جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

ضیافت مهر


ضیافت مهر
●دعا روز دوّم ماه مبارك رمضان
اللهمّ قَرّبْنی فیهِ ال مَرْضاتِكَ وجَنّبْنی فیهِ من سَخَطِكَ ونَقماتِكَ ووفّقْنی فیهِ لقرائهِٔ آیاتِكَ برحْمَتِكَ یا أرْحَمَ الرّاحِمین.
خدایا مرا در این ماه به مرز خوشنودیت نزدیك كن و در آن از خشم و انتقامت بركنارم دار، و مرا در این ماه بر تلاوت آیات قرآن توفیق ده، به رحمتت مهربان ترین مهربانان.
●یك حكم شرعی
پرسش: اگر پزشك، شخصی را از روزه گرفتن منع كند آیا با توجه به اینكه بعضی از پزشكان اطلاعی از مسائل شرعی ندارند، عمل به گفته او واجب است؟
پاسخ: اگر مكلّف از گفته پزشك یقین پیدا كند كه روزه برای او ضرر دارد و یا از گفته او یا منشأ عقلانی دیگری، برای او خوف از ضرر حاصل شود، روزه گرفتن برای او واجب نیست، بلكه جائز هم نیست. مقام معظم رهبری
●یك حكایت
یحیی بن معاذ همواره می گفت: ای دانشوران! كاخ های شما قیصری است و خانه هایتان خسروی و مركب هایتان قارونی و ظرف هایتان فرعونی و خوی هایتان نمرودی و سفرهایتان جاهلی و مذهب هایتان پادشاهی. پس راه و روش محمدی كو؟
كشكول شیخ بهایی
●یك سخن
اوج عشق در گفتگو با خالق
ادعیه رسیده از امامان معصوم علیهم السلام، مجموعه ای از معارف اصیل و ناب معرفتی است كه قدر و منزلتِ آنها بر درد آشنایان و درمان پویانِ واقعی پوشیده نیست. دعا _ این اكسیر اعظم _ درمانِ درد بندگان و مرهمِ زخم آنان است. دعا، ابزاری كلیدی برای گفتگوی صریح، بی پرده و رو در رو میان خلق و خالق است كه اگر این وسیله ارتباطی در اختیار بشر نمی بود، معلوم نبود سرنوشت آدمیان چگونه رقم می خورد؟
دعا، نه تنها الگویی كارآمد برای سخن گفتن با خالق هستی است كه حتی مؤثرترین شیوه گفتگو میان عاشق و معشوق حقیقی است. تنها عاشقِ دلباخته است كه می داند و به خوبی درك می كند چه نعمتی بزرگ _ دعا _ در اختیار اوست. چرا كه این عشقبازی، نه نیاز به وقت قبلی دارد و نه هزینه ای را بر او تحمیل می كند. منّت و خواهش از او، نه ریسك است و نه از شخصیت و جایگاه فرد، می كاهد.
در حقیقت؛ عشق در بالاترین حدّ خود جلوه نمایی می كند و در مقابل، هزینه كرد و ریسك پذیریِ عاشق در نازلترین حدّ ممكن. و این است واقعیت ناشناخته دعا.
بی تردید؛ اوج عشق بازی را تنها می توان در دعاهای وارده از اولیای دین و امامان معصوم علیهم السلام جُست. تأمّل در دعاها و مناجات هایِ امام سجاد علیه السلام به ویژه دعای شریف ابوحمزه ثمالی كه در اسحارماه مبارك رمضان خوانده می شود، گویای همین واقعیت است. اگر من و تو نیز فرصتی را به اندیشیدن در مضامین عالیه این دعای پر مغز اختصاص داده و در هر یك از سحرهای ماه مبارك، فرازهایی از آن را با توجه به مفاهیمِ بلند آن، با خود زمزمه كنیم، چه بسا به برخی از مراتب این عشق حقیقی دست یافته و به حریم دوست نائل آییم، ان شاء الله.
جلوه هایی از این عشقِ بی نظیر را در فرازی از دعای ابوحمزه می خوانیم: خدای من! اگر مرا عفو نمایی، بهترین بخشنده ای و اگر دچار عذابت كنی، هیچ ظلم و ستمی روا نداشته ای ۱.
و یا در جای دیگر می خوانیم: "قسم به عزّتت ای آقایِ من! اگر مرا از درگاه خویش برانی، هرگز به سراغ دیگری نخواهم رفت و از التماس و تملق خویش نسبت به حضرتت، دست نخواهم كشید"۲ . به راستی! آیا این، جز اوج عشق در گفتگو با حضرت دوست است؟!
علی اصغر عطاران طوسی
۱ - فإن عفوتَ فخیرُ راحم و إن عذّبتَ فغیر ظالم. مناجات ابوحمزه.ژ
۲ - فَوعزّتك یا سیّدی لو نهرتنی ما برحتُ من بابكَ و لا كففتُ عن تملّقك. همان.
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید