جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا
امام رضا علیه السلام و قرآن
این نوشتار بسیار كوتاه، به سیره، رفتار و تعامل حجّت هشتم الهی، حضرت رضاعلیه السلام با قرآن پرداخته و گزارشی ناتمام از سیره قرآنی امام رضاعلیه السلام ارائه میدهد.گرچه در این گستره، گزارشهای حدیثی و تاریخی، بسیار اندك است. ولی همین اندك كه خوشبختانه در منابع دست اول، به چشم میخورد و به یادگار مانده، به عنوان بهترین رهیافت، تقدیم به دوستداران قرآن میشود.
●تلاوت قرآن همراه با اندیشه
یكی از یاران و راویان حضرت رضا علیه السلام كه نامش ابراهیم بن عباس است، در تبیین رفتار حضرت با قرآن، گزارش جالبی را ارائه میدهد؛ او میگوید:امام رضا علیه السلام همه قرآن را در مدت سه شبانه روز تلاوت میكرد و بارها به یاران خود میفرمود: اگر میخواستم قرآن را در كمتر از این زمان، ختم میكردم ولی روش من چنین است كه: هیچ یك از آیههای قرآن را نمیخوانم مگر این كه در آن تأمل و اندیشه میكنم كه در چه زمینهای و در چه زمانی نازل شد، و بدین سبب است كه قرآن را در سه شبانه روز به پایان میرسانم.(۱)
●گفتمان با قرآن
در جای دیگر میگوید: تمام سخنان امام رضاعلیه السلام و پاسخهایی كه به اشخاص میداد و مثالهایی كه میفرمود، همه آنها، بر گرفته از آیات قرآن بود.(۲)
●تلاوت قرآن در هنگام سفر
رجاء بن ابیضحاك، كه یكی از كارگزاران حكومت مأمون و مسئول بردن حضرت از مدینه به خراسان بود، در ضمن گزارش بلندی كه از چگونگی نماز و عبادت و مسائل جانبی آن ارائه نموده است، درباره قرآن خواندن آن بزرگوار میگوید:چه بسیار، كه در نیمههای شب از رختخواب خویش حركت میكرد و به تلاوت قرآن میپرداخت، هر گاه به آیهای میرسید كه در آن نامی از بهشت یا جهنم، برده شده بود، آن حضرت میگریست و از خداوند بهشت طلب مینمود و از آتش جهنم به خدا پناه میبرد.(۳)
●راز جاودانی قرآن
وقتی در نزد حضرت امام رضا علیه السلام از جایگاه والای قرآن، سخن به میان آمد، آن بزرگوار در پاسداشت برهان و معجزه بودن این كتاب فرمود:« قرآن، ریسمان و رشته مستحكم و دستگیره نیرومند و راه روشن و تعالیبخش خدا است كه انسان را به سمت و سوی بهشت رهنمون میشود و از گرفتار شدن به آتش جهنم نجات میبخشد. این كتاب آسمانی در گستره زمان هرگز كهنگی نخواهد پذیرفت و تلاوت آن بر زبانها دشوار و خسته كننده نیست، راز و رمز این حقیقت آن است كه قرآن فقط برای زمان خاص و امت ویژهای قرار داده نشده، بلكه این كتاب عالیترین دلیل است برای هر انسانی، و هیچ گاه باطل و كاستی در آموزههایش راه پیدا نمیكند. بدین سبب كه از نزد پروردگار حكیم و ستودنی نازل شده است.(۴)
پینوشتها:
۱. لو أَرَدْتُ أَنْ أَخْتِمَهُ أَقَلَّ مِنْ ثلاثٍ لختمتُهُ، لكن ما مَرَرْتُ بِآیَهٍٔ الاَّ فَكَرْتُ فیها... (عیون اخبارالرضا علیه السلام، ج ۲، ص ۴۲۰، چاپ اختر شمال، ۱۳۷۳ ش/ بحارالانوار، ج ۹۲، ص ۲۰۴، چاپ مكتبهٔ الاسلامیهٔ، تهران/ مسند الرضا، ج ۱، ص ۴۰/ المناقب، ابن شهر آشوب، ج ۴، ص ۳۶۰، انتشارات علامه، قم.)
۲. كانَ كَلامُهُ كُلُّهُ و جوابُه و تمثّله، اِنتِزاعاتٍ مِنَ القرآنِ (همان).
۳. كانَ یُكْثِرُ بِالّلیلِ فیفراشه مِنْ تلاوهِٔ القرآن، فاذا مَرَّ بِآیهٍٔ فیها ذِكر جنّهٔ او نارٍ، بَكی، وَ سَأَلَ اللهَ الجنَّهٔ و تَعوّذ باللهِ من النّار. (عیون اخبارالرضا علیه السلام، ج ۲، ص ۴۲۸/ بحارالانوار، ج ۹۲، ص ۱۸۰ و ج ۴۹، ص ۹۰/ كشف الغمه، علی بن عیسی اربلی، ج ۲، ص ۳۱۶، چاپ مكتبهٔ بنیهاشم؛ انوارالبهیه، ص ۱۰۴.)
۴. هو حبلُ الله المتین، و عروته الوثقی و طریقته المُثلی ولا یخلقُ علی الأزمنِهٔ ولا یغثَ علی الألسنهٔ لأنّه لم یُجعَل لزمانٍ دون زمانٍ بل جُعل دلیل البرهان والحجّهٔ علی كلّ انسانٍ، لایأتیه الباطل من بین یدیه و من خلفه تنزیل مِن لَدُن حكیم حمید. (مسند الرضا علیه السلام، ج ۱، ص ۳۰۹).
منبع:
كوثر، شماره ( ۶۲ )
۱. لو أَرَدْتُ أَنْ أَخْتِمَهُ أَقَلَّ مِنْ ثلاثٍ لختمتُهُ، لكن ما مَرَرْتُ بِآیَهٍٔ الاَّ فَكَرْتُ فیها... (عیون اخبارالرضا علیه السلام، ج ۲، ص ۴۲۰، چاپ اختر شمال، ۱۳۷۳ ش/ بحارالانوار، ج ۹۲، ص ۲۰۴، چاپ مكتبهٔ الاسلامیهٔ، تهران/ مسند الرضا، ج ۱، ص ۴۰/ المناقب، ابن شهر آشوب، ج ۴، ص ۳۶۰، انتشارات علامه، قم.)
۲. كانَ كَلامُهُ كُلُّهُ و جوابُه و تمثّله، اِنتِزاعاتٍ مِنَ القرآنِ (همان).
۳. كانَ یُكْثِرُ بِالّلیلِ فیفراشه مِنْ تلاوهِٔ القرآن، فاذا مَرَّ بِآیهٍٔ فیها ذِكر جنّهٔ او نارٍ، بَكی، وَ سَأَلَ اللهَ الجنَّهٔ و تَعوّذ باللهِ من النّار. (عیون اخبارالرضا علیه السلام، ج ۲، ص ۴۲۸/ بحارالانوار، ج ۹۲، ص ۱۸۰ و ج ۴۹، ص ۹۰/ كشف الغمه، علی بن عیسی اربلی، ج ۲، ص ۳۱۶، چاپ مكتبهٔ بنیهاشم؛ انوارالبهیه، ص ۱۰۴.)
۴. هو حبلُ الله المتین، و عروته الوثقی و طریقته المُثلی ولا یخلقُ علی الأزمنِهٔ ولا یغثَ علی الألسنهٔ لأنّه لم یُجعَل لزمانٍ دون زمانٍ بل جُعل دلیل البرهان والحجّهٔ علی كلّ انسانٍ، لایأتیه الباطل من بین یدیه و من خلفه تنزیل مِن لَدُن حكیم حمید. (مسند الرضا علیه السلام، ج ۱، ص ۳۰۹).
منبع:
كوثر، شماره ( ۶۲ )
منبع : تبیان
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران حجاب رئیس جمهور دولت رئیسی افغانستان گشت ارشاد پاکستان توماج صالحی کارگران رهبر انقلاب سریلانکا
کنکور سیل سردار رادان هواشناسی قم سیستان و بلوچستان سازمان سنجش فضای مجازی خراسان جنوبی شهرداری تهران سلامت پلیس
خودرو تهران قیمت خودرو دلار قیمت دلار قیمت طلا بازار خودرو ارز بانک مرکزی ایران خودرو سایپا مسکن
خانواده تلویزیون موسیقی فیلم سریال پایتخت ترانه علیدوستی سینمای ایران مهران مدیری بازیگر شعر تئاتر
کنکور ۱۴۰۳ عبدالرسول پورعباس
فلسطین رژیم صهیونیستی غزه اسرائیل آمریکا جنگ غزه روسیه حماس طالبان اوکراین ایالات متحده آمریکا طوفان الاقصی
فوتبال آلومینیوم اراک جام حذفی استقلال فوتسال تیم ملی فوتسال ایران بازی بارسلونا لیگ برتر انگلیس باشگاه پرسپولیس باشگاه استقلال تراکتور
هوش مصنوعی سامسونگ همراه اول ناسا بنیاد ملی نخبگان تسلا تیک تاک فیلترینگ
مالاریا کاهش وزن زوال عقل سلامت روان داروخانه