جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


نان‌های جدید، غنی، مغذی، شامل


نان‌های جدید، غنی، مغذی، شامل
در سال‌های اخیر تعداد نان‌های جدید تولید شده در سراسر دنیا افزایش یافته است. در این نان‌ها، سلامتی حرف اول را می‌زند. انواع نان‌های کامل و سبوس‌دار و نان‌های غنی‌شده عمدهٔ این محصولات جدید را تشکیل می‌دهند. همچنین نان‌های طعم‌دار، مانند نان‌های باطعم پنیر پارمزان هستند که به‌شدت در میان مردم محبوب شده‌اند و داستان نوآوری در طعم نان همچنان ادامه دارد. در سال ۲۰۰۴ حدود ۲۱۰۰ نان جدید در سراسر دنیا تولید شده که بالاتر از رقم ۱۳۵۴در سال ۲۰۰۳ بود. در هشت ماه اول سال ۲۰۰۵ نیز حدود ۱۰۰۰ محصول جدید به بازار عرضه شده است. در این زمینه اروپا فعال‌ترین منطقه است. به‌طوری که ۴۳ درصد از این محصولات جدید از ژانویه ۲۰۰۳ تا ژوئن ۲۰۰۵ متعلق به این منطقه، ۳۵ درصد متعلق به آمریکای شمالی، ۱۰ درصد آمریکای لاتین، ۱۰ درصد خاورمیانه و ۲ درصد متعلق به آفریقا است. با نگاه دقیق‌تر به این محصولات جدید چند عامل کلیدی را می‌توان در تولید آنها در نظر گرفت. بسیاری از آنها برای مصرف‌کنندگانی که مراقب سلامتی خود هستند یا کسانی‌که رژیم غذائی ویژه‌ای دارند طراحی شده است. بسیاری از نان‌های تولید شده در فاصلهٔ بین اکتبر ۲۰۰۴ تا ژوئن ۲۰۰۵ آنهائی بودند که بعضی از ترکیبات مضر موجود در آنها کاهش یافته بود.
این نان‌ها بنا به ادعاء تولیدکنندگانشان نان‌های کم‌چرب، کم کلسترول یا نان‌های با مقدار کم قند و هیدرات کربن هستند. تازه‌ترین ادعاها شامل نان‌های با اسید چرب ترانس پائین و اندیس گلاسیمی کم است. نان‌های با هیدرات کربن پائین یکی از نان‌های پرطرفدار است. چه برای آنهائی که رژیم پروتئین دارند و چه آنهائی که تمایل دارند مقدار هیدرات کربن را به هر دلیل در رژیم غذائی خود کاهش دهند. آنها می‌توانند بدون حذف نان ار رژیم غذائی خود با استفاده از این نوع نان به مقاصد خود دست یابند.
● نان‌های سالم‌تر
امروزه با افزایش آگاهی عمومی تمایل مردم به مصرف مواد غذائی حاوی اسید چرب ترانس کاهش یافته است. این نوع اسید چرب بیشترین آسیب را به سلامتی وارد می‌کند. در بسیاری از کشورها استفاده از اسید چرب ترانس در صنایع غذائی محدودیت قانونی دارد. در این اساس است که تولیدکنندگان کانادائی یک نوع ترتیلای جدید بدون استفاده از روغن‌های هیدورژنه با چربی‌های ترانس تهیه کرده‌اند.
● نان‌های غنی‌شده
در گذشته منافع بسیاری از نان‌هائی که مخصوص افراد رژیمی طراحی و تولید می‌شد. تنها به میزان فیبر بالای آنها محدود می‌شد. اما امروزه تولیدکنندگان سعی می‌کنند این نوع نان‌ها را با انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی برای بهبود خواص تغذیه‌ای آن غنی کنند. به‌عنوان مثال نان‌های غنی‌شده با کلسیم می‌تواند به افراد مبتلاء به پوکی استخوان یا آنهائی که به فکر استحکام و سلامتی استخوان‌های خود هستند کمک کند. یا نان‌های غنی شده با ویتامین D به مردانی که از کمبود نور آفتاب رنج می‌برد کمک می‌کند تا این نقیصه را در بدن خود جبران کنند. برای آنهائی که به فکر سلامت دستگاه گوارش خود هستند، نان‌های غنی شده با مواد فعال به بازار عرضه شده است. از جملهٔ این مواد فعال می‌توان به گروه امگا اشاره کرد که وجود آنها برای تشکیل سلولی و سوخت و ساز کلسترول حیاتی است. همچنین پروبیوتیک‌ها که هضم غذا را بهبود بخشیده و قدرت سیستم ایمنی را افزایش می‌دهند.
● نان‌های جدید و طعم‌های عجیب
مبتلایان به سلیاک کسانی هستند که باید از مصرف نان‌های معمولی تهیه‌ شده از گندم، چاودار یا و پرهیز کنند. تولید نان‌های بدون گلوتن در طول ۹ ماه گذشته ۳۹ درصد نسبت به مدت مشابه افزایش یافته است. این نان‌ها در فرم‌ها و طعم‌های مختلف به بازار عرضه شده است تا حق انتخاب این افراد افزایش یابد. البته داستان طعم‌های مختلف به اینجا ختم نمی‌شود. در مورد طعم‌های نان‌های جدید به‌نظر می‌رسد طعم پنیر محبوب‌ترین طعم در فرآورده‌های نانوائی باشد. طعم سیر و گوجه‌فرهنگی در رده‌های بعدی محسوب می‌شوند. علاوه بر این نان‌هائی با طعم‌های غیرمعمول به بازار عرضه شده است تا نظر مشکل‌پسندان را نیز جلب کند. از آن جمله می‌توان به نان‌هائی با طعم قهوه، هلو و پسته اشاره کرد. اگر در کنار این موارد فرض کنیم که یک نان می‌تواند شیرینی، ترش یا تند باشد ترکیب انواع طعم‌ها و مزه‌ها می‌تواند منجر به نوآوری‌های جدیدتری در صنایع نانوائی شود.
منبع: WWW.just - food.com ۳۱ Aug ۲۰۰۵
منبع : مجله بهکام


همچنین مشاهده کنید