شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

سیمای حضرت مهدی در کلام نبوی


سیمای حضرت مهدی در کلام نبوی
پیامبر اعظم(ص) اسلام مجموعهٔ تكامل‌یافتهٔ فضائل همهٔ انبیاء و اولیای الهی در طول تاریخ و درخشان‌ترین كهكشان عالم وجود است كه هزاران منظومه و خورشید درخشان فضیلت و كرامت را در خود جای داده است. علم توأم با اخلاق، حكومت همراه با حكمت، عبادت همراه با خدمت به خلق، جهاد توأم با رحمت، عزت همراه با فروتنی، روزآمدی توأم با دوراندیشی و صداقت با مردم در عین پیچیدگی‌های سیاسی از ویژگی‌های بارز پیامبر اكرم(ص) است.۱
جلوهٔ آشكار و مظهر اسمای خداوندی، نمونهٔ انسان كامل و سرآمد تمام پیامبران و ختم رسل است.
پیامبر رحمت و رأفت دربارهٔ ویژگی‌های امت اسلام هنگامهٔ ظهور بیاناتی دارند كه به اجمال به چند نمونه از آنها اشاره می‌كنیم.
در روایاتی كه از پیامبر اعظم(ص) در زمینهٔ ویژگی‌های امت اسلام در هنگامهٔ ظهور نقل شده است، تقسیم مردمان به دو گروه متفاوت كاملاً مشهود است. گروهی كه مورد مدح و ستایش پیامبر(ص) قرار می‌گیرند كه همان اهل ایمان و صداقتند و در مقابل، گروهی كه به شدت ذم و نكوهش می‌شوند. در اینجا برای روشن شدن موضوع از هر یك از دو گروه روایات نمونه‌هایی را نقل می‌كنیم.۲
۱. ستایش‌ها
برخی از ویژگی‌های مؤمنان و صالحان امت هنگامهٔ ظهور را می‌توان اینگونه برشمرد:
اجر و پاداش یك مرد از آنها با اجر پنجاه نفر از یاران پیامبر(ص) برابر است: پیامبر اكرم(ص) خطاب به یارانش می‌فرمایند:
گروهی پس از شما خواهند آمد، كه اجر و پاداش یك مرد از آنها با پاداش و اجر پنجاه نفر از شما برابر است، اطرافیان گفتند: ای رسول خدا! ما در جنگ‌های بدر و احد و خندق همراه شما بودیم و قرآن میان ما نازل شد. حضرت فرمودند: اگر به اندازهٔ آنها بار تكالیف بر دوش شما گذاشته شود تحمل نمی‌كنید و مانند آنها صبر ندارید.۳
آنچه كه واضح است این كه تحمل تكالیف و صبر فراوان از ویژگی‌هی مؤمنان راستین به دین محمد(ص) است.
از نظر ایمان عجیب‌ترین مردم و از نظر یقین بزرگ‌ترین آنانند: رسول خدا(ص) می‌فرمایند:
ای علی! بدان كه عجیب‌ترین مردم از نظر ایمان و بزرگ‌ترین مردم از نظر یقین،‌ قومی هستند كه در آخرالزمان می‌باشند، پیامبر(ص) را ندیده و امامشان نیز از آنها پنهان است اما به سیاه بر سفید ایمان دارند۴
حدیث یاد شده بیانگر این مطلب است كه امت آخرالزمانی پیامبر خاتم(ص) اگرچه آن حضرت را ندیده‌اند اما به مكتوبات قرآن و حدیث و سیرهٔ ائمه اطهار ایمان می‌آورند.
گروهی از آنان همیشه بر حقند: رسول خدا(ص) می‌فرمایند:
همیشه گروهی از امت من بر حق هستند تا امر خدای عزوجل ظهور كند.۵
اشاره آن حضرت به ظهور حضرت حجت(عج) است.
آمر به معروف و ناهی از منكرند: رسول اكرم(ص) می‌فرمایند:
هنگامهٔ ظهور حضرت مهدی(عج) قومی و گروهی خواهند آمد كه اجر و پاداش آنها همانند اجر و پاداش پیشینیان است، امر به معروف و نهی از منكر می‌كنند و با اهل فتنه و آشوب درگیر می‌شوند.۶
پر واضح است تنها كسانی می‌توانند چنین ویژگی‌هایی داشته باشند كه به حقیقت نبوت رسول‌الله(ص) و امامت ائمه معصومین(ع) اعتقاد راسخ داشته باشند و مؤمن راستین و حقیقی باشند. اما در مقابل این گروه، گروه دیگری نیز وجود دارد كه افعالشان چیزی جر وقایع ذیل را دنبال ندارد.
۲. نكوهش‌ها
برخی از نكوهش‌هایی كه در كلمات پیامبر خاتم(ص) از مردمان آخرالزمانی شده به شرح زیر است:
از قرآن جز رسم و از اسلام جز نام، باقی نمی‌ماند: رسول اكرم(ص) می‌فرمایند:
زمانی بر امت من خواهد آمد كه از قرآن جز رسم و خط آن و از اسلام جز نام آن، باقی نمی‌ماند. آنها را مسلمان می‌نامند در حالی كه دورترین مردم از اسلام هستند. مساجد آنها را آباد است اما به سبب خالی بودن از هدایت خراب و ویران‌اند. فقیهان آن زمان بدترین فقها در زیر آسمان خواهند بود، فتنه و آشوب از خودشان شروع شده و به خودشان برخواهد گشت.۷
صدقه دادن، خسارت انگاشته می‌شود، فحشاء و منكر، جایز و حلال و بندگی خداوند تكبر قلمداد می‌شود: پیامبر(ص) می‌فرمایند:
ای كسی كه از ساعت ظهور (الساعهٔ) قیام حضرت مهدی(ع) می‌پرسی؟ ظهور هنگام پلیدی امرا و دورویی و خدعهٔ قاریان قرآن، هنگام نفاق علما و زمانی است كه امت من منجمین را تصدیق و سرنوشتی را كه خداوند برای آنها قرار داده تكذیب می‌كنند. زمانی است كه مردمان امانت را غنیمت بگیرند و صدقه را زیان و خسارت و فحشا را حلال و جایز و بندگی خداوند متعال را تكبر و وقت‌گذرانی بر مردم بدانند.۸
از هفتاد و سه گروه، تنها یك گروه وارد بهشت می‌شود و سایر گروه‌ها در آتشند: رسول خدا(ص) فرمودند:
ای عوف! چگونه خواهی بود زمانی كه این امت هفتاد و سه گروه شوند، یك گروه از آنها وارد بهشت می‌شود و سایر آنها در آتش خواهند بود» عرض كردم ای رسول خدا(ص) آن هنگام، چه زمانی خواهد بود؟ حضرت فرمودند: «آن هنگام كه مأموران انتظامی زیاد شوند، كنیزكان مالك گردند و برهٔ كوچك بر منبر بنشیند (شاید مراد بچه‌های خلفا باشد)، قرآن را با آهنگ بخوانند، مساجد را زینت كنند و منابر را مرتفع بسازند، ثروت مسلمانان در دست گروه خاصی قرار بگیرد، دادن زكات و صدقه را زیان و خسران بشمارند و امانت را غنیمت بپندارند و برای غیر خدا دین را بیاموزند، زمانی كه مرد از همسرش فرمان ببرد و از مادرش نافرمانی كند و پدرش او را رها نماید، امت‌های پیش از خودشان را لعنت كنند، بزرگان و سران قبیله فاسق شوند و پست‌ترین مردم راهنمایشان باشد، به خاطر ترس از افراد و پرهیز از گرفتاری شر آنها، احترامشان كنند، در این هنگام است كه به هفتاد و سه گروه تقسیم می‌شوند... تا اینكه مردی از اهل بیت من كه به او مهدی(ع) می‌گویند ظهور می‌كند. پس اگر او را درك كردی از او اطاعت كن و از هدایت‌یافتگان به دست او باش.۹
دینشان را به كالای اندكی از دنیا می‌فروشند: حضرت رسول اكرم می‌فرمایند:
در آن روز (یوم الساعهٔ) فتنه‌ها و آشوب‌های بسیاری است، فتنه‌ها همانند پاره‌های سیاه شب، روی می‌آورند و ایجاد می‌شوند. در هنگام صبح مرد مسلمان امت و مؤمن و شبانگاه كافر می‌شود، شبانگاه مؤمن می‌گردد و صبح كافر. گروهی از آنان دینشان را به كالای اندكی از دنیا می‌فروشند. كسی كه رباخواری نكند غباری از رباخواری بر او بنشیند.۱۰
آن حضرت همچنین فرمودند:
زمانی بر مردم می‌آید كه رباخواری می‌كنند، پرسیدند: همهٔ مردم رباخواری می‌كنند؟ فرمود: اگر رباخواری نكند، غباری از آن بر او می‌نشیند.۱۱
به امید آنكه جزء دسته اول قرار بگیریم و از پیروان واقعی آن حضرت بوده و به دست ایشان هدایت گردیم.
نویسنده:رضا عباس‌پور

پی‌نوشت‌ها:
۱. رهبر معظم انقلاب اسلامی، سخنرانی در حرم مطهر رضوی(ع)، ۱/۱/۸۵.
۲. ر.ك: صافی گلپایگانی، لطف‌الله، منتخب‌الاثر، ج۱.
۳. طوسی، الغیبه، ص۲۷۵. مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۲، ص۱۳۰.
۴. صدوق، كمال‌الدین و تمام‌النعمه، ج۱، ص۲۸۸.
۵.سیوطی، الدرالمنثور، ج۱، ص۳۲۱.
۶. دلائل النبوهٔ، ج۶، ص۵۱۳.
۷. مجلسی، همان، ج۵۲، ص۱۹۰.
۸. ارشاد القلوب، ج۱، ص۶۷.
۹. كنزالعمال، ج۱۱، ص۱۸۳.
۱۰. همان، ج۱۴، ص۲۲۹.
۱۱. مجمع‌البیان، ج۲، ص۳۹۱.
منبع:ماهنامه موعود، شماره ۶۵
منبع : خبرگزاری فارس


همچنین مشاهده کنید