جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

برنامه منظم هر دانش‌آموزی را به دانشگاه می‌رساند


کانون فرهنگی آموزش از سال ۱۳۷۲ شروع به فعالیت کرد.این مؤسسه با ارائه برنامه‌ریزی آموزشی به دو شکل برنامه‌ریزی شخصی و برنامه‌ریزی کلی برای داوطلبان و دانش‌آموزان پایه‌های درسی مختلف توانسته به‌عنوان یکی از پرمخاطب‌ترین مؤسسات آموزشی کشور و همچنین یکی از پیشتازان برخی از زمینه‌ها در دنیا شناخته شود. برنامه‌ریزی مشخص کانون فرهنگی آموزش از طریق دفتر برنامه‌ریزی به روش قلم‌چی صورت می‌گیرد. برای آشنائی بیشتر با این مؤسسه با کاظم قلم‌چی مدیر این مؤسسه به گفت‌وگو نشستیم در ادامه متن این گفت‌وگو را می‌خوانیم:
ـ چه انگیزە‌ای باعث شد تا شما کانون را افتتاح کنید.
من در یک خانواده فرهنگی متولد شدم و پرورش یافتم از طرفی تجربه شخصی تدریس هم داشتم به همین دلیل سال ۱۳۷۲ این مجموعه را تأسیس کردم.
ـ شرایط ثبت‌نام در مؤسسه شما به چه صورت است؟
برای ثبت‌نام هیچ‌گونه شرط معدلی نداریم از نظر ما دانش‌آموزانی هم که معدل درسی پائینی دارند دارای بهره هوشی کافی هستند. ما هم بین دو دسته دانش‌آموز ممتاز و دانش‌آموز با معدل پائین هیچ‌گونه فرقی در تدریس نمی‌گذاریم. در صورتی‌که دانش‌آموزان طبق یک برنامه منظم حرکت کنند می‌توانند به تدریج پیشرفت کنند.
ـ آیا آمار مشخصی از دانش‌آموزان موفق خود در دست دارید؟
در چند سال گذشته نیمی از رتبه‌های یک رقمی کشور و مناطق در کنکور سراسری از میان کسانی بوده‌اند که از برنامه‌های کانون استفاده می‌کردند. برای مثال در سال ۱۳۸۴، ۶ نفر اول از ۱۰ نفر اول رشته ریاضی، ۶ نفر از ۱۰ نفر اول رشته تجربی، ۴ نفر از ۱۰ نفر اول رشته انسانی، ۵ نفر از ۱۰ نفر رشته هنر، ۴ نفر از ۱۰ نفر اول رشته زبان. همچنین بیش از ۸۰ نفر از رتبه‌های یک‌رقمی مناطق و سهمیه‌ها هم از داوطلبان کانون فرهنگی آموزش بوده‌اند.
ـ آیا شما تنها دوره‌های آمادگی کنکور را برگزار می‌کنید؟
مشکل ما همین است. افراد وقتی به اسم کانون فرهنگی آموزش و قلم‌چی برمی‌خورند به فکر کنکور و آزمون ورودی دانشگاه می‌افتند در صورتی‌که کار اصلی ما برگزاری دوره‌های پائین‌تر مثل دبیرستان و راهنمائی و دوره‌های بالاتر از کنکور دانشگاهی است امسال ۴۵۷ نفر از قبول‌شدگان مدارس تیزهوشان که از سال پنجم دبستان وارد مدارس تیزهوشان شدند و ۵۵۲ نفر از شاگردان دوره راهنمائی تیزهوش از برنامه‌ریزی‌ها و آزمون‌های کانون فرهنگی آموزش استفاده کرده‌اند.
ـ آیا ارائه آموزش‌های شما به‌صورت غیرحضوری و یا اینترنتی هم ممکن است؟
اساس کار ما به‌صورت غیرحضوری است. در مورد آموزش‌های اینترنتی و استفاده از نرم‌افزار از آنجا که در زمان شروع فعالیت ما این پدیده‌ها استفاده نشده و همه‌گیر نبوده پس ما به آموزش غیرحضوری اکتفا کردیم.
ما موضوع خودآموزی و آموزش از راه دور را با شیوه‌های اقتضائی و بومی شده خاص کشور خودمان پیش می‌بریم و به‌همین دلیل هم مورد استقبال عمومی قرار گرفتیم. ۶ سال پیش فعالیت گسترده‌ای را برای تهیه نرم‌افزارهای آموزشی انجام دادیم که در آن‌‌زمان با استقبال مواجه نشد فکر کنیم در آن‌زمان فرهنگ‌سازی لازم در این‌زمینه صورت نگرفته بود و به همین دلیل ادامه کار متوقف شد، امروز پس از ۶ سال با توجه به رشد فرهنگی مردم در استفاده از اینترنت و رایانه ما هم فعالیت‌هایمان را از سر گرفته‌ایم.
ـ چه فعالیت‌هائی باعث شده تا شما به این درجه استقبال عمومی برسید؟
دلایل مختلف دارد. کانون فرهنگی آموزش در امر آموزش داوطلبان از جدیدترین و موفق‌ترین روش‌های کاربردی بهره می‌گیرد. مثلاً به‌جای مشاوره، ما نهاد جدیدی را باعنوان پشتیبانی ابداع و معرفی کردیم. تفاوت پشتیبانی با مشاوره در این است که به‌جای آن داوطلب به مشاور مراجعه کند، پشتیبان به دانش‌آموزان و اولیاء مراجعه می‌کند و این یک برنامه روزانه است. مشاور کار اجرائی انجام نمی‌دهد اما پشتیبان کارهای اجرائی و حتی گاهی کارهائی را که پیش پا افتاده به‌نظر می‌رسند مثل حضور در جلسه آزمون، انجام نیازهای آموزشی و رفع نقص در خدمات را برعهده می‌گیرد.
ـ در پایان چه صحبتی برای خوانندگان و علاقمندان به آموزش دارید؟
دو موضوع است که به‌نظر من باید به آنها اشاره کرد اول در ارتباط با کتب آموزشی که انتشارات کانون فرهنگی آموزش از سال ۱۳۷۴ فعالیت در این زمینه را شروع کرد و بنا به آمار صادر شده از سوی مراجع رسمی در سال ۸۳ انتشارات کانون فرهنگی آموزش با انتشار ۹۰۹ عنوان کتاب که ۱۸۵عنوان چاپ اول و ۷۲۴ عنوان تجدید چاپ را شامل می‌شد رتبه اول را از آن خود کرده است. و در ادامه در ارتباط با کارنامه داوطلبان موضوعاتی است که باید اشاره کرد. یکی از دستاوردهای منحصربه‌فرد ما در زمینه آزمون و برنامه‌ریزی ارائه کارنامه کشوری در همان روز برگزاری امتحانات است.
جالب است این نکته را هم بدانید، در ابتدا که ما طرح آزمون‌های منظم را شروع کرده بودیم بعضی از کارشناسان آموزشی و روانشاسان تصور می‌کردند که تعداد زیاد آزمون‌ها ممکن است موجب افزایش اضطراب شود اما ما معتقد بودیم که این آزمون‌های منظم باعث آرامش و اعتمادبه‌نفس بیشتر می‌شود.
کارنامه‌های ما کمک می‌کند وضعیت آموزشی داوطلبان همان‌طور که هست شناخته شود. ما خوشحالیم که در تمام دنیا تنها مؤسسه‌ای هستیم که در یک آزمون کشوری با پوششی حدود ۳۰۰ شهر، کارنامه را همان‌روز در اختیار مخاطبین قرار می‌دهیم.


همچنین مشاهده کنید