جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


پیمان نامه حقوق کودکان


پیمان نامه حقوق کودکان
پیمان‌نامه حقوق همه كودكان و نوجوانان زیر ۱۸ سال را زیر پوشش حمایت دارد .
- كشورهای عضو پیمان نامه ، متعهد شده اند كه حقوق همه كودكان را در همه زمینه ها رعایت كنند . كودكان از هر نژاد ، رنگ وملیتی كه باشند حقوق كودك از آنها حمایت می كند .
- شما هر شكل باشید ، پدرومادر شما هر كس كه باشند ، پوست شما هر رنگ كه باشد ، جنسیت شما هر چه باشد ، اگر معلول یا سالم باشید ، ثروتمند یا فقیر باشند ، دارای این حقوق هستید.
- هر كودكی حق دارد نام و ملیت مشخص داشته باشد .
تولد ، یكی از وقایع مهم زندگی هر فرد است ونداشتن شناسنامه و مشخص نبودن هویت كودك سبب می شود كه گاهی آنان را برای انجام فعالیتهایی مانند توزیع مواد مخدر ، گدایی ، كارهای دشوار ، بهره كشی و سایر اقداماتی كه سلامت جسمی و روانی آنان به خطرمی اندازد مورد سوء استفاده قرار دهند و یا از مزایای اجتماعی ، محروم سازند.
- اگر شما به ناچار در كشوری غیر از آنجا كه پدر و مادرتان اقامت دارند زندگی می كنید ، حق دارید با آنها مرتب در تماس باشید و در صورت امكان به خانواده خود ملحق شوید .
- دولتها باید از انتقال غیر قانونی كودكان جلوگیری كنند .
هیچ كس ، حتی پدر ومادر شما حق ندارند به زور شما را از كشورتان خارج كند .
- همه كودكان حق دارند افكار خود را بیان كنند .
در تمامی مسایلی كه به شما مربوط می شود چه در خانه و مدرسه ، چه در برابر مسئولین ، باید با توجه به رشد فكری و سن شما ، به نظراتتان اهمیت لازم داده شود . اظهار نظر آزادانه كودك در امور مربوط به خود از این نظر اهمیت دارد كه او را در امر انتخاب و تصمیم گیری درست یاری می دهند ؛ استقلال عمل او را تقویت می كند یا اعتماد به نفس او را افزایش می دهد و كنجكاوی و شوق یادگیری را در او پرورش می دهد .
- هر كودكی حق دارد عقاید خود را آزادانه بیان كند .
البته این آزادی به شرطی است كه شما هم حقوق دیگران را محترم بشمارید و عقاید شما به نظم و سلامت جامعه آسیبی نرساند .
- كودكان هر مذهب حق دارند تا آزادانه مراسم مذهبی خود را اجرا كنند .
در زمینه باورهای مذهبی و به جا آوردن اعمال دینی ، شما حق دارید از راهنمایی های پدر و مادرتان استفاده كنید .
- همه كودكان حق دارند اجتماعات مسالمت آمیز داشته باشند .
- زندگی با خانواده برای رشد و رفاه كودك بسیار مهم است .
پدر ومادر شما ، هر دو مسئولیت تربیت ، پرورش و امنیت شما را بر عهده دارند .
۱- دولت های عضو بیشترین تلاش خود را به كار خواهد بست تا والدین در پرورش و رشد كودك مسئولیت مشترك داشته باشند ونگرانی اساس آنها باید حفظ بیشترین منافع كودك باشد .
۲- دولتهای عضو باید حق كودكانی كه والدین آنها شاغلند در برخورداری از خدمات و تسهیلات مناسب تضمین كنند .
۳- دولتهای عضو كمكهای مناسبی به والدین و سرپرستان قانونی دراجرای مسئولیتهای خود در پرورش كودك عرضه خواهند كرد . نقش دولت كمك به والدین نیازمند برای برطرف كردن نیازها و كمبودهای كودك است نه بر عهده گرفتن نقش والدین
- هر كودكی حق دارد از حریم شخصی برخوردار باشد .
هیچ كس نمی تواند بدون اجازه شما یا بطور غیر قانونی در امور خصوصی ، خانوادگی و نوشته های شما دخالت كند.
- همه كودكان حق دارند به اطلاعات مناسب دسترسی داشته باشند .
شما می توانید از طریق رادیو ، تلویزیون ، روزنامه و كتاب به اطلاعات دسترسی داشته باشید. این اطلاعات نبایستی كه برای شما مضر باشد .
- با هیچ كودكی نباید بد رفتاری شود .
هیچ كس حق ندارد كودكان را مورد بهره كشی قرار دهد یا به آنها بی اعتنایی كند .
اگر با شما بدرفتاری می شود ، شما باید از كمك و حمایت برخوردار شوید .
- كودكانی كه به هر دلیلی والدین خود را از دست داده اند ، حق دارند از وجود یك سرپرست مناسب بهره مند شوند .
اگر شما تنها هستید ، دولت با انتخاب خانواده دیگری برای سرپرستی یا فرستادن شما به مراكز مناسب كودكان از شما حمایت خواهد كرد .
- هر كودكی كه به ناچار وطن خود را ترك كرده باشد و به یك كشور جدید پناهنده شود ، باید دركشور جدید بتواند مثل بقیه كودكان زندگی كند .
شما چه همراه خانواده خود ، چه تنها باشید ، در شرایطی شما تنها باشید سازمان های مربوطه تلاش خواهند كرد تا شما هر چه سریعتر به خانواده خود ملحق شوید .
- بر خورداری از شرایط مناسب زندگی حق هر كودك است .
اگر شما معلولیتی دارید ، حق دارید از امكانات مناسب بهداشتی و خدمات اجتماعی بهره مند شوید . این حق شماست كه از امكانات خوب آموزشی برخوردار باشید .
- هیچ كودكی نباید از دسترسی به مراقبت های بهداشتی ، پیشگیری از بیماری و خدمات پزشكی محروم باشد . در صورت بیماری ، شما حق دارید از بالاترین خدمات بهداشتی و درمانی برخوردار شوید .
اطرافیان باید بیشترین توجه را به شیوه تغذیه شما داشته باشند .
دولتهای عضو در موارد زیر اقدامات مناسبی به عمل خواهند آورد .
الف) كاهش مرگ ومیر كودكان
ب) تضمین فراهم ساختن كمك های پزشكی و مراقبتهای بهداشتی لازم برای همه كودكان ، با تاكید بر تدارك مراقبتهای بهداشتی اولیه .
پ) مبارزه علیه بیماری و سوء تغذیه .
ت) آموزش همگانی برای همه اقشار جامعه و دسترسی دانش آموزان به بهداشت و تغذیه.
ث) ایجاد خدمات پیشگیری ، راهنمایی والدین و خدمات و آموزش تنظیم خانواده .
- اگر سرپرستی كودكی باید به خانواده ای سپرده شود ، دولت موظف است كه پس از تحقیق كافی ، خانواده ای مناسب را برای كودك انتخاب كند و بعد از آن ، به طور منظم او را مورد ارزیابی قرار دهد .
- این حق شماست كه در تمام دوران كودكی از خدمات بیمه اجتماعی برخوردار باشید . برخورداری از تامین اجتماعی ، از جمله بیمه اجتماعی حق هر كودك است .
- همه كودكان حق دارند از شرایط مناسب زندگی برخوردار باشند . پدر و مادر شما باید در حد توان امكانات ، شرایط مناسب را برای شكوفایی توانایی ها و رشد جسمی ، ذهنی ، معنوی ، اخلاقی و اجتماعی شما فراهم آورند . تضمین شرایط زیستی لازم برای رشد كودك در درجه اول بر عهده والدین یا دیگر اشخاص مسئول كودك در حد توان و امكانات آنها است .
- آموزش حق همه كودكان است . این حق هر كودك است كه با توجه به شرایط او، امكانات آموزشی مناسب برایش فراهم شود . اگر شما در یادگیری ضعیف هستید ، هیچ كس حق ندارد شما را تحقیر یا تنبیه كند .
- اجباری كردن و در دسترس قرار دادن آموزش ابتدایی رایگان برای همه، در دسترس قرار دادن آموزش عالی برای همگان ، متناسب با گنجایش آن و با استفاده از هر امكان مناسب ، انجام اقداماتی برپایه تشویق حضور مرتب در مدارس و كاهش میزان ترك تحصیل .
- همه كودكان حق دارند آنچه را كه مهم است بیاموزند .
این كه استعدادهای شما رشد یابد و شما مورد تشویق قرار بگیرید بسیار اهمیت دارد ؛ بدین تریتب شما توانایی های لازم را برای یك زندگی مسئولانه در جامعه ای آزاد و سرشار از صلح ، تفاهم و دوستی بدست خواهید آورد
- آموزش كودك باید در راستای : رشد شخصیت ، استعدادها ، توانایی های جسمی و ذهنی كودك تا حد امكان باشد .
- هر كودكی حق بازی و تفریح دارد . شما حق دارید از فرصت های برابر و مناسب برای شركت در فعالیتهای فرهنگی ، هنری، ورزشی و تفریحی برخوردار باشید .
- هیچ كس حق ندارد كودكان را مجبور به كارهایی كند كه رشد و سلامت آنها را تهدید كند . دولتهای عضو موظفند حداقل سن و شرایط كار كودكان را تعیین كنند .
- زندگی در یك محیط سالم حق همه كودكان است . كشورهای عضو پیمان جهانی حقوق كودك باید با اقدامات لازم اجرایی ، اجتماعی و آموزشی در مقابله با استفاده از مواد مخدر و اعتیادآور از كودكان حمایت كنند .
- هیچ كس حق ندارد كودكان را بر باید یا مورد خرید و فروش قرار دهد . كسانی كه با كودكان بدرفتاری می كنند و یا آنها را می ربایند ، باید طبق قانون مجازات شوند .
- هیچ كودك زیر ۱۵ سال نباید در جنگ شركت كند .
- اگر كودكان از جنگ ، بدرفتاری و استثمار آسیب دیدند باید مورد مراقبت و حمایت قرار بگیرند .
- اگر كودكی به قانون شكنی متهم شد ، تا وقتی كه گناهكاری او طبق قانون ثابت نشده است ، باید بی گناه فرض
شود. حبس كودكان بزهكار باید به عنوان آخرین راه و برای كوتاه ترین زمان ممكن باشد .
- دولت ها موظفند از راههای گوناگون ، پیمان نامه حقوق كودك را بین كودكان و بزرگترها ترویج دهند و همگان را محتوای این پیمان نامه آشنا كنند .
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید