شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

تیم زیکو مدیون دروازه بانش شد


تیم زیکو مدیون دروازه بانش شد
▪ كرواسی صفر- ژاپن صفر
▪ برزیل ۲ - استرالیا صفر
عصر دیروز در ادامه مسابقات گروه ششم جام جهانی فوتبال ۲۰۰۶ تیم های ملی كرواسی و ژاپن در شهر نورنبرگ آلمان به تساوی بدون گل در برابر یكدیگر رسیدند تا بخت های اندك خود را برای صعود به مرحله بعدی حفظ كنند. با این حال اندوخته هر دو تیم تا این مقطع از پیكارها فقط یك امتیاز است كه از همان دیدار دیروز جمع آوری كرده اند.
شاید هم سرنوشت آنها از هم اینك تا حدی مشخص باشد، زیرا پنجشنبه در واپسین روز بازی های این گروه ژاپن در شهر دورتموند به مصاف برزیل می رود و كرواسی در شهر اشتوتگارت روبه روی استرالیا قرار خواهد گرفت. البته قبل از همه اینها از ساعت ۳۰/۱۹ دیشب برزیل و استرالیا در «آلیانس آره نا»ی مونیخ با یكدیگر مصاف دادند تا وضعیت این گروه را مشخص تر سازند. ژاپن می تواند تساوی دیروز و اولین امتیاز حاصله اش در جام هجدهم را در درجه اول مدیون یوشی كاتسو كاواگوچی بداند.
دروازه بان آشنای ژاپن در روزی موفق پنالتی داریو سرنا هافبك كروات ها را كه دقیقه ۲۱ شلیك شد، به خوبی دفع كرد تا یك بخت مسلم گلزنی را از تیم زلاتكو كرانیكار بگیرد، خطای پنالتی زمانی از سوی فرانك دوبلیكر داور بلژیكی اعلام شد كه دادو پرشو مهاجم قوی هیكل و گلاسكو رنجرزی كرواسی بر اثر برخورد با مدافع ژاپنی درون محوطه جریمه زمین خورد. البته در طول مسابقه ژاپن بیشتر از حریف صاحب توپ و میدان بود، به طوری كه در مقوله تملك توپ و میدان و در محاسبات كامپیوتری مربوطه ۵۶ درصد به ۴۴ درصد از رقیب خود پیش بود. با این حال كم دقتی در زدن ضربات آخر و اشتباهات مكرر بلای جان تیم زیكوی برزیلی هم شد و این تیم نیز نتوانست در مقاطعی كه صاحب برتری میدانی بود و در حول و حوش ۱۸ قدم به فرصت های شوت زنی و گلزنی نایل شد، كارش را درست به پایان برساند.
شاید بهترین فرصت گلزنی برای تیم ژاپن نصیب آتسوشی یاناگیساوا شده باشد، اما او در اوایل نیمه دوم در حالی كه سانتر صورت گرفته توسط آكیرا كاجی از مدافعان كروات عبور كرده و استیپه پلی تیكاسا دروازه بان كروات را نیز غافلگیر كرده بود، دروازه تقریباً خالی حریف را به اشتباه هدف گرفت و توپ را به خارج زد.الكس هافبك برزیلی تبار ژاپن یك خطر دائمی برای خط دفاعی لرزان كرواسی بود، اما او نیز نتوانست راهی را برای سقوط دروازه پلی تیكاسا بیابد.
ژاپن بازی را بدون خسران و تاسف نیز به پایان نرساند زیرا اضافه بر اكتفا به یك امتیاز در پایان دومین دیدارش در جام و از دست دادن فرصتی جدید، سونی یاسومیاموتو مدافع كلیدی و كاپیتان خود را نیز برای مسابقه آخرش از دست داد، زیرا وی بود كه در محوطه جریمه روی پرشو خطا كرد و پنالتی كروات ها را به بار آورد و با احتساب اخطاری كه در مسابقه نخست ژاپنی ها (باخت ۱-۳ در برابر استرالیا) گرفته بود، دو اخطاره شد و طبعاً حق حضور در مسابقه بعدی را از دست داد. كرواسی به جز این پنالتی ازدست رفته بخت های دیگری هم برای گلزنی داشت. یك بار ماركوبابیچ به حركت درآمد و به سمت دروازه ژاپن پیش تاخت اما شوتش را بد زد و یك مرتبه هم نیكو كرانیكار مهاجم تیم ملی كرواسی و پسرمربی این تیم روی یك پاس عمقی صاحب موقعیت خوبی شد اما نتوانست به اندازه كافی به بدنش برای وارد كردن ضربه لازم كش بدهد و یك مرتبه هم شوت او به تیر افقی دروازه ژاپن خورد. ضربه سر یوسیپ سیمونیچ هافبك كرواسی نیز از دیگر ماجراجویی های تیم كرواسی بود كه بی ثمر ماند.
در تیم كرواسی هم یك بازیكن، دو اخطاره شد و او رابرت كواچ مدافع معروف این تیم بود كه سابقه سال ها بازی در بوندس لیگا را دارد. با این همه عنوان برترین بازیكن مسابقه نصیب هیچ یك از نفرات فوق نشد و به هیده توشی ناكاتا هافبك كاركشته ژاپن رسید كه او نیز سال ها است در اروپا بازی می كند. انتخاب او توسط كمیته فنی فیفا صورت گرفت و میدان گیری وی و نقشی كه در حفظ خط میانی به سود ژاپن در شرایط سخت و زیر فشار كروات ها داشت از دلایل اصلی این گزینش عنوان شد. ژاپن به عنوان قهرمان هر دو دوره اخیر (۲۰۰۰ و ۲۰۰۴) جام ملت های آسیا پای در این رقابت ها نهاده است و در جام ۲۰۰۲ هم به یك هشتم نهایی رسیده بود و در نتیجه نمی تواند از حاصل كارش در این پیكارها تا این لحظه رضایت چندانی داشته باشد، به خصوص كه شكست دور نخست در برابر استرالیا در شرایطی حاصل آمد كه مردان زیكو تا دقیقه ۸۴ با حساب ۰- ۱ از حریف خود پیش بودند.
كروات ها را هم می توان بسیار ناراضی توصیف كرد زیرا نه تنها در دیدار دیروز یك پنالتی را از دست دادند و یك بار هم تیر دروازه كاواگوچی را به لرزه درآوردند، بلكه در مسابقه نخست خود نیز ۰- ۱ به برزیل باخته بودند كه هر چند شكست با كمترین اختلاف در برابر قهرمان دوره گذشته جام جهانی اصلاً اسباب سرشكستگی نیست، اما حاصل دو بازی برای كروات ها فقط یك امتیاز است و معلوم نیست كه آنها در بازی آخرشان با تیم «به شدت فیزیكی» استرالیا چه سرنوشتی خواهند داشت. در دیداری كه ۴۱هزار تماشاگر را به ورزشگاه نورنبرگ كشانده بود، مربیان هر دو تیم دست به ۳ تعویض زدند با این امید كه به نتیجه دلخواه و ۳ امتیاز این مسابقه برسند. زیكو كه نارضایتی از چهره اش می بارید، ایناموتو را از شروع نیمه دوم جانشین تاكاشی فوكونیشی در خط میانی كرد و سپس كیجی تامادا و ماساشی اوگورو را نیز به جای یاناگیساوا و نائوهیرو تاكاهارا به میدان فرستاد كه اوگورو فقط ۵ دقیقه در میدان بود، اما آنها هم نتوانستند گرهی را بگشایند.
وصال روحانی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید