از نقایص لوله عصبی از طریق مكمل های ویتامینی بسیار راحت تر قابل دسترسی است تا منابع غذایی به تنهایی.
* حمله و سكته قلبی. اسید فولیك برای پاك كردن خون از ماده ای به نام هوموسیستین ضروری است. میزان بالای هوموسیستین خطر بیماریهای قلبی و سكتة قلبی را افزایش می دهد.
* سرطانها. سطح پایین اسید فولیك، در ایجاد سرطان مخصوصاً سرطان كردن رحم، ریه و روده بزرگ نقش دارد.
* پوكی استخوان. فقدان اسید فولیك و در نتیجه افزایش هوموسیستین باعث ضعف استخوانها شده آنها را مستعد شكستگی می كند.
* افسردگی و دیگر مشكلات ذهنی. اسید فولیك برای عملكرد مغز مهم است. این ویتامین خلق، خواب و اشتها را تنظیم می كند. افزایش سطح اسید فولیك و در بعضی افراد، مخصوصاً اشخاص مسن باعث علایم روانی یا ذهنی منفی بر عكس میشود. اسید فولیك یك اثر ضد افسردگی خفیف دارد و مصرف مكمل های اسید فولیك در بهبود اثر داروی پروزاك مؤثر است.
اسید فولیك همچنین در موارد زیر مفید است:
جلوگیری از كم خونی كه می تواند باعث كاهش تعداد سلولهای قرمز خون شود، كمك به درمان سردرد، بهبود روماتیسم مفصلی، كمك به درمان ناباروری، كمك به درمان آكنه و مفید برای افراد مبتلا به ایدز
منابع غذایی
غذاهایی كه شامل میزان چشمگیری از اسید فولیك هستند شامل كبد، عدسی، سبوس برنج، مخمر آبجو، آرد سویا، نخود چشم سیاه، لوبیای مرمری، لوبیا قرمز، بادام زمینی، اسفناج، برگ شلغم، لوبیا، گندم و مارچوبه.
در فرآورده های غذایی (برای مثال جوشیده یا حرارت داده شده) اسید فولیك از بین می رود. نگه داشتن غذا در حرارت اتاق به مدت طولانی نیز می تواند محتوای اسید فولیك آن را از بین ببرد.
شكال دیگر
مكمل های ویتامین ب-۹ به صورت اسید فولیك و اسید فولینیك قابل دسترسی هستند. در حالی كه فولات پایدارتر است، اسید فولینیك مفیدترین شكل ذخیرة غذایی در بدن است.
نحوة مصرف
اسید فولیك به صورت قرص و در صورت صلاحدید پزشك به صورت تزریقی قابل استفاده است. قرص ها در مقدارهای ۴۰ تا ۱۰۰۰ میكروگرم در دسترس هستند. میزان مجاز توصیه شده (RDA) برای اسید فولیك بستگی به سن و جنس دارد (پایین را نگاه كندی). در صورت حامله بودن، میزان كافی اسید فولیك باید استفاده شود. قبل از شروع مصرف مكمل های اسید فولیك یا دادن آن به بچه ها، با پزشك مشورت كنید.
میزان مجاز توصیه شده در رژیم غذایی (RDA)
* شیرخواران زیر ۶ ماه: ۲۵ میكروگرم
* ۶ تا ۱۲ ماه: ۳۵ میكروگرم
* بچه های ۱ تا ۳ سال: ۵۰ میكروگرم
* بچه های ۴ تا ۶ سال: ۷۵ میكروگرم
* پسران و دختران ۱۱ تا ۱۴ سال: ۱۵۰
میكروگرم
* مردان ۱۵ سال و بالاتر: ۴۰۰ میكروگرم
* زنان ۱۵ سال و بالاتر: ۴۰۰ میكروگرم
* خانم های حامله: ۴۰۰ میكروگرم
* زنان شیرده: ۲۸۰ میكروگرم
موارد احتیاط
اسید فولیك ندرتاً‌سمی است. مصرف زیاد آن (بیشتر از ۱۵ میلی گرم) می تواند باعث مشكلات معده، مشكلات خواب، واكنش های پوستی و تشنج شود. مكمل های اسید فولیك كمبود ویتامین ب-۱۲ را كه می تواند باعث آسیب دائمی به سیستم عصبی شود، مخفی نگه دارد. مكمل های اسید فولیك باید همیشه ویتامین ب-۱۲ نیز به همراه داشته باشند.
تداخل های احتمالی
* باعث كاهش جذب روی میشود.
* كاهش جذب و عملكرد در صورت همراهی با استروژن، الكل، داروهای مختلف شیمی درمانی (مخصوصاً متوتروكسات)، سولفاسلازین، باربیتورات، و داروهای ضد تشنج.
اگر آسپیرین، ایبوپروفن یا استامینوفن برای مدت طولانی استفاده می كنید به اسید فولیك بیشتری نیاز دارید.
در صورتی كه اسید فولیك با ویتامین ب-۱۲، نیاسین، كولین و ویتامین "سی" استفاده شود بهترین اثر را دارد.
برای اطلعات بیشتر در مورد اسید فولیك با پزشكتان صحبت كنید.
منبع : پایگاه الکترونیکی خدمات پزشکی ایران


همچنین مشاهده کنید