سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا


اوساکا- ژاپن


اوساکا- ژاپن
شهر اوساکا پایتخت استانی به همین نام و سومین شهر بزرگ ژاپن است. اوساکا دارای جمعیتی معادل ۷/۲میلیون نفر است. این شهر در منطقه کانسایی در جزیره اصلی هنشو و در مصب رودخانه یودو در خلیج اوساکا بنا شده است(ژاپن مجمع الجزایری است که هنشو بزرگ ترین جزیره آن است).
اوساکا پایتخت تاریخی و تجاری ژاپن است. این شهر همچنان از بزرگ ترین بنادر و مراکز صنعتی ژاپنی محسوب می شود. البته شهر اوساکا به همراه شهرهای کوبه و کیوتو، جمعیتی معادل ۱۷میلیون و۵۱۰ هزار نفر را در خود جای داده است.
●تاریخ
شهر اوساکا در قدیم، نانیوا نام داشت و کوتوکو- از امپراطوران ژاپن- این شهر را پایتخت خویش قرار داده بود.
او نام نانیوا- نو- میا (به معنای پایتخت نانیوا) را برای این شهر برگزید. این شهر همواره بندرگاه مناسبی برای ایجاد ارتباط دریایی میان ژاپن و کره جنوبی محسوب شده است. در سال ۱۴۹۶ فرقه بودایی جودو شینسو مقر و یکی از عبادت گاه های عمده خود را در معبد ایشیاماهونگانجی در ایشیاما که امروز بخشی از شهر اوساکا را تشکیل می دهد، احداث کرد.
در سال ۱۵۷۶ اودانبوبوناگا حمله ای را علیه ساکنان معبد انجام داد، اما این حمله بلافاصله نتیجه نداد و معبد بودایی ها چهارسال در حصر کامل قرار گرفت. سرانجام در سال ۱۵۸۰ راهبان تسلیم شدند، معبد غارت شد و در نهایت تویوتومی هیدیوشی، محل معبد را به کاخ خویش بدل کرد. این کاخ را امروزه تحت عنوان کاخ اوساکا می شناسند. از این زمان به بعد نانیوا، برای چند سده اوساکا نام گرفت. در عصر میجی و پس از آنکه چندین بار در طول تاریخ نام شهر تغییر پیدا کرد، مجدداً نام اوساکا را بر آن اطلاق کردند. در آن زمان شهر اوساکا از نظر وسعت و جمعیت، دومین و از نظر اقتصادی، مهمترین شهر ژاپن محسوب می شد. در این شهر بازارهای متعددی دائر شده بودند و مرکز مبادلات تجاری نیز در آن قرار داشت.
در سال ۱۹۵۶ نیز تغییراتی در اوساکا ایجاد شده و به دستور حکومت مرکزی، مراحل اولیه احداث شهر مدرن آغاز شد.
●جاذبه ها
مرکز شهر اوساکا به دو بخش تقسیم شده است:کیتا(در شمال) و مینامی(در جنوب). در حالی که محله کوچک اومدا در کیتا واقع شده است، مرکز تفریحی شهر با دستگاه های متعدد تفریحی، پارک مثلث و آمریکامورا(دهکده آمریکایی) از جمله مناطق عمده جذب شهروندان و توریست های خارجی هستند که در منطقه مینامی واقع شده اند. محله های سینساباشی و ابیسوباشی که بزرگ ترین فروشگاه ها در آن ساخته شده اند، نیز در مینامی قرار دارند. مراکز عمده تجاری و به ویژه دادگاه ها و بانک ها در یودویاباشی و هوماچی واقع شده اند. این دو منطقه در میان بخش های کیتا و مینامی قرار دارند. اوساکا شهرت فرهنگی خود را مدیون بونراکو(تئاتر عروسکی سنتی) و تئاتر کوباکی است. نمایش های مانزای- که به اجرای نمایشنامه های معاصر کمدی اختصاص دارند- نیز در این شهر اجرا می شوند و در تماشاخانه ها در معرض دید تماشاگران قرار می گیرند.
جاذبه های توریستی شهر نیز عبارتند از: کاخ اوساکا، کایوکان ، آکواریومی که در خلیج اوساکا واقع شده و در آن ۳۵هزار گونه از جانوران دریایی در ۱۴ آکواریوم کوچک تر نگهداری می شوند. بزرگ ترین این محفظه های آکواریومی، گنجایش معادل ۵هزار و چهارصدتن آب دارد که در نوع خود، بزرگ ترین در جهان محسوب می شود.
کوسه نیز از گونه جانداران دریایی است که در این آکواریوم نگهداری می شود. از دیگر مناطق دیدنی شهر می توان به محله شینسکای و برج تسوتنکاکو اشاره کرد. پارک ها و مراکز تفریحی زیادی نیز در شهر وجود دارند. از جمله این پارک ها می توان اکسپولاند (مرکز برگزاری نمایشگاه ها) و دروازه فستیوال را نام برد.دیگر مناطق دیدنی شهر عبارتند از: موزه شهر اوساکا، پارک ناکاکوشیما، موزه چینی شرقی شهرداری اوساکا، موزه علوم شهرداری اوساکا، شهرداری مرکزی اوساکا، دهکده آ مریکایی، موزه استانی کمدی کامیگاتا و هنرهای نمایشی، پارک تن نوجی، باغ وحش تن نوجی، موزه ملی هنر، معبد شیتن نو، پارک سومیوشی، آرامگاه سومیوشی تایشا، مرکز تجاری آسیای شرقی(پاسیفیک).
●حمل ونقل
فرودگاه بین المللی کانسایی اصلی ترین فرودگاه شهر اوساکا محسوب می شود. این فرودگاه در جزیره ای مصنوعی و مستطیلی شکل در آب های خلیج اوساکا احداث شده است.این فرودگاه مسافرانی که قصد دارند از اوساکا و شهرهای اطراف آن به سفر بروند را جابه جا می کند.
این فرودگاه از طریق پلی به خشکی متصل است و از آن می توان به مرکز شهر و حومه آن از طریق اتوبوس و ترن تردد کرد. اوساکا فرودگاه بین المللی دیگری نیز دارد که به جابه جایی بخش عمده ای از مسافران داخلی می پردازد. شبکه قطار زیرزمینی در اوساکا نیز نقش مهمی را در جابه جایی مسافر از اوساکا به شهرهای اقماری و حومه ایفا می کند.
●جمعیت شناسی
براساس آمار ارائه شده در سال ۲۰۰۵ اوساکا دارای جمعیتی معادل ۲میلیون و ۶۴۰هزار و ۹۷نفر است.
حجم تراکم در این شهر نیز ۱۱هزار و ۸۹۴ نفر در هر کیلومترمربع است. مساحت کامل شهر نیز ۳۰/۲۲۱ کیلومترمربع است.مردم اوساکا با لهجه یا گویشی از زبان ژاپنی استاندارد صحبت می کنند. این گویش اوساکا-بن نام دارد.در این شهر ۱۱۸هزار نفر از اتباع کشورهای خارجی زندگی می کنند؛ ۹۱هزار نفر از این افراد کره ای هستند که اکثر آنها در شهرک کره ای تسوروهاشی در حومه اوساکا زندگی می کنند.
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید