یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

نور رویاروی نار


نور رویاروی نار
با تسلیت ماه محرم ماه حماسه و خون وماه حسین و عاشورا و زینب و عباس و ماه شجاعت و دلیری و ماه پیروزی خون بر شمشیر، ماه ایثار و ماه احیای اسلام ناب و مکتب انسان‌ساز، ماه قیام و شهادت و ماه وصول به حق بر آن شدیم تا منطق قرآن را در خصوص امامان نور و پیشوایان نار و تجلی آن در عاشورا در قالب این نوشتار عرضه کنیم. باشد که مورد رضای رب‌العالمین قرار گیرد و ذخیره روز جزا گردد.
قرآن شریف در آیاتی چند به معرفی امامان می‌پردازد. امام به معنی هادی، راهنما و پیشرو و در دو بعد نور و نار.
در منطق قرآنی دوگونه امام بیان شده؛
۱) دسته اول امامانی که پیشوای متقین در مسیر هدایت به سوی نور هستند و در آیه شریفه ۷۳ سوره انبیا این‌چنین معرفی می‌شوند “وجعلنا هم ائمه یهدون بامرنا و اوصیانا الیهم فعل الخیرات و اقامه الصلوه و اتیاء‌الزکوه و کانوالناعابدین” آنها را پیشوایانی قرار دادیم که به فرمان ما مردم را هدایت می‌کردند و انجام کارهای نیک و برپاداشتن نماز و ادای زکات را به آ‌نها وحی کردیم و آنها تنها مرا پرستش می‌کردند.
اینها امامانی بودند که با برنامه‌های روشن زیرا توحید خالص و دعوت به خیر و نیکی‌ و حق و عدالت متن برنامه‌های آنها را تشکیل می‌داد. اینها امامان نورند که خطر آنها در سلسله انبیاء و اوصیاء تا پیامبر خاتم و اوصیایش تداوم یافته است.
۲) دسته دوم، امامانی که رهبران ضلال و گمراهی هستند و قرآن از آنها به ائمه نار تعبیر می‌کند و نام می‌برد. آیه شریفه ۹۸ سوره هود درباره فرعون که در دنیا پیشاپیش پیروانش حرکت کرده و آنها را در امواج نیل غرق نمود، چنین می‌فرماید “یقدم قومه یوم القیامه فاوردهم النار” پیشاپیش قومش در روز قیامت حرکت می‌کند و آنها را وارد دوزخ می‌سازد.
امام صادق(ع) در خصوص ویژگی‌های این دو گروه پیشوایان این‌چنین می‌فرماید: گروه اول: فرمان خدا را بر فرمان خلق و اراده خودشان مقدم می‌شمرند و حکم او را برترین احکام می‌دانند و گروه دوم فرمان خویش را بر فرمان خدا مقدم می‌دارند و حکم خویش را قبل از حکم او می‌شمرند.
با این معیار شناخت این دو گروه از امامان بسیار روشن خواهد بود.
در آیه شریفه ۷۱ سوره اسراء درباره پیروان هریک از این گروه‌های نوری و ناری در روز قیامت این چنین می‌فرماید: “یوم ندعواکل اناس بامامهم” آن روز روزی است که هر گروهی را به نام امامشان دعوت می‌کنیم.
و باتوجه به این اصل که روز قیامت با تمام عظمتش تجسمی از جهان مادی دنیوی است دلبستگی‌ها و پیروی در این دنیا در خط هرکدام از این دو گروه زمینه وارد شدن در همان گروه و تحت هدایت امام نور و یا نار می‌باشد.
از اباعبدالله‌الحسین(ع) در تفسیر آیه شریفه یوم ندعواکل اناسی به امامهم سوال شد حضرت فرمودند: امامی دعوت به هدایت می‌کند و گروهی او را اجابت می‌کنند و امامی دعوت به ضلالت می‌کند و گروهی دعوتش را پذیرا می‌شوند. گروه اول در بهشتند و گروه دوم در دوزخ. امیرالمومنین(ع) در خطبه ۲۱۰ نهج‌البلاغه درخصوص منافقین می‌فرماید: این گروه بعد از پیامبر ماندند و به ائمه ضلال تقرب جستند و آنها دعوت کنندگان به دوزخ از طریق دوزخ و بهتان بودند، پیشوایان ضلال نیز از وجود اینها بهره گرفتند پست‌ها به آنها دادند و آنها را به مردم حاکم کردند.
● تجلی امام نور در کربلا
حسین(ع) با نبوغ و هوشمندی ذاتی که از پدرش علی(ع) و مادرش زهرا(س) و جد بزرگوارش رسول گرامی اسلام(ص) به ارث برده دارای رسالتی تاریخی است. او باید با برنامه‌ و حرکت حساب شده در مقابل نقشه‌ها و ائمه نار به سرکردگی یزید بایستد و همانند جد بزرگوارش هجرت کند اما نه هجرت از مکه به مدینه که این هجرت برابر جاهلیت و مبارزه با شرکت و بت‌پرستی بود و هجرت حسین(ع)، هجرت از مدینه به مکه است برای مبارزه با اسلام اموی در مقابل اسلام نبوی و از مکه به سمت کوفه و سرانجام در کربلا و روز عاشورا حسین(ع) به عنوان امام نور باید با ظلمت اسلام اموی مبارزه کند و موجی در جهان اسلام پدید آورد که بستر اصلی آن کربلاست و این موج با پیام خود به سرعت از کربلا به کوفه و دمشق و مدینه و به تمام جهان برای همیشه برسد و همه کاخ‌نشینان جبار و ظالم را مقهور خود گرداند که کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا یکی از شعارهای حسین(ع) است.
موجی که هرگز تصور نمی‌کردند با چنین گستردگی و ماندگاری باشد، که ان‌للحسین حراره مسکنونه فی قلوب المومنین و هجرت تاریخ‌ساز امام حسین(ع) و سخنان آن حضرت در مسیر راه از مدینه تا هنگام شهادت مظلومانه خود به تدریج در میان مردم آشکار گردید. اندک‌اندک در مردم تاثیر گذاشت و اعتراض‌ها علیه دستگاه اموی خود را نمایان ساخت و سرانجام به سقوط حکومت چهل ساله اموی انجامید و پیروزی امام نور بر امام نار را تحقق بخشید.
امام نور ااصل و اساس مبارزه حق‌طلبانه خود را با خط سرخ شهادت برلوح زرین حیات انسانی به زیباترین صورت نگاشته و این شیوه و روش، سرلوحه عمل همه عدالتخواهان قرار گرفت یعنی نوری در ظلمت و فریادی در سکوت.‌
رضا نیکبخت
صدیقه صادقی مالواجردی
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید