جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

اهمیت تربیت شنوائی در کودکان


اهمیت تربیت شنوائی در کودکان
رشد وتوسعه مهارتهای شنیداری روندی است كه در آن كودك بازشناسی و درك سیگنالهای شنیداری را می آموزد. در برنامه تربیت شنیداری كودكان با باقی مانده شنوائی ناچیز برای كسب و یادگیری زبان گفتاری باید از طریق تقویت مهارتهای شنیداری ، استفاده بهینه از باقی مانده شنوائی با استفاده از وسایل كمك شنوائی تقویت گردد.
استفاده مطلوب از باقی مانده شنوائی مستلزم برقراری چهار ركن اساسی است :
۱-شناسائی بموقع كم شنوائی
۲- استفاده مناسب ومنظم از سمعك
۳- اعتقاد والدین به روند تربیت شنوائی
۴- استفاده از برنامه تربیت شنوائی تحت نظارت ادیولوژیست
اولین نشانه ای كه والدین را نسبت به وجود كم شنوائی كودك خردسالشان متوجه می سازد عدم پاسخ به محركات محیطی است تحقیقات نشان میدهد كه سن تشخیص كم شنوائی در آمریكا حدود ۱۹ ماهگی بوده و بطور متوسط بعداز شش ماه از سن تشخیص كم شنوائی نسبت به تجویز سمعك اقدام نموده اند یعنی در واقع تا دو سالگی اقدام به توانبخشی شنیداری می نمایند در حالیكه اكثر متخصصین شنوائی بر این باورند كه اقدامات تربیت شنوائی باید از حدود هفت ماهگی و در سن زی دو سال شروع شود بنابراین هرچقدر از سن زبان آموزی كودك بالا تر برویم روند پیشرفت تربیت شنوائی كندتر خواهد بود . شواهد موجود نشان میدهد كه هرچه تجویز سمعك و تربیت شنوائی زودتر شروع شود صرف نظر از میزان كم شنوائی احتمال كسب موفقیت در جهت ارتباط زبان گفتاری بیشتر میگردد در واقع عدم تجویز سمعك و تربیت شنوائی در كودكان زیر دو سال صدمات جبران ناپذیری را به كودك و خانواده ایشان تحمیل خواهد نمود.
تعریف توانبخشی شنوائی از نظر ASHA :
توانبخشی شنوائی عبارتست از مجموعه خدمات وشیوه هائی كه برای تسهیل نمودن ارتباط دریافتی و بیانی از طریق تمامی امكانات و وسایل جهت افراد مبتلا به ضایعه شنوائی ارائه میگردد
مجموعه این خدمات كه در واقع جهت جلوگیری از صدمات حاصل از ضایعه شنوائی در نظر گرفته می شود عبارتنداز :
۱- تجویز سمعك مناسب ، آموزش های زبان در حیطه های دریافتی ، بیانی و كاربردی آموزش مهارتهای شنوائی ،آموزش های صداساز ، تولید گفتار واصلاح تلفظ ،آموزش راهبردهای ارتباطی ، آموزش روشهای ارتباطی ، مشاوره های ادیولوژیكی و تخصصی دیگر.
۲- مشاوره در زمینه های پذیرش نقص شنوائی ، بهداشت روانی خانواده ، اهمیت و نقش خانواده در توانبخشی كودك نا شنوا ، برخورد صحیح با كم شنوایان ، جلوگیری از افسردگی ، گوشه گیری و عدم اعتماد بنفس ، پرخاشگری و اضطراب ، اطمینان به موفقیت در كا ر توانبخشی كودك .
۳- انجام مراحل زبان آموزی ، اصلاح تلفظ گفتار از طریق گفتار درمانی ونهایتا افزایش خزانه لغات و مفاهیم كودك همراه با آموزش لبخوانی
اهمیت ویژه ای كه در شنوائی كودكان بیشتر مد نظر می باشند عبارتند از :
۱- سرعت بخشیدن به روند زبان آموزی
۲-كمك به درك شنیداری گفتار
۳- استفاده صحیح از كلمات در نوشتن ، دستور زبان و نحو كلمات
۴-تشخیص اجزاء زنجیره ای وزبر زنجیر ه ای گفتار
۵- بكارگیری شنوائی و بینائی به طور همزمان جهت برقراری ارتباط
۶- بالا بردن ظرفیت تولید گفتار
عوامل موثر در روند تربیت شنوائی :
۱- همكاری فرد كم شنوا
۲- همكاری والدین كم شنوا
۳- سن شروع آموزش تربیت شنوائی
۴- میزان افت شنوائی
۵- تجربه شنیداری
۶- آموزشهای قبلی
۷- سن شروع كاهش شنوائی و سن كودك
منبع : ادیولوژی


همچنین مشاهده کنید