سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا


دهلی-هند


دهلی از شهرهای هند است كه در كنار سه منطقه شهرداری دیگر پایتخت ملی هند را تشكیل می دهد. در واقع دهلی نو كه امروزه ادارات دولتی در آن واقع شده اند، بخشی از ابرشهر دهلی را تشكیل می دهد. سرزمین پایتخت ملی با احتساب شهرها و شهرك های اقماری فرید آباد، گورگاون، نوید و قاضی آباد با ۵/۱۹ میلیون نفر جمعیت پنجمین منطقه بزرگ تجمع انسانی جهان است.
اهمیت دهلی بیش از هر شهر دیگری در تاریخ هند است. این كهن شهر طی قرون گذشته كرسی نشین هفت سلسله تاریخی امپراتوری هند بوده است. در چندین هزاره ۶۰هزار آثار تاریخی در دهلی بنا شده اند.
براساس منابع باستانشناسی هند، این شهر در سال ۵۰۰ قبل از میلاد مسیح توسط پانداواس ساخته شده است.
بسیاری ریشه نام دهلی را در واژه فارسی دهلیز می دانند. بعضی ها نیز بر این باورند كه واژه دهلی تحریف شده نام راجا دهیلو از پادشاهان هند است. اهالی ساكن این شهر را امروزه دهلیتیس می نامند.
دهلی شهری است جهانشمول، ۱۶۰كشور جهان در این شهر دفتر نمایندگی سیاسی دارند. دهلی بخش عمده ای از اهمیت تاریخی خود را مدیون كوه های آراوالی كه در جنوب غربی این شهر واقع شده- و رودخانه یامونا- كه دهلی بر كرانه های غربی آن قرار دارد- است.
این موقعیت جغرافیایی استثنایی سبب شده است تا دهلی از دیرباز بر مسیر تجاری كه از شمال غربی هند به كرانه های رود گنگ كشیده شده بود، تسلط پیدا كند. این وضعیت رونق شهر دیلی را در پی آورد و به تبع آن این شهر به یكی از مراكز اصلی فرهنگی و روشنفكری هند تبدیل شد.
●جغرافیا و آب و هوا
دهلی از شرق با ایالت اوتارپرادش و از غرب با ایالت هاریانا هم مرز است. ایالت دهلی را می توان مشخصاً به سه بخش بزرگ جغرافیایی تقسیم كرد: جلگه ای كه رودخانه یامونا از آن می گذرد، نواحی كوهستانی و جلگه گنگ. سرزمین های واقع در اطراف رودخانه یامونا بسیار حاصلخیز هستند.نواحی كوهستانی با ارتفاع میانگین ۲۹۳متر اغلب بخش های این ایالت را پوشانده اند.كوه ها از تپه های آراوالی در جنوب ایالت كشیده شده و دایره وار مناطق وسیعی از ایالت را احاطه كرده اند. این كوه ها از ناحیه شمال شرق و غرب دهلی را در برگرفته اند.رودخانه یامونا تنها رودخانه ای است كه از شهر دهلی گذر می كند. بخش اعظم شهر و به ویژه دهلی نو در كرانه های غربی رودخانه واقع شده اند. دهلی قدیم یا بخش كهن شهر نیز در كرانه های شرقی رودخانه یامونا قرار گرفته است.
●جمعیت شناسی
براساس سرشماری سال۲۰۰۵ جمعیت دهلی(بدون احتساب حومه و نواحی آن) بیش از ۱۵میلیون نفراست. دهلی سومین مركز بزرگ تجمع انسانی در هند پس از بمبئی و كلكته محسوب می شود. این در حالی است كه در حدود ۲۹۵هزارنفر در دهلی نو و ۱۲۵هزار در كانتون دهلی زندگی می كنند. البته همانگونه كه در ابتدا نیز ذكر آن رفت جمعیت دهلی با احتساب جمعیت شهرك های اقماری آن ۵/۱۹میلیون نفر است. نسبت جمعیت مردان به زنان ۱۰۰۰ به ۸۲۷ نفر است. آمار با سوادی در این ابرشهر نیز ۵/۷۸درصد برآورد شده است. دهلی نو از نظر اقتصادی وضعیت بسیار مطلوبی دارد و از این لحاظ اقتصاد به سرعت در حال رشد است.
براساس آمار سال۲۰۰۱ نزدیك به ۱۳میلیون نفر در دهلی زندگی می كردند كه این میزان در سال ۲۰۰۵ به ۱۵میلیون نفر رسیده است. این آمار نشانگر آن است كه جمعیت دهلی در سال های اخیر با ۶۰درصد رشد مواجه بوده است. این در حالی است كه با احتساب شهرك های نویدا، گورگاون، فریدآباد و قاضی آباد جمعیت این ابرشهر به ۲۰میلیون نفر می رسد.
با توجه به موقعیت های مناسب و زیاد كار، میلیون ها نفر از مناطق روستایی ایالت های همجوار هاریانا، پنجاب، اوتارپرادش و بیهار جذب شهر دهلی شده اند. در همین چارچوب نیز فشارها بر دولت ایالتی دهلی در راستای منطبق كردن زیرساخت های شهر با جمعیت ساكن دهلی به شدت افزایش یافته است.درسال ۲۰۰۱ دولت طرح جدیدی را به عنوان نقشه اصلی به اجرا درآورد. این طرح به منظور گسترش مناطق جدید مسكونی، تجاری و صنعتی در محدوده شهر دهلی و حتی نواحی خارج از آن به اجرا درآمد.
۶۷‎/۸۳درصد از ساكنان دهلی را هندوها، ۹درصد مسلمانان، ۱/۶درصد سیك ها و ۹/۰درصد مسیحی ها تشكیل می دهند. البته كلیمیان و بوداییان نیز بخش كوچكی از اقلیت های مذهبی ساكن شهر را تشكیل می دهند.
اغلب ساكنان شهر از نژاد پنجابی و جاتی هستند. ناگفته نماند كه طیف های نژادی دیگری نیز از سایر مناطق و ایالات هند در دهلی به ویژه طی سال های گذشته سكنی گزیده اند. تعداد زیادی كشمیری نیز در حومه و نواحی اطراف دهلی زندگی می كنند.به رغم چند نژادی بودن جمعیت ساكن شهر دهلی، زبان اصلی مردم، هندی است و پس از آن مردم به زبان های انگلیسی، پنجابی و اردو صحبت می كنند. انگلیسی در كنار زبان هندی(یاهیندی) زبان رسمی است و پنجابی و اردو زبان های دوم محسوب می شوند. از زمانی كه دهلی به عنوان پایتخت هند انتخاب شده است، گروه های مختلف زبانی از تمامی مناطق هند در این ابرشهر سكنی گزیده اند. از جمله این گروه های زبانی می توان به نام هایی نظیرتامیل، كانادا و تلگو اشاره كرد.
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید